לפני רכישה: שימו לב לטרמיטים

הטרמיטים, אותם חרקים הגורמים נזקים עצומים לעץ ומוצריו, נפוצים בכל הארץ - גם בכפר וגם במרכזי הערים * דע את האויב: כיצד אפשר להתגונן

הטרמיטים, מזיק קשה לבית ולתכולה שבו, הם חרקים שגודלם 7-12 מ"מ, בעלי צבע גוף קרם בהיר. בעולם מוכרים כ-2,000 מינים, ובישראל הוגדרו 11 מינים.

הטרמיטים ניזונים מעץ ומוצריו, ומכלים אותם. בין הקורבנות: משקופים, מטבחים, ארונות, רהיטים, ספרים וגג רעפים. הטרמיטים גם גורמים נזק למוצרי פלסטיק וגבס, למרות שאינם ניזונים מהם, כמו בידוד כבלי החשמל. הצרה האמיתית היא, שההרס נעשה רחוק מעין האדם, וכשהם מתגלים - לרוב הנזק כבר נעשה.

מחלקים את הטרמיטים לשתי קבוצות עיקריות: טרמיטים שוכני קרקע וטרמיטים של עץ יבש. שוכני הקרקע מתאפיינים בונים את הקן בתוך האדמה ומשם עולים להביא את המזון. מכיוון שאין לטרמיטים הגנה מאיבוד נוזלים מגופם, הם אינם יכולים להיות חשופים לתנאי מזג האוויר ולכן בונים לעצמם "צינורות טיט" שבתוכם הם נעים מהקן למקור המזון. "צינור הטיט" בנוי מאדמה ורוק של הטרמיטים שמהווה דבק, ומגן עליהם מהתייבשות. הקבוצה השנייה, טרמיטים של עץ יבש, בונה את הקן בתוך העץ. לאבחנה בין שתי הקבוצות חשיבות רבה במלחמה נגד הטרמיטים.

בישראל הטרמיטים נפוצים בכל הארץ - בשפלת החוף, בנגב, בירושלים ואף במרכז תל אביב, והם גורמים לנזקים כבדים לנכס היקר ביותר שלנו - לבתים ולתכולתם. פעולת הטרמיטים אינה נראית לעין, להבדיל מפעילות נמלים ומקקים. כיצד נזהה פעילות של טרמיטים בבית? כאשר הפריט (משקוף, ארון וכו') כבר נאכל, או כאשר הטרמיטים יוצאים ממקום מחבואם ועפים באוויר. אפשרות נוספת היא כשאנו מזיזים (ממקום קבוע) בבית ארון, ומגלים שהוא ניזוק מטרמיטים.

בארצות בהן נפוצים בתי עץ, כמו ארה"ב, צרפת, גרמניה, אוסטרליה ויפן, ניסיון ותכשירים מתאימים מצליחים למנוע נזק מטרמיטים, ממשיכים לבנות ולהנות מבנייה מעץ ויודעים לבצע פעולות מניעה, בנוסף לפעילות הדברה.

לפני שבונים את בית חלומותינו, רצוי לבצע טיפול מונע נכון נגד טרמיטים. טיפול שכזה בזמן הבנייה יעיל וחסכוני יותר מאשר טיפול הנדרש לאחר שהנזק כבר נגרם. יש כיום בארץ ידע, ניסיון ותכשירים בדוקים המאושרים על-ידי הרשויות, שמאפשרים לנו לאתר ולהגן על העץ מטרמיטים בהצלחה רבה ובעלות סבירה.

גם בשלב הקנייה של בית או דירה, חשוב לבדוק אם יש טרמיטים ברכוש שאנו עומדים לקנות, אחרת עלולה להתגלות הפתעה מאוד לא נעימה, שתגרום במקרים קשים נזקים של אלפי שקלים.

כותב המאמר הוא אגרונום ומדביר מוסמך, המתמחה במניעה והדברת טרמיטים.