ייצוגית ב-78.5 מיליארד שקל נגד יצרני סיגריות בגין מכירת סיגריות "לייט"

נטען כי הנתבעות ממשיכות למכור בישראל סיגריות "לייט" בניגוד לחוק, תוך סימון הקופסאות בצבע מיוחד יחד עם הכיתוב "SLIMS" או "SUPER SLIMS" - ובכך מטעות צרכנים לחשוב שהם צורכים סיגריות "בריאות יותר"

בקשה לייצוגית נגד יצרני ומפיצי סיגריות: מוכרים סיגריות "לייט" בניגוד לחוק

לבית המשפט המחוזי בתל-אביב הוגשה בקשה לאשר תביעה ייצוגית בהיקף של 78.5 מיליארד שקל נגד יצרני ומפיצי סיגריות בישראל. זאת, בטענה כי הם נקטו במעשה תרמית מתוחכם כדי למכור סיגריות "לייט" בישראל, למרות האיסור המפורש למכירתן מדצמבר 2004.

התביעה הוגשה על-ידי 9 מעשנים נגד פיליפ מוריס משווייץ, היבואנית בישראל פיליפ מוריס; מ.ח. אלישר הפצה, דובק וגלוברנדס. לטענתם, כיוון שהמחוקק אסר באופן מוחלט את מכירת סיגריות הלייט בישראל, מבצעות הנתבעות תרמית מתוחכמת כדי לעקוף את הוראת המחוקק, כדי לא לאבד את נתח שוק סיגריות הלייט, המהווה כ-50% משוק הסיגריות בישראל.

לדבריהם, הנתבעות ממשיכות למכור את סיגריות הלייט באמצעות סימון קופסאות הסיגריות בצבע מיוחד (כחול או זהב), או בכיתוב מיוחד (BLUE) או בטקסט מיוחד המתאר את כמות העיטרן (זפת) והניקוטין. זאת, כדי לרמוז לצרכן שמוצר הטבק המסומן הינו מזיק פחות ממוצרי טבק אחרים, המסומנים בצבע אחר בדרך כלל אדום, ושמדובר למעשה בסיגריות לייט.

לטענת התובעים, באמצעות עו"ד דוד קירשנבוים, הנתבעות גם נוקטות בשיטה מתוחכמת, לפיה הן מכנות את סיגריות הלייט בכינוי "SUPER SLIMS" או "SLIMS". לדבריהם, מדובר בביטוי בעל משמעות זהה לביטוי לייט, ולכן השימוש בו אסור.

התובעים מציינים כי הפרסום המטעה, כאילו קיימות סיגריות מזיקות פחות, גורם לרבבות צרכנים לרכוש סיגריות אלה, תוך רכישת אשליה בלבד שהם צורכים סיגריות "בריאות יותר". זאת, בניגוד למחקרים הקובעים באופן נחרץ כי עישון סיגריות לייט אינו מונע את הנזקים הבריאותיים של העישון.

התובעים דורשים לחייב את הנתבעות לפצות את הצרכנים בסכומים הבאים:

46 מיליארד שקל בגין עלות הסיגריות לצרכן החל מיום כניסתו לתוקף של האיסור על מכירת סיגריות לייט בישראל (דצמבר 2004). זאת, לפי הערכה כי מדובר ב-2.3 מיליון צרכנים שרכשו סיגריות לייט בעלות חודשית ממוצעת של 513 שקל לצרכן; כ-22.6 מיליארד שקל בגין נזק לא ממוני בשל עוגמת הנפש עקב ההטעיה; פיצוי עונשי של 10 מיליארד שקל נוכח התעלמותן מהוראות החוק "מתוך תאוות בצע לשמה".

לפי כתב התביעה, סיגריות הלייט בהן מדובר: MARLBORO, L & M BLUE LABEL, PARLAMENT BLUE, VOGUE SUPER SLIM LILAS, PAL MAL BLUE, TIME BLUE GOLF GOLD, KENT BLUE, WINSTON BLUE.

טרם התקבלה תגובת הנתבעות. (ת.א. 1560/08).