השווקים העולמיים מתרסקים - אך טרישה ממשיך לחשוש מהאינפלציה; הותיר הריבית באירופה על כנה

במסיבת עיתונאים שהסתיימה לפני זמן קצר נגיד הבנק המרכזי של אירופה השאיר את הריבית במרחב ברמה של 4.25% - והביע את דאגתו מפני המשך העלייה במדד המחירים לצרכן באירופה - על אף המפולת בשווקים ; "אנחנו נשארים דרוכים ומוכנים לעשות ככל שיידרש על מנת להמשיך את המלחמה בעליית המחירים", לדברי הנגיד

יו"ר הבנק המרכזי של אירופה (ECB), ז'אן קלוד טרישה, החליט, כצפוי, להותיר את הריבית על 4.25%. טרישה שסיים לנאום לפני זמן קצר במסגרת מסיבת עיתונאים הסביר שהוא ממשיך לדאוג מקצב עליית המחירים למרות המשבר הפיננסי בארה"ב שמשפיעה על השווקים הגלובליים.

כאמור, ז'אן קלוד טרישה, החליט, כצפוי, להותיר את הריבית על 4.25%. "בפגשיתנו שוחחנו על ההתפתחויות האחרונות של המשבר. בהקשר הזה, למרות הירידות בשווקים האירופים - האינפלציה עשויה להישאר הרבה מעל התחזיות עוד זמן מה. הבנק המרכזי ימשיך לעקוב אחר הנעשה בשווקים ויהיה מוכן לעשות את הנדרש להילחם באינפלציה", אמר הנגיד.

"עם זאת, ישנם סימנים להאטה בקצב עליית המחירים אנחנו נשארים דרוכים ומוכנים לעשות ככל שיידרש על מנת להשיך את המלחמה בעליית המחירים. ברור שיש ההאטה חמורה בכלכלות אירופה שכוללת ירידה בביקושים וירידה בייצוא מחוץ למדינות לאירו."

הנגיד המשיך להנביע את דאגתו מפני האינפלציה: "עם זאת , הירידה במחירים הסחורות עוד לא הביאו את השוק לשווי משקל. למרות ירידה במחירים - אני עדיין חושש בגובה מדד המחיריים לצרכן באירופה."

עוד בזירת המאקרו האירופאית

מדד המחירים לצרכן האט בספטמבר לקצב שנתי של 3.6% - עדיין הרבה מעל יעד ה-ECB שעומד על 2%. מדד המחירים ליצרן (PMI) ב-15 מדינות מרחב האירו ירד ב-0.5% באוגוסט, במונחים חודשיים, לקצב עליית מחירים של 8.5%, במונחים שנתיים. האירו יורד ב-0.95% ל-1.3899 דולר לאירו [לאתר המט"ח].

מדינות אירופה, החברות בארגון המדינות המתועשות, ה-G8, יפגשו במהלך סוף השבוע, על מנת לדון במשבר הפיננסי העולמי.

אמש (ד') פורסם כי ממשלת צרפת צפויה להציע תוכנית סיוע משלה לשווקים האירופים - בפגישת מדינות האיחוד בסוף השבוע הקרוב. לפי ההצעה הצרפתית האיחוד האירופי יגבש תוכנית סיוע בהיקף של כ-300 מיליארד אירו במטרה לחזק את השווקים. גורם בכיר של האיחוד האירופי אמר כי התוכנית תהיה דומה במבנה לתוכנית הסיוע האמרקנית.

ברקע, הסנאט האמריקני הצביע בעד חבילת החילוץ הפיננסי ברוב של 74 קולות נגד 25. הקונגרס צפוי להצביע על הנוסח המתוקן מחר (ו'). נכון לעכשיו מסתמנת התרככות של צירים שהתנגדו לחבילה ויש סיכוי שמליאת בית-הנבחרים תאשר את החבילה ברוב לא גדול, לאחר שדחתה אותה ביום ב'.