הרשות להגבלים נגד קופות-החולים: מנסות לטרפד את תוכנית האוצר ע"י תיאום מחירים

חוקרי הרשות להגבלים עסקיים פשטו הבוקר על משרדי 4 מנהלי קופות-החולים, אספו מסמכים, משכו קבצים ממחשבים וחקרו מנהלים ובכירים בקופות ; מנכ"לי הקופות צפויים להיחקר באזהרה בחשד להסדר כובל

חוקרי הרשות להגבלים עסקיים פשטו הבוקר (א') על משרדי 4 מנהלי קופות-החולים, אספו מסמכים, משכו קבצים ממחשבים ופתחו בחקירה של מנהלים ובכירים בקופות. מנכ"לי הקופות צפויים להיחקר באזהרה בחשד לעבירה של הסדר כובל.

ההערכה היא כי הרשות חוקרת התארגנות לשם תיאום עמדות לכאורה בין 4 מנהלי הקופות: אלי דפס (כללית), ד"ר אהוד קוקיה (מכבי), ניסים אלון (לאומית) ושמואל מועלם (מאוחדת). באמצע השבוע שעבר שלחו הארבעה מכתב משותף לראש הממשלה, אהוד אולמרט; שר המשפטים, דניאל פרידמן; שר האוצר, רוני בר-און; ושר הבריאות, יעקב בן-יזרי.

במכתב הביעו הארבעה התנגדות להצעה המופיעה בחוק ההסדרים, תחת הכותרת: עידוד התחרות בין הקופות. "המהלך לא יעודד תחרות כלל ויגרום לכל הקופות לגבות בסופו של דבר את מלוא 90 השקלים, עקב מצוקת התקציב", כתבו במכתב. "לא זו בלבד שלקופות לא תהיה כל ברירה אלא לגבות את מלוא הסכום - הרי שאותה תחרות קדושה בין הקופות תיגרר אל תחום המחיר ולא אל תחום האיכות הרפואית", כתבו עוד.

אחת המסקנות העולה מהמכתב היא כי כל אחד ממנהלי הקופות, אם ייכפה עליו התיקון לחוק, יגבה מהמבוטחים את מלוא 90 השקלים - כך שלא תתקיים כל אפשרות לכאורה לתחרות. באוצר טוענים כי אחת הסיבות המרכזיות העומדות מאחורי התוכנית, היא העובדה שרק עשרות אלפים בודדים של מבוטחים עוברים לקופה אחרת מדי שנה.

ההצעה, שכבר עברה בממשלה גם בהצבעת תמיכה של שר הבריאות בן-יזרי (שהיום משתף פעולה עם מנכלי הקופות), מדברת על הפחתה של 90 שקל במס הבריאות הנגבה היום על-ידי הביטוח הלאומי כאחוז מהשכר, כאשר במקביל יתאפשר לקופות-החולים להתחרות ביניהן על גביה ישירה של עד (במקסימום) 90 שקל במישרין.

עוד מוצע, לראשונה, כי לחובת הגבייה יתווספו גם עקרות-בית, שהיום אינן משלמות תשלום בגין ביטוח בריאות. יש לציין כי על-פי ההצעה בחוק ההסדרים לא ישולם ביטוח בריאות על-ידי עקרות-בית ממשפחות מעוטות הכנסה ואלה המקבלות הבטחת הכנסה. הצעה זו עברה לוועדת שרים לתיקוני חקיקה, והכרעה בעניין תתקבל לאחר החגים - זאת לאחר שלא נמצא עדיין הרוב בוועדה לאשר אותה.

העובר עבירה של הסדר כובל בנסיבות מחמירות דינו עד 5 שנות מאסר. במקרה המדובר, גם אם הוא אכן הסדר כובל - הרי שהוא איננו בנסיבות מחמירות, שכן העבירה לא בוצעה עדיין. עבירה על החוק בנסיבות לא מחמירות מדברת על 3 שנות מאסר - אם כי נדמה שהארבעה לא יואשמו בסופו של דבר.

במשרד הבריאות הגיבו היום בזעם על הפשיטה של רשות ההגבלים: "יש להצטער על כך שהממונה על ההגבלים העסקיים, בלא להבין את מהות הנושא והשימוש הבעייתי הנעשה בה לשם קידום יוזמתו של האוצר, שיתפה פעולה עם המהלך - וזאת בניגוד להנחיותיה, לפיה פעילות מתואמת מול הרגולטור אין בה משום הסדר כובל או הגבל עסקי".