נדחתה ההכרעה לגבי הקמת מכרה הפוספטים בדרום

הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מחוז דרום החליטה לדחות את הכרעתה לגבי הקמת מכרה פוספטים בשדה בריר סמוך לערד על ידי חברת רותם אמפרט מקבוצת כי"ל.

ההכרעה נדחתה לאחר שמשרד הבריאות אמר בוועדה כי כרגע אין ביכולתו לקבוע האם אישור הכרייה באזור יגרום לנזקים בריאותיים לתושבי האזור. משרד הבריאות ביקש ארכה כדי לפנות לגורמים מקצועיים שיבחנו את חוות הדעת.

התושבים באזור מתנגדים בתוקף לתוכנית מחשש לפגיעה בערכי טבע ונוף. גם אדם טבע ודין מתנגדת לתוכנית. לטענתה, שדה בריר, הממוקם 3 ק"מ מערד, משתרע על 13 אלף דונם, שטח הזהה כמעט לגודל ערד עצמה. מדובר על שדה שהוא אחת מעתודות הפוספטים הגדולות בנגב. לטענת אדם טבע ודין, סקר של משרד הבריאות קבע כי למכרה צפויות השפעות קשות על בריאות תושבי ערד והסביבה ועלייה בתמותה כתוצאה ממחלות ריאה כתוצאה מחשיפה לאבק פוספט רדיואקטיבי, לחלקיקי אבק נשימים ולגז ראדון.

הוועדה החליטה כי בתוך שלושה חודשים משרד הבריאות יגיש חוות דעת סופית בנושא.

תוכניתה של רותם אמפרט הוגשה עוד ב-2005 ונדחתה על ידי עיריית ערד. באחרונה הגישה החברה את התוכנית לוועדה המחוזית. בערד חוששים כי התוכנית תיפגע בעיר ובאתרי עתיקות, מעבר לפגיעה הבריאותית. יש לציין כי יו"ר הוועדה המחוזית דרום, אבי הלר, פסל עצמו מלהשתתף בדיון שהתנהל כיום לאור חברותו בעבר בוועדה הממונה לעיר ערד.*