יו"ר חברת החשמל בבשורה לציבור משיאני השכר: "העובדים מוכנים להמיר את החשמל חינם בעוד כסף"

למהדורה הדיגיטלית של מגזין G ; מוטי פרידמן משוכנע שהוועד יקבל את תוכנית ההתייעלות הפנימית שלו ויסכים, מלבד לוותר על החשמל חינם, גם לפיטורים. כל מה שנותר לעשות הוא להעלות את שכר העובדים וכמובן - לייקר את תעריפי החשמל. ראיון למגזין G

"תוכנית ההתייעלות הפנימית שלנו טובה גם לעובדים שיישארו, ולמרבה הפלא גם לאלה שיעזבו". כך אומר מוטי פרידמן, יו"ר חברת החשמל, בראיון מיוחד למגזין G. המשמעות היא שעובדי חברת החשמל שנשארים יעבדו בחברה שהיא טובה יותר, יעילה יותר, רווחית יותר, ומשלמת משכורת יותר גבוהה. המיתווה הזה יביא את החברה לשווי של עשרות מיליארדי שקלים".

- משכורת עוד יותר גבוהה מעכשיו?

"עובדי חברת החשמל מרוויחים פחות מהמקבילים להם בחברות אחרות".

ב-2007 עברה חברת החשמל מרווח להפסד של יותר ממאה מיליון שקל. ההפסד הצטרף למינוף חסר תקדים בהיקף של כ-40 מיליארד שקל. לפרידמן יש תוכניות מרחיקות לכת לשיפור המצב הפיננסי העגום, כגון הגדלה משמעותית של נתח הייעוץ והפרויקטים בחו"ל, או הנפקה. אבל לפני הכול, הוא אומר, יש להעלות - שוב - את תעריף החשמל.

- חברת החשמל לא מספיק רווחית היום בשביל להחזיר את החוב שלה.

"החוב - 40 מיליארד שקל - עומד מול רכוש קבוע שגדול ממנו באופן מהותי - כ-59 מיליארד שקל. זה נראה לכם מצב כל-כך בעייתי? הוא לא נעים, אבל הוא בהחלט ניתן לטיפול".

- אי-אפשר להתגבר על בעיית החוב ללא העלאת תעריף החשמל? למה הבעיות של החברה, חוסר ההתייעלות, המשכורות שלכם, צריכים לבוא על חשבון הכיס שלנו, הצרכנים?

"אפשר להתגבר על בעיית החוב ללא העלאת תעריף, אך יהיה הרבה יותר סביר אם התעריף יעלה, כי מגיע לנו על-פי החוק תעריף שמאפשר תשואה סבירה. אני לא עושה מסחור לגבי מה אני צריך אלא אל מול מה שמגיע לי על-פי חוק. החוב מחייב את רשות החשמל לתת לנו תשואה של 6.5% על ההון, ואם זה היה קורה היינו מחזירים את כל חובותינו בקלות. כשהתשואה נמוכה יותר, אנו מחזירים את החובות בדרכים שהצלחנו בהן ושנצליח גם בעתיד".

שנאת חינם

אחד הדברים המטרידים את פרידמן הוא תדמיתה של חברת החשמל. לא פלא: גם אחרי עשרות שנים של שירות יעיל ואמין ותרומות גדולות לקהילה, הציבור מתקשה להתייחס לחברה בחיוב.

פרידמן, העומד בראש הוועדה לתקשורת שיווקית של החברה, לא מצליח משום מה לפענח את התעלומה. לדוגמה, הוא אומר, "בכל דבר ברמה הלאומית שקשור לפעילות תפעולית, חברת חשמל היא המובילה במשק. כשמדינת ישראל עמדה לפני יישום באג 2000, מי שלקחה על עצמה את האינטגרציה המשקית-ממשלתית הייתה חברת החשמל. ביקור האפיפיור כמעט נהפך לפאשלה לאומית, ומי שהרימה אותו הייתה חברת חשמל. יש פער ענק בין התדמית של החברה לבין מה שהיא באמת".

- גם אתה מסכים שאחת הסיבות לתדמית שלכם היא החשמל חינם שמקבלים העובדים. לא הגיע הזמן להיפטר מזה?

"העובדים מקבלים הטבת חשמל כי זה מה שכתוב בהסכם העבודה שלהם עוד מימי רוטנברג. הדרך היחידה לשנות את המצב היא להגיע להסדר קיבוצי שונה. זה החוק בישראל, ואנו חברה שומרת חוק. עם זאת העובדים, וגם אנחנו, יודעים שהטבת החשמל הזאת גורמת לשנאה של חברת החשמל. וזו שנאת חינם".

כאן פרידמן מתחיל להסביר כיצד אפילו העובדים עצמם חושבים שיצאו נשכרים מהוויתור על ההטבה הזאת. "העובדים יודעים שהנושא חייב להיות מטופל במהרה, והם אף הודיעו באופן פומבי שבתהליך של רפורמה, כאשר יהיו הסכמה כוללת והסדר כולל לגבי שכר, הם ירדו מההטבה הזאת. האמירה הזאת נאמרה באופן פומבי".

- אתה לא באמת מאמין בזה.

"ועד עובדי חברת החשמל הודיע שמהדגל הזה הוא ירד. הם מוכנים להמיר את זה בכסף".

- גם בלי לחשב את ההטבה הזאת הם שיאני השכר.

"גם עניין השכר מחייב הסבר. חברת החשמל משופעת באקדמאים - מעל 100 בעלי תואר דוקטור. עובדי חברת החשמל מרוויחים פחות מהמקבילים להם".

- נתוני השכר, המתפרסמים בכל שנה, מראים שהטענה לא נכונה.

"המשכורות האלה נחתמו אחרי משאים ומתנים בין ההסתדרות לבין הנהלת החברה באישור הממונה על השכר באוצר ורשות החברות הממשלתיות. הדרך היחידה שלנו לטפל בהורדת עלויות השכר זה לבצע תהליכים כדוגמת תוכנית ההתייעלות הפנימית".

- עד שזה יקרה, אתה לא חושב שכדאי, לחסוך במותרות, כמו אירוע לעובדים עם הופעה של שלמה ארצי, שעלותו עמדה על חצי מיליון שקל?

"חברת החשמל עושה בחטיבות השונות אירועים שבהם משתתפים העובדים. בשונה מחברות אחרות, העובדים משתתפים בעלויות באופן משמעותי. מגיע להם פעם בשנה אירוע אחר שבו הם יוכלו להסתכל זה לזה בעיניים".

הראיון המלא - במגזין G