פסגות: בשבועות הקרובים אנו עשויים לראות צמצום מהיר של הדיסקאונט במניית כור

"ההימלטות ההיסטרית של המשקיעים מסיכון הייתה אחד הגורמים המרכזיים לבריחה מחברות האחזקה"

כלכלני פסגות מפרסמים עדכון סקירה למניית כור , ובו הם מעלים המלצתם מ"תשואת יתר" ל"קנייה" במחיר יעד סחיר של 213 שקל ומחיר היעד הכלכלי הוא 280 שקל.

בפסגות פותחים ומציינים כי המשבר הפיננסי והחששות מקריסה של המערכת הפיננסית גם באירופה הביאו לירידה של 25% במניית כור בשבוע שעבר. במקביל, מניית מכתשים אגן , האחזקה העיקרית של כור, ירדה ב-13%. מניית קרדיט סוויס ירדה במהלך שבוע זה בכ-12%. במהלך הירידות, הגדילה כור את אחזקותיה בכ-900 מיליון שקל להשקעות בגובה 1.91 מיליארד שקל, ואז הגיע יום שישי הגדול בו עלתה מניית קרדיט סוויס ב-19%.

התנהגות המניות פתחה פער של 57% בין השווי הסחיר של כור בתוספת רווח ההון הצפוי ממכירת מניות קרדיט סוויס, לבין שווי השוק של החברה. הפער לוקח בחשבון את העליות במניה אתמול (א'), שהסתכמו ב-28%.

הכלכלנים אומרים כי מספר סיבות מובילות אותם למסקנה, לפיה בשבועות הקרובים, אנו עשויים לראות צמצום מהיר של הדיסקאונט.

ראשית, במסגרת תכנית החילוץ שחשף הממשל האמריקני בסוף השבוע, הקונגרס יתבקש לאשר הקמת קרן של 700 מיליארד דולר, שתרכוש נכסים לא נזילים מהמוסדות הפיננסיים. מדובר ב-MBS, משכנתאות על נדל"ן למגורים, נדל"ן מניב ועוד, כולל נכסים המוחזקים ע"י בנקים זרים. למעשה, הממשל האמריקני העביר אליו את כל הסיכון של הבנקים בארה"ב וגם חלק גדול מהסיכון של הבנקים בשאר העולם, לאור העובדה שיש להם חשיפה לא קטנה לבנקים האמריקנים. התכנית הזו הופכת את השקעתה של כור בקרדיט סוויס לבעלת פוטנציאל גבוה יותר לרווחי הון מאשר להפסדי הון.

שנית, לדברי האנליסטים, למרות הביקורת על האסטרטגיה של החברה, שבשלב זה מסתכמת בשימוש במזומנים לצורך "ניהול תיק", לא ניתן להתווכח עם התוצאות בשטח. בפועל, אנו רואים שבמהלך של חודשיים וחצי לערך הצליחה כור להכיר ברווח הון של 416 מיליון שקל על השקעה כוללת של כ-2.65 מיליארד שקל.

עוד מסבירים בפסגות כי ההימלטות ההיסטרית של המשקיעים מסיכון, לה היינו עדים בשבוע האחרון, הייתה אחד הגורמים המרכזיים לבריחה מחברות האחזקה. תופעה זו צפויה להיבלם לאור הצעדים שנוקט הממשל האמריקני, כך שההתנהגות תשוב להיות רציונאלית יותר.

לבסוף, אומרים האנליסטים כי במאזנה של כור, נכון לתום יוני, ישנן התחייבויות פיננסיות בהיקף של 3.05 מיליארד שקל ומן הצד השני, מזומנים והשקעות לז"ק בהיקף של 2.335 מיליארד שקל. במהלך הרבעון, גויסו 678 מיליון שקל, כשבמקביל נותרו במאזני החברה מניות של קרדיט סוויס בהיקף של 885 מיליון שקל. בנוסף, ישנו רווח ההון בהיקף של 416 מיליון שקל. לאור זאת, הם רואים סבירות נמוכה לכך שכור תימצא בבעיית נזילות בתקופה הקרובה.