בלינקוב: הריסת המבנה לשימור בירושלים - בניגוד להוראות

משרד הפנים שוקל לנקוט בצעדים נגד האחראים להוצאת היתר ההריסה לבית שהיה מיועד לשימור ברחוב בלפור

משרד הפנים שוקל לנקוט בצעדים נגד האחראים להוצאת היתר ההריסה לבית שהיה מיועד לשימור ברחוב בלפור בירושלים. מנכ"ל משרד הפנים, רם בלינקוב, הנחה את מתכנן הבנייה במחוז ירושלים, גיא קב-ונקי, לברר את נסיבות מתן היתר ההריסה ולעשות הכל כדי למנוע הישנות מקרים נוספים בעתיד. בלינקוב כתב ליו"ר הועדה לתכנון בירושלים, יהושע פולק כי קב-ונקי ישקול את הצורך בהקפאת היתר הבנייה שניתן עד להשלמת הבירור.

כפי שפרסמנו, לפני מספר שבועות נהרס המבנה, שהוגדר בתב"ע כמבנה אופייני שהריסתו לא תותר. בתחילת יוני השיב היועץ המשפטי לעיריית ירושלים, עו"ד יוסי חביליו, לפניית מנהל מחוז ירושלים במועצה לשימור אתרים, איציק שוויקי בעניין, ואישר שהיתר ההריסה ניתן שלא כדין אך "ההיתר ניתן בשל תקלה בתום לב, ולא במזיד או בשל התערבות כלשהי". במועצה לשימור אתרים דורשים מהעירייה להפסיק את עבודות הבנייה במקום ולחייב את היזמים לבנות מחדש את הבניין כפי שהיה במקור.

בלינקוב ציין במכתבו כי "אין זו הפעם הראשונה בה נהרס מבנה לשימור בירושלים בניגוד להוראות התוכנית התקפה. דווקא בעיר ירושלים, לה חשיבות היסטורית מיוחדת, היה מקום להקפיד ביתר שאת על קיום הוראות הדין בכל הנוגע לשימור. בירושלים אזורים רגישים, בהם שכיות חמדה היסטוריות ואדריכליות אשר נקבעו כמבנים אופייניים שהריסתם אסורה. זלזול בהוראות התוכנית והדין אינו יכול להתקבל. עוד אציין כי התנהלות הוועדה המקומית ירושלים בנושא זה לוקה בחסר ומעוררת תהיות".

הבניין שנהרס הוקם ב-1932. בתקופת המנדט הבריטי פעלה בו הקונסוליה של שוויץ. בשנות ה-50 הוא נרכש על ידי האוניברסיטה העברית ושימש מועדון סטודנטים "בית הילל". עשרים שנה מאוחר יותר רכשה אותו האקדמיה למוסיקה ולמחול, ובאחרונה הוא נמכר ליזם פרטי.

העירייה מסרה בתגובה כי תפעל לפי הנחיית היועץ המשפטי. עם זאת, לדברי העירייה, "בדיון שהתקיים לגבי הבניין קבעו חברי ועדת השימור כי לאור ההיתרים הרבים שניתנו למבנה בשנות ה-50, שונה הבניין המקורי בצורה דרמטית שלא מצדיקה להגדירו כבית לשימור".