סכנת חיים על הפיגומים - שלושה הרוגים תוך שבוע בענף הבנייה

עמותת מען לסיוע לעובדים דורשת מהשרים לקיים דיון דחוף עקב ריבוי ההרוגים בתאונות עבודה

שלושה הרוגים בשבוע האחרון, עובד רביעי פצוע קשה, ושני הרוגים נוספים בחודש וחצי האחרונים - זה אינו קציר דמים בכבישים, אלא בתאונות בענף הבנייה. גם במקרים האחרונים, רוב התאונות נגרמו כתוצאה מאי ביצוע הוראות הבטיחות, במהלך עבודה בלתי מאורגנת של חאפרים.

אסף אדיב, מנכ"ל עמותת מען לסיוע לעובדים בגוון סוציאליסטי, הפנה בסוף השבוע מכתב לשר התמ"ת, אלי ישי, ולשר השיכון הטרי, זאב בוים, בתביעה לקיים דיון דחוף עקב ריבוי ההרוגים בתאונות עבודה בענף הבניין.

לדברי העמותה, העלייה במספר התאונות הקטלניות בענף הבניין היא תוצאה ישירה של המעבר להעסקה באמצעות קבלני משנה, והזנחת הוראות הבטיחות. בעמותה טוענים, כי "בעבר העסיקו חברות הבנייה הגדולות את העובדים באופן ישיר, כשהן משקיעות משאבים בפיקוח הדוק על ביצוע הוראות הבטיחות, ובביטוח העובדים בביטוח פנסיוני מקיף בהתאם להסכמים הקיבוציים. כיום מעל 90% של עבודות הבניין הועברו לקבלני משנה, בניסיון לגרוף עוד רווחים".

בעמותה מציינים, כי בחודש שעבר נהרג בהתמוטטות מנוף בחולון מפעיל המנוף שעבד בחברת סקיי ליין, לאחר שבמארס 2006 נהרגו שניים בקריסת מנוף ברחוב אילת בתל אביב - מפעיל המנוף ועובד נוסף.

בעמותה טוענים, כי שני העובדים שנהרגו כתוצאה מנפילה מגובה רב, עבדו באתרים בהם לא היו מעקות בטיחות תקניים. המשטרה פתחה בחקירה כדי לבדוק האם קיים קשר בין המקרים הטרגיים. בעמותת מען טוענים, כי כיום אין באתרי הבנייה בישראל כל הקפדה על הוראות הבטיחות. "האנרכיה פשטה בשוק העבודה בבניין: עבודה בשחור, העדר הקפדה על אמצעי בטיחות כגון קסדות, נעלים תקניות, בניית מעקי בטיחות, הפעלת אתת להכוונת המנוף, הרחקת עבודות הכנה של קירות טרומיים משטח הבנייה ועוד".

בתקופה האחרונה נשמעים יותר ויותר פעילים ותיקים בענף הבנייה, האומרים כי ענף הבנייה מתאפיין במצב בו מלבד הסיכון לחיי העובדים, קיים סיכון גם לעתיד הענף והעדר הראייה לטווח ארוך מתבטא גם בכך שאין כל פעולה להכשרת עובדים, בין השאר כדי לחסוך בזמן עבודה יקר.

בעמותה טוענים, כי חברות הבנייה הגדולות הסירו מעצמן אחריות לנושא, וכדוגמא לכך מציינים את יחסן השלילי של חברות הבנייה לתוכנית הכשרת העובדים בבניין, שאותה יזם משרד העבודה יחד עם התאחדות הקבלנים ושרות התעסוקה בשנת 2005 (תוכנית דומיניסיני). לטענת העמותה, החברות מעוניינות לחזור ולדרוש לייבא עובדים מחו"ל.

בשבוע האחרון נהרג בשכונת דניה בחיפה גאזי מחאג'נה, טייח מיפיע, שנפל מפיגום בקומה השלישית, תאופיק מסארווה מכפר ערערה נפל מפיגום ברחוב מזא"ה בתל אביב, ותושב חולון נהרג בפתח תקוה לאחר שהעלה פח זפת רותחת לגג הבניין, מעד ונפל יחד איתו מגובה של ארבע קומות.

בחודש שעבר פורסמה במוסף זה עדותו של חמוד חמוד, פועל בניין מהגליל, ששטח את המחדלים הנוראיים בתחום, שאת תוצאותיהן רואים לצערנו בשטח.