הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה: "הצמיחה ב-2008 תעמוד על 4.5%"

הסטטיסטיקן הראשי: "קו העוני לא חשוב, זה כמו לקבוע קו לנמוכים במדינה; אין עני שהרוויח משהו מזה שהוא מוגדר ככזה"

"היו הרבה התקפות על אמינות על נתוני הלמ''ס בתקופה האחרונה, ואני שמח שבכל אחד מהוויכוחים עובדי הלמ''ס יצאו כשידם על העליונה. אני לא אומר שלא נטעה, אבל עד כה לא הייתה לנו טעות במדידה". כך אמר הסטטיסטיקן הראשי, פרופ' שלמה יצחקי, במסיבת עיתונאים שארגנה הלמ''ס לרגל הצגת השנתון הסטטיסטי של מדינת ישראל.

יצחקי התייחס להתקפות שהשמיעו התאחדות התעשיינים לפיהן נתוני הצמיחה אינם מעודכנים, כמו גם להתקפות שנשמעו מטעם הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל עקב פרסום במדד חודש יוני שלפיו מחירי עמלות הבנקים זינקו אחרי הרפורמה שביצע הפיקוח על הבנקים.

בנוסף, תקף יצחקי את הביטוח הלאומי ואמר: "אנו זוכים לשיתוף פעולה מכל המשרדים המספקים לנו נתונים למעט במקרה אחד שבעיני הוא חמור ומהווה סכנה קיומית לסטטיסטיקה רשמית אמינה ואובייקטיבית. המשרד שכופר הוא המוסד לביטוח לאומי בעניין קצבאות שהממשלה משלמת לאזרחים. הנתונים מתקבלים רק כאשר הדבר מקובל עליו. טענת הבט"ל היא כי הם שומרים על פרטיותם של אזרחי המדינה. לי זה נשמע כבדיחה. פניתי ליועץ המשפטי לממשלה בנושא לפני 13 חודשים, אך טרם קיבלתי תשובה. אני מאמין ששנה זה מספיק זמן. לא תקין כי ולא הגיוני בעיניי שבמדינת חוק יבחר היועץ המשפטי לא לענות על שאלות שמנהל משרד ממשלתי שואל לגבי סמכותו".

"אני מבקש שתיידעו את היועץ המשפטי בדבר בקשתי ותאמרו לו שאי מתן תשובה פוגע בסטטיסטיקה הרשמית של מדינת ישראל" הסביר יצחקי והוסיף: "אני צריך תשובה ברורה. כדי לפרט, אני חושש וחושד שהנתונים המשמשים למדידת העוני אינם נכונים ומהימנים. אם יתגלה שהדבר נכון ותקום ועדת בדיקה, אני מבקש להתגונן מפני טענה שלא עשיתי די על מנת לשפר את הנתונים. לא אתחיל לעשות דו''ח עוני חדש אם הממשלה לא תדרוש את הדבר ממני".

עוד אמר יצחקי: "קו העוני לא חשוב, זה כמו לקבוע קו לנמוכים במדינה. אין להגדרה הזו שום משמעות מעשית. אין עני שהרוויח משהו מזה שהוא מוגדר כעני. הדבר רק גורם להטייה ולמדיניות שגויה".

יצחקי גם תקף את אגף התקציבים במשרד האוצר ואמר כי האוצר קיצץ חלק מהכספים להתאמת הלמ''ס לסטנדרטים של ה-OECD: אני רואה בזה חשש לכניסת ישראל לארגון. גם אם נתקבל, לא נוכל להציג נתונים באיכות הנדרשת".

הצמיחה ב-2008 תעמוד על 4.5%

"הצמיחה בשנת 2008 תעמוד על 4.5%. זו הערכתנו על בסיס נתונים של שמונה חודשים". כך חשפה סולי פלג, מנהלת אגף המאקרו של הלמ''ס. עוד עולה מתחזיות הלמ"ס כי התמ''ג העסקי יצמח ב-5.3% לעומת 6.4% בשנה שעברה, וכי הייצוא יצמח ב-5.8%, ובשיעור של 9% עם חברת הזנק ויהלומים. הייצוא התעשייתי צפוי לגדול עדיין בקצב דו-ספרתי, למרות ההאטה הצפויה, בשיעור של כ-12%. הצריכה הפרטית צפויה לצמוח בקצב איטי יותר - 4.4%.