יש משבר? אוברון כנראה לא שמעה עליו: גייסה 20 מיליון דולר מקרן אינפיניטי ונכנסת לשוק הסיני

החברה, שמפתחת פלטפורמה להפצת משחקי רשת, תשתמש בהון המגויס כדי להקים פעילות הפצה ופיתוח של משחקים המתאימים לשוק הסיני ; טל קרת, יו"ר אוברון: "למדנו את סין תקופה ארוכה. מבחינת ה-Casual Games, יש בסין פוטנציאל להיות המעצמה הבאה אחרי ארה"ב"

ברת Oberon Media ממשיכה לחשוב בגדול. החברה, שמפתחת פלטפורמה להפצת משחקי רשת, מעוניינת לחדור לשוק הסיני והיום היא עושה את הצעד הראשון בתחום זה - גיוס של כ-20 מיליון דולר מקרן אינפיניטי ישראל-סין. החברה אמורה להשתמש בכסף כדי להקים פעילות הפצה ופיתוח של משחקים המתאימים לשוק הסיני, שנחשב למבטיח בתחום זה. עד כה גייסה החברה כמה עשרות מיליוני דולרים.

אוברון היא אחת החברות הבולטות בנוף ההיי-טק המקומי. החברה הוקמה בשנת 2003 בידי הישראלים תומר בן-קיקי, טל קרת ועופר ליידנר, והיא מפתחת, מוציאה לאור ומפיצה משחקים הניתנים להורדה ולרכישה באינטרנט, טלפונים סלולריים ומערכות ביתיות למשחק.

מדובר בעיקר במשחקי קז'ואל. אוברון ביצעה מספר מהלכים אסטרטגיים בשנתיים האחרונות, שכללו סדרת רכישות בחלק גדול מהעולם שהוערכה בהיקף כולל של מעל ל-150 מיליון דולר. הרכישות הללו העמידו את סך כוח האדם בחברה על יותר מ-600 עובדים, כאשר כעשירית מתוכם עובדים במרכז הפיתוח של החברה ברמת גן.

הגיוס הנוכחי מגיע על רקע החלטת החברה להיכנס לשוק הסיני. "החברה מתכננת מספר מרכזי פעילות בסין ולייצר שותפויות גם בתחום האינטרנט וגם בתחום המשחקים", מספר אמיר גל אור, מנהל את קרן אינפיניטי ישראל-סין. לדבריו, מדובר במרכזי פעילות שיבצעו לוקליזציה של המשחקים כך שיתאימו לשוק המקומי". גל אור מפרט כי שוק הגיימינג הסיני גדל בקצב מהיר עם מכירות שנתיות של מעל ל-2 מיליארד דולר וכ-50 מיליון משתמשים.

קרת, יו"ר החברה, מסביר את המוטיבציה של אוברון להיכנס לסין. לדבריו, "למדנו את סין תקופה די ארוכה ושמנו לב שהמדיה הכי פופולרית שם היא התחום האינטראקטיבי. זה הרבה יותר פופולרי מאשר מדיות אחרות. אנשים משקיעים המון זמן בתחום המשחקים. מבחינת ה-Casual Games, יש בסין פוטנציאל לכמות משתמשים, כך שהיא יכולה להיות המעצמה הבאה אחרי ארה"ב בתחום זה".

ההאטה הכלכלית, המעיקה על העולם המערבי כעת, אינה ניכרת בסין - על כך יכול להעיד גל אור. בכל מקרה, ההבחנה של אוברון דווקא טוענת כי בזמן מיתון השוק שלה רק מתחזק. "שוק המשחקים הפשוטים נחשב כעמיד בפני המיתון", אומר קרת, "זהו הבידור הכי נגיש וזול שקיים כרגע. בתקופת ההאטה הקודמת ראינו את זה אחרי אסון התאומים".

הגיוס הנוכחי לא תואר בחברה כצורך במזומנים, למרות שאוברון נזקקת לסכומי כסף מכובדים כדי לבצע את המהלכים שלה. רשימת המשקיעים שלה כוללת את גולדמן זאקס, מורגן סטנלי וליהמן ברדרס, גופים שאלו אינם ימים אידיאליים עבורם, ואחד מהם אף כבר לא קיים. קרת טוען כי החברה אינה זקוקה לנזילות כרגע וגם אם כן, הרי השקעה בסדר גודל של כמה עשרות מיליוני דולרים אינה מהותית עבור המשקיעים הקיימים.

"החיבור עם אינפיניטי הוגדר כשותפות אסטרטגית", מסביר קרת, "מהצד שלה זו השקעה בעולם המשחקים ואפשרות לכניסה עם חברה מובילה בעולם ה-Casual Games. מבחינתנו, זו שותפות, כי זו אפשרות לכניסה לשוק עם גוף שיאפשר לנו לבצע את הפעילויות הנכונות". לדברי גלאור, "באופן מסוים, גולדמן זאקס ומורגן סטנלי הם איזו תעודת ביטוח עבור החברה כי הם היחידים שנותרו. לחברה אין בעיית נזילות והיא לא יצאה לגיוס רשמי".

היקף הגיוסים שביצעה החברה לא ידוע ולמעשה זה היקף הגיוס הראשון שחשוף לציבור. מלבד בנקי ההשקעות שצוינו, השקיעו באוברון גם Oak, זוהר גילון וג'ף סקול, לשעבר יו"ר eBay, שהשקיע בה באמצעות Capricorn Management.

על-פי הערכות, גייסה החברה בסך הכל כמה עשרות מיליוני דולרים. גם היקף ההכנסות של החברה אינו ידוע. בעבר נאמר על-ידי החברה כי ההכנסות שלה צומחות ב-100% מידי שנה. בפורטפוליו שלה יותר מ-1,000 כותרים ו-350 ספקי תקשורת מספקים את מוצריה, בהם מיקרוסופט, קומקאסט, יאהו, וריזון, AOL, ספרינט ו-T&AT.

בעבר הוזכר כי החברה מתכננת לצאת להנפקה לפי שווי של כ-1.5 מיליארד דולר, מהלך שבוודאי לא ייצא לפועל בזמן הקרוב, לאור המצב בשוק ההנפקות. גל אור מספר כי ההשקעה נחשבת מבחינת אינפיניטי כאסטרטגית, למרות שמדובר בקרן הון סיכון. לדבריו, "סין היא מדינה שאתה יכול לפעול בה רק אם מבצעים מהלכים באופן מרוכז. אינפיניטי היא שותפה אסטרטגית של אוברון ולא שותפה פיננסית. המהלכים כאן הם מעבר לפיננסי ואנחנו נעזור להקים את צוותי הניהול ונעזור בקשרים עם הממשל. אנשי הקרן יתמכו בחברה בכל הקשור לבניית התשתית והקשרים".