מקלט שמימי

בימים שבהם אנשים ברחבי העולם מחזיקים שניים, שלושה או אפילו כמה בתים מעבר לים, מערכת היחסים בין הנדיבות הכספית של הממשלה לבין נדל"ן איכותי עתידה להפוך אף יותר אינטימית; מדינות קטנות ואקזוטיות הופכות להיות היעד החם לרכישת נכסים, תוך חיפוש הסדר המס הנוח ביותר

הביטוי "מקלט מס" מציג תדמית מכושפת של בריכות שחייה מלאות בשעמום או פגישות לא רשמיות כדי לדון בענייניך הפיננסיים עם יועץ, שלבוש בחולצה בסגנון הוואי מתחת לעץ קוקוס. האריזה של תמריץ כספי שמציעים האיים האקזוטיים מעולם לא נראתה מושכת כל-כך עבור אנשים עשירים שהשכילו להרוויח מהמצב הנוכחי של השווקים ושואפים להבטיח את נכסיהם בתפאורה אידילית.

בין אם יהיו אלה גמלאים המחזקים את הפנסיה שלהם, יזמים השואפים לייסד חברות מעבר לים או אחרים שתמיד מחפשים מרכז של מיסוי נמוך, השוק הוא בינלאומי בדיוק כמו אותם יעדים. טבעם הנייד של העסקים המודרניים שחרר עוד יותר את אנשי חוג הסילון מבירות מפתח מסחריות.

"אנשים רבים שעשו כסף מניחים שהדבר היחיד שנשאר להם לעשות הוא להגר לחו"ל", אומר דונקאן מקלנטיר, העומד בראשה של קוטוס פרייבט אופיס, המנהלת את צורכיהם של העשירים. "אבל לעיתים קרובות מה שהם רוצים שונה ממה שהם צריכים. היה לי לקוח אחד שהתקשר אלי מחדר הארונות שלו בזמן הוריקן ואמר 'תוציא אותי מכאן לכל הרוחות'".

מקלנטיר, שמרבית לקוחותיו הם בריטים, מציין גם שיזמים הופכים יותר ויותר צעירים והתכליתיות של חיים מעבר לים, כמו חינוך לילדים, יכולה להוות אתגר. למרות זאת, הפיתוי של רווחים פיננסיים שמנים בשילוב עם ים כחול וחופים טהורים מתחזק שוק שמאפשר, לדוגמה, לאיים כמו אנגווילה שבאיים הקריביים להציע בתי יוקרה במחירים של 36 מיליון דולר.

האיים הקריביים

מבין כל האיים שהמס בהם נמוך ברחבי העולם, את השילוב המנצח של סגנון החיים החשבונאי ניתן למצוא כאן. מספר איים מתחרים בצורה גלויה על תשומת ליבם של העשירים: כולל אנגווילה, ברמודה, ברבדוס, איי הבהאמה, איי קיימן, גרנדה, נביס והטורקס וקאיקוס שבקריביים.

למרות שהפרטים משתנים, כלל האצבע הוא שאין מס על הכנסה, על רווחים גדולים, על ערך מוסף במכירות או על הון עצמי. ברבדוס פיתחה מגוון רחב של פורמטים. באיי קיימן אין מסים מלבד על ייבוא ומס ביול של 7.5% על העברת נכסים. ברבדוס תגבה מס של 20% על כל הכנסה שתקבל מהשכרתו של הרכוש שלך, אבל נוהל זה לא קיים באף אחד מן האתרים האחרים.

"יחידים ששווי הנטו שלהם גבוה הם עכשיו לא רק רבים יותר מאי פעם, הם גם מתעניינים יותר במקלטי מס במיקומים אקזוטיים", אומר ג'יימס היקמן מקקסטון אף אקס, חברה המתמחה בחליפין.

אלה המעוניינים לנצל מפלט אישי ממסים באמצעות סטטוס המגורים נדרשים בדרך-כלל שיהיה בבעלותם בית, והאי לא יבחל בשום אמצעי כדי למשוך משקיעים. אנגווילה, גרנדה, הטרקס וקאיקוס שבקריביים, איי הבהאמה וברמודה בונים כולם בתים עם מקומות אחסון גדולים מספיק כדי להכיל את הבעלות ההולכת וגדלה של סופר יאכטות (באורך של למעלה מ-24 מטר). "מרינות עקפו את הגולף כגורם המפתח לפסגת שוק הבית השני", אומר ג'יימס פרייס מסוכנות הנדל"ן נייט פראנק.

איי מאוריציוס

ממוקמים היטב בין אפריקה ואסיה, איי מאוריציוס היו בקושי נקודה על המפה לפני שנת 2005, אז נפתחה הבעלות על הנכסים בפני אזרחים זרים. מהלך זה הביא לפיתוח של פרויקטים מרשימים בסגנון אתרי נופש בשוק העולה, כמו ווילה וואלריץ' וקומפלקס הבאיין טרי במפרץ קורניץ'.

שלוש שנים מאוחר יותר, איי מאוריציוס הם כוכב עולה ברקיע הבית השני. ברית המס שלהם, שלפיה יותר מ-30 מדינות יכולות להשתלב בחוקי החברות שלהם כדי להפיק תוצאות טובות, חביבה ביותר על תושבים זרים. רכישתה של ווילה מאפשרת מגורים ותשלום תעריפי מס של 15% הנהוגים במקום. אין מיסוי על ירושה או על רווחי הון.

איי סיישל

כשאיי סיישל באוקיאנוס ההודי המערבי הציעו בעלות על נכסים לאזרחים זרים לפני שלוש שנים, האיים הפכו אטרקטיביים למשקיעים בזכות גישת המחויבות המועטה שלהם כלפי המיסים. אין מס על הכנסות, על רווחי הון או על ירושה, אם כי הכנסה משכירות נחשבת כהכנסה של חברה וחייבת במס פרוגרסיבי בשיעור של 25% ומעלה.

פיתוח של אתרי נופש על ידי קבוצות מלונאות מובילות כמו ארבע העונות, באיין טרי וחברת הספא פר אקוום, הדגישו את כוונתם של האיים למקם את עצמם בקצה העליון של השוק.

האיים של הפיתוח העולמי - דובאי

אם היה ניתן לתרבת פנינים ולביית דגי סלמון, היה ניתן לשאוב את "העולם" ממימיו של המפרץ הפרסי, ולהעמידו למכירה. כך מאמינים בנאקהיל, זרוע יזמות הנדל"ן של ממשלת דובאי שיוצרת את איי העולם - מבנה של 300 איים המייצגים את כדור הארץ ממש מעבר לחופה של המדינה. בזמן שהפיתוח לא כולל תמריצי מיסוי, לפי אלכס אפסון מסוכנות קלאטונס, כמעט שאין בכך צורך. "כל אזרח זר בדובאי נמשך לסביבה החופשית ממיסים. ישנם מעט מאוד המגיעים רק בזכות סגנון החיים או הזדמנויות התעסוקה".

במהותה, אין בדובאי מס על הכנסות או על הון. יש בה מספר בריתות של מיסוי כפול (מה שמונע מאנשים לשלם גם בארץ המוצא שלהם וגם בארץ המגורים) עם מדינות שבהן המס הוא גבוה, ולעיתים קרובות היא משמשת חברות גדולות, שהפכו אותה למטה שלהם בתכנון מס בינלאומי.

בשנים האחרונות עשתה המדינה מאמצים גדולים כדי לשפר את המוניטין הפיננסי שלה. "יש אנשים שמופיעים עם מזוודות של כסף כדי לרכוש נדל"ן והבנק לוקח מהם מעל הדלפק", אומר אפסון. "אתה לא יכול לעשות דבר כזה היום. ישנם נהלים קשוחים במקום ולכל דבר צריך להיות תיעוד".

קפריסין היוונית

עד שנת 2020, 2.3 מיליון אזרחים בריטים מעל גיל 50 (אחד מכל חמישה גמלאים) יבלה את שנות הפרישה שלו בחו"ל, זאת לפי מחקר שנערך על ידי אליאנס ולייססטר אינטרנשיונל. רבים מהם, כמו אנדי לק בן ה-68 ואשתו איילין, יגיעו לקפריסין שבים התיכון.

"האקלים היה הדבר החשוב ביותר שמשך אותנו, אחר-כך המס של 5% על הפנסיה שלי - בבית שלמתי 40%", אומר לק, מנכ"ל לשעבר בחברת בנייה. "זה אומר שאני חוסך 40 אלף ליש"ט בשנה, רק בכך שאני חי בקפריסין ולא בבריטניה". לק נמנה על אלה שמנצלים את בריתות המיסוי הכפול שיש לקפריסין עם 33 מדינות, כולל רוב מדינות ה"מיסוי הגבוה" המערביות ורוב מדינות מרכז ומזרח אירופה. כמעט 50 אלף חברות מעבר לים רשומות באי הזה.

יזמי חברת לפטוס גרופ שמו לב שקפריסין היא אטרקטיבית עבור הגמלאים והם מיעדים את פרויקט חוף אפולו שלהם, חזית חוף מתפתחת בקרבת המרינה הנבנית, באופן ישיר לשוק הצרכנים המוערך הזה.

מדיירה

מדיירה עדיין אפופה בניחוחות העידן של אוניות מסע אלגנטיות העוברות בנתיב ההמיספרה הדרומית. לממשלת האי יש מידה רבה של אוטונומיה מפורטוגל, אך מרבית החקיקה - כולל המיסים - היא פורטוגלית. 46 בריתות המיסוי הכפול שלה הן אטרקטיביות מאוד עבור גמלאים.

מאלטה

ה"שוויצריה של הים התיכון", נמצאת במרחק 100 קילומטר דרומית לסיציליה. האוכלוסייה שלה מונה 400 אלף תושבים, יש בה אקלים חם ודמוקרטיה בסגנון מערבי. בהיותה אתר פרישה יציב מבחינה פוליטית ודובר אנגלית, היא חוותה פריחה בענף הנדל"ן, בעיקר מאז הצטרפה לאיחוד האירופי בשנת 2004. במאלטה נהוגים מיסים פנימיים גבוהים למדי, כמו מס ערך מוסף, אך היא מציעה משטר מיסים נמוכים לחברות ויחידים.

ג'רסי וגוארנסי

לאיי התעלה יש מספר עצום של תמריצים של מיסוי נמוך לעסקים וליחידים. מה שאין להם הוא שמש מובטחת. "אף אחד לא רוצה לעבור לגור במקלט מס קפוא ואנשים כיום אוהבים את הריגוש של סגנון חיים שונה לגמרי", אומר דיוויד פראנקס, מקבוצת הייעוץ הפיננסי האירופית בלווין פראנקס. "אבל היתרונות של מקלט מס בריטי הוא שאתה יכול לפחות לחזור ליבשה כדי לדאוג לעסקים או כדי לבקר משפחה וחברים". כל זה, כמו שמציין פראנקס, לא גורם לבריטניה להתרברב במוקד משיכת המיסוי שלה.

"בריטניה אטרקטיבית במידה מדהימה עבור אלה שאינם מתגוררים בה", הוא מציין. "הממשלה מבינה שההון יוצר תעסוקה ושהכלכלה מרוויחה מכך. היא אפילו זוכים ליותר ממיסים - באופן בלתי ישיר". *