בענף הפרסום לא מתרגשים מהמשבר בוול סטריט

רגע לפני החגים, למרות ביקוש נמוך לזמן אוויר לפרסום השנה בחגים, לא מאמינים בישראל שהמשבר הכלכלי יגיע בחודשים הקרובים לענף הפרסום המקומי

הצונאמי שפקד את בורסות ארה"ב והעולם, ותגובת הנגד של הממשל האמריקאי, מתקבלים, בינתיים, בשוויון נפש מתמיה במקצת בענף הפרסום הישראלי. רגע לפני החגים, למרות ביקוש נמוך לזמן אוויר לפרסום השנה בחגים, לא מאמינים שהמשבר הכלכלי יגיע בחודשים הקרובים לענף הפרסום המקומי.

"אני לא רואה האטה צפויה בענף הפרסום הישראלי, מעבר לנתון הידוע של רבעון אחרון חלש מסורתית", אומר יאיר גלר, שותף במשרד הפרסום גלר-נסיס ויו"ר איגוד חברות הפרסום בישראל. "לרוב, גם קיצוץ בתקציבי פרסום של חברות גדולות מחו"ל לא מגיע לפעילות בישראל. כך למשל, בעוד ששברולט העולמית החליטה השנה על קיצוץ, דווקא בישראל הפכה UMI, יבואנית שברולט, לאחד המפרסמים הגדולים בענף הרכב. לא קיבלתי בימים האחרונים שיחות טלפון שביקשו ממני לשקול או לדחות מהלכים, ואני מניח שנכון להיום - במיוחד על רקע הודעת הנשיא בוש והעלייה בבורסות העולם - שגם לא אשמע".

עם זאת, גלר מזהיר כי "אם המגמה של הגידול באינפלציה ימשך, בנק ישראל יצטרך ככל הנראה להתערב. התערבות של בנק ישראל עלולה לגרום למיתון, ואז ענף הפרסום עלול להוריד היקפים".

אילן שילוח, מנכ"ל קבוצת הפרסום מקאן-אריקסון, סבור אף הוא כי הבהלה בשווקים לא תפגע בענף הפרסום. "ברור שכמה סגמנטים יפגעו, כמו למשל נדל"ן ומכוניות יוקרה", אומר שילוח. "אבל בגדול, 50% מענף הפרסום זה ריטייל, מזון ומשקאות, ואנשים לא יאכלו פחות. בכל מה שנוגע לפרסום: ענף הטלקומוניקציה יפרח בחודשים הקרובים כתוצאה מכניסת פלאפון ל-GSM והתחרות הצפויה, ענף הרכב יעלה בעקבות המעבר לשנת הדגם בינואר והורדת המס במכירי המכוניות, וגם בפרסום של הבנקים אני לא צופה האטה. אם ניתן ללמוד מההיסטוריה, אז כמו לאחר משבר בועת ההיי-טק בתחילת העשור, יתכן וענף הפרסום יעבור מצמיחה של 4%-5% לצמיחה של אחוז או שניים, או שלא יצמח בכלל, אבל בכל מקרה אני לא צופה ירידה משמעותית בהיקפים".

הפגיעה - לא לפני 2009

"אין לי כל סיבה לחשוב על האטה", אומר אילן טוביהו, משנה למנכ"ל לפרסום ושיווק בזכיינית ערוץ 2 רשת. "ההפך - יש מפרסמים שהאטה היא דווקא הזדמנות בשבילם. נכון להיום לא קיבלתי שום פנייה לדחות או להקפיא קמפיינים. הפעילות היחידה שנפגעה היא של גופים משוק ההון, אולם אלה הפסיקו לפרסם כבר בתחילת השנה, לאחר המשבר הקודם".

אבל יש שחוששים, גם היום, שהטלטלה תגיע אלינו. "ברור שכל מהלך שקורה בארצות הברית עלול להגיע גם אלינו", אומר רמי שלמור, שותף בשלמור-אבנון-עמיחי והיו"ר הנבחר של איגוד חברות הפרסום. "אם מדברים על חברות ישראליות שיש להם פעילות בחו"ל - הן עלולות להצטמצם, וזה עלול גם להשפיע על הפעילות שלהן בארץ. עם זאת, גם אם תהיה פגיעה בענף הפרסום, אני לא מאמין שנרגיש אותה לפני 2009".