ביה"ד הארצי: ארגון עובדים חרדי המפלה נשים לא יוכר כארגון עובדים

קבע כי הסתדרות המורים של אגודת ישראל אינה נחשבת ל"ארגון עובדים", משום שהיא ארגון לא שוויוני ומפלה נשים על רקע מגדרי ; נשיא ביה"ד, השופט סטיב אדלר: ארגון שוויוני ודמוקרטי רק על הנייר לא יוכר כארגון עובדים

בית הדין הארצי לעבודה קבע כי הסתדרות המורים של אגודת ישראל (אגו"י) אינה נחשבת ל"ארגון עובדים", משום שהיא ארגון לא שוויוני ומפלה נשים על רקע מגדרי.

עובדי ההוראה בחינוך העצמאי, ובהם גננות רשת הגנים של אגו"י, מיוצגים מזה שנים כלפי מעסיקיהם על-ידי הסתדרות המורים של אגו"י. במסגרת הליכים להבראת הרשת ב-2003, קיבלו הגננות הוותיקות מכתבי פיטורים ובמקביל הוחלט להפחית משמעותית בשכר הגננות. בתגובה החלה התארגנות של ארגון חדש שלימים נקרא "ארגון גננות חרדיות", שביקש לייצג את הגננות כלפי הרשת.

ב-2007 חודשו המהלכים לפיטורי הגננות הוותיקות, דבר שהאיץ את מהלכי התארגנותו של "ארגון גננות חרדיות". באמצעות עו"ד ענת שני פנה הארגון לבית הדין בסכסוך ארגוני, בו ביקש להצהיר כי הסתדרות המורים של אגו"י אינה "ארגון עובדים" כלל, ואינה ארגון עובדים יציג של 443 גננות הרשת. כן ביקש להצהיר כי הוא נחשב ל"ארגון עובדים" והוא המוסמך לייצג את הגננות מול הרשת.

מנגנון בחירות

הנשיא סטיב אדלר, בהסכמת השופטים יגאל פליטמן ורונית רוזנפלד, קיבל חלקית את עתירת הארגון. זאת, על בסיס בג"ץ עמית משנת 97', בו נקבע בהרכב מורחב שארגון, שלא נערכות בחירות למוסדותיו, אינו דמוקרטי ולכן לא יוכר כארגון עובדים.

הסתדרות אגו"י אינה ארגון עובדים מאחר שהיא ארגון לא שוויוני ומפלה נשים על רקע מגדרי, פסק בית הדין. זאת, משום שחברות הארגון אינן רשאיות להיבחר למוסדותיו ולקחת חלק בהנהלתם. "אין להעניק לארגון הנוקט באפליה כלפי עובדות המיוצגות על-ידו מעמד לפי חוק הסכמים קיבוציים", קבע אדלר.

עוד נקבע כי הסתדרות אגו"י אינה ארגון דמוקרטי, מאחר שבמשך שנים לא התקיימו בחירות למוסדות הארגון. בכך לקח אדלר את בג"ץ עמית צעד נוסף קדימה. "סעיפי התקנון המשווים אופי דמוקרטי לארגון וקובעים מנגנוני בחירות למוסדותיו, לא באו לידי יישום הלכה למעשה בחייו של הארגון. במצב דברים זה, אין מנוס מהמסקנה כי מדובר בדמוקרטיה 'על הנייר' ובהוראות תקנון שהן בבחינת 'אות מתה'", ציין.

תנאי נוסף להכרה בארגון עובדים הוא עצמאות המאפשרת לו להגן על צרכי העובדים מבלי שיהיה נתון בניגוד עניינים. מהעובדה שבכירים בהנהלת הסתדרות אגו"י נושאים בתפקידים גם בהנהלת המעסיק ומהעובדה שההסתדרות לא היתה פעילה במישור יחסי העבודה במשך שנים - הסיק אדלר כי הסתדרות אגו"י היא "ארגון מטעם" המעסיק.

קיום קבע

באשר לארגון גננות חרדיות נקבע כי הוא "ארגון עובדים", אולם אינו הארגון היציג של גננות הרשת, מאחר שטרם הצטרפו לשורותיו לפחות שליש מהגננות.

לפי הפסיקה, רק ארגון הקיים לאורך זמן, שניתן לראות בו ארגון של קבע, יכול להבטיח את היציבות הדרושה ביחסי עבודה. אדלר סירב לפסול את הארגון מטעם זה, אחרי שקבע כי "אי-מתן הכרה להתארגנות חדשה אך בשל כך שלא היה בידה להוכיח, בשלבי הקמתה, את אלמנט 'קיום הקבע', יהיה בו משום שימת מכשול בפני הקמת ארגונים חדשים, וממילא פגיעה בחופש ההתאגדות".

לפיכך עומדת בפני גננות הרשת שתי אפשרויות: להצטרף להסתדרות המורים בישראל או לצרף חברות נוספות לארגון גננות חרדיות כך שייהפך לארגון הייצוגי ברשת הגנים של אגו"י. (עב' 9/07).