בעקבות רכישת HP - EDS מתכננת להגביר פעילותה עם סטארט-אפים מקומיים

חמישה חודשים מאז הוקמה היחידה לאיתור ותמיכה בסטארט-אפים (ITD), בענקית המחשוב מדווחים על עשרות שיתופי פעולה שכבר מתקיימים בשוק

חמישה חודשים בדיוק עברו מאז הודיעה HP על הקמת יחידת האיתור והתמיכה בחברות הסטארט-אפ (ITD), שפועלת בשלב זה רק בישראל. מנהל הפעילות, הראל יפהר, מספר בראיון ל"גלובס" שהיה מופתע מהביקוש לשירותים שהוא מציע. "הייתי המום מהתגובה של השוק", הוא אומר.

לדבריו, במשך התקופה הספיקו אנשי היחידה להיפגש כ-200 חברות ישראליות. במסגרת זו, עד כה ביצעה HP כמה עשרות עסקאות עם חברות סטארט-אפ מקומיות, עסקאות שבהן רכשו החברות תשתיות מענקית התוכנה ונכנסו איתה לשיתופי פעולה שונים.

הפנייה של HP לחיפוש שיתופי פעולה טכנולוגיים עם חברות קטנות רחוקה מלהיות טריוויאלית - מה שמודגש בתקופה זו על רקע רכישת הענק של חברת שירותי המחשוב EDS שהיא ביצעה.

HP היא חברה של רכישות גדולות. הגנום שלה במשך כ-70 שנות קיומה כולל מהלכי מיזוגים ורכישות אגרסיביים, ביניהם קומפאק ומרקורי הישראלית בעשור האחרון. זוהי הדרך בה התרגלה HP להשיג במשך השנים את הטכנולוגיה והשוק שאין לה, לא באמצעות חדירות נקודתיות למשאבים טכנולוגיים בחברות קטנות.

"המודל הזה מנוסה כעת ב-HP בפעם ראשונה", אומר יפהר, "הכוונה היא שבמידה שנצליח, ישקלו פעילויות נוספות כאלו בעולם, במקומות כגון הודו או אירלנד". הפעילות כפופה למנכ"ל אזור EMEA בחברה, פרנצ'סקו סרפיני.

החברה אמורים לחשוף היום בפעם הראשונה בפני אנליסטים בוול סטריט את התוכניות שלה בנוגע למיזוג עם EDS, שעל רכישתה היא הוציאה כ-14 מיליארד דולר. הצוות בישראל אמנם עדיין אינו מכיר בדיוק את האופן שבו תוטמע EDS, אך יפהר מעיד כי היכולות של האחרונה יסייעו לפתוח דלתות עבור חברות סטארט-אפ ישראליות גם במגזרים בהם היא פעילה.

בהקשר זה, התבטא בסוף השבוע, אנליסט בנק ההשקעות קולינס סטיוארט, אשוק קומר, ואמר שהרכישה היא הדרך של HP להתמודדות עם ההאטה בביקושים, על-ידי התקרבות לצרכני ה-IT הגדולים - למשל במגזר השירותים הפיננסיים, בו EDS חזקה.

קומר מסביר את המוטיבציה של HP ברכישה, בכך שכדאי לדמות את EDS "למשאבת מזומנים ענקית שמזרימה הכנסות ככל שניתן מהשוק הדוהר ביותר בהיסטוריה של הטכנולוגיה, ולא כחממה ליוזמות עסקיות חדשות", כלומר, ב-HP ישמחו לנצל את היכולות של EDS בשווקים החזקים שלה להגדלת ההכנסות ולא ייכנסו באמצעותה לדוגמה לטכנולוגיות מחשוב ענן.

לקומר יש גם הבחנה מעניינת, שנוגעת באופן ישיר למה שמבצעת כאן היחידה של יפהר עם דגש על תחום האחסון, שמתואר כרווחי ביותר מבין פעילויות החומרה של HP: "המקום בו היחסים עם EDS יכולים לסייע הכי הרבה הם לא בהגברת המכירות בטווח הקצר, אלא בהחלפת מוצרי אחסון מתחרים לטווח הארוך. זה לא יקרה, אם HP לא תמצא דרך לספק מוצרים מתחרים שכאלה. רכישה של סטארט-אפ היא ההימור הבטוח ביותר".

בהיות ITD הפעילות היחידה של HP כרגע שמתמחה באיתור ושיתופי פעולה עם סטארט-אפים בעולם, הרי שהרלוונטיות שלה גדלה עם המיזוג. קומר גם מציין כי רכישת חברות אחסון גדולות, כגון נטוורק אפליינס, באות בחשבון עבור HP כרגע.

השאלה המרכזית שעולה מהדברים, שגם באופן מובן מעניינת את הקרנות הפועלות בישראל ומדברות עם יפהר ואנשיו, היא כיצד הופכת ההתעניינות של HP למשהו מעט יותר פרקטי מבחינת ההחזרים על ההשקעות בחברות הסטארט-אפ. עם הקמת הפעילות אמר יפהר כי ל-ITD יש מנדט גם להמליץ עם רכישות, או לפחות למשוך את תשומת הלב של ענקית המחשוב לחברת סטארט-אפ מעניינת מספיק.

כעת, מציין יפהר, כי החברה פועלת כאן עם פרופ' אברהם למפל מהטכניון, שעמד עד לאחרונה בראש מעבדת HP בישראל, וכעת מבצע את גילוי החברות (Scouting) המיועדות לרכישה. עבור HP, מדובר במאמץ שונה לחלוטין מזה שנדרש ממנה ברכישת מרקורי ואינדיגו לדוגמה.

HP, בניגוד לענקיות מחשוב אחרות, לא רכשה כאן מעולם סטארט-אפ (וישראל במקרה זה היא סימן די בולט למתרחש בעולם). לא שזה רע, אלא שזה אמור להפעיל "שרירים תודעתיים" שהחברה אינה מכירה. השינויים בשוק ה-IT, רכישת EDS, התחרות ושולי הרווח המתכווצים, ייאלצו את HP להתחיל להפעיל את השרירים האלו. *