אקטואלי מתמיד: קיזוז הפסדים בבורסה כנגד שבח מקרקעין

קריסת הבורסות בארץ ובעולם, לה אנו עדים בימים אלה, גרמה להפסדים לאלו שהשקיעו את כספם במכשירים פיננסיים. תיקון שנעשה בפקודת מס הכנסה מאפשר לקזז הפסדים אלו כנגד שבח מקרקעין שנוצר בשנת ההפסד או לאחריו

בימים אלו אנו עדים לקריסת השווקים הפיננסיים בארץ ובעולם. לירידה הדרמטית בשווי ניירות הערך הנסחרים בבורסות בעולם קיימת השפעה ישירה ועקיפה על כל משק בית בישראל. במאמר זה נביא לידיעתכם שינוי חקיקה שנעשה בפקודת מס הכנסה, המאפשר לקזז הפסדים מניירות ערך הנסחרים בבורסה כנגד שבח מקרקעין.

לפני שנרחיב בסוגיית כללי הקיזוז נציין, כי העיקרון המנחה בקיזוז הפסדים הוא שהפסד הון יותר לקיזוז רק בתנאי שאם היה רווח היה מתחייב במס. ככלל, שאלת קיזוז הפסדים מניירות ערך כנגד מקורות הכנסה אחרים, וביניהם שבח מקרקעין, תלויה באופי פעילותו של המשקיע בשוק ניירות הערך; אם, למשל, מדובר במשקיע - בין יחיד ובין תאגיד - שעיקר עיסוקו במסחר בניירות ערך, הרי שסביר להניח שההפסדים שנוצרו להם ממסחר בניירות ערך יסווגו, לצורכי מס, כהפסדים עסקיים. הפסדים עסקיים אלו ניתן יהיה לקזז כנגד כל מקור הכנסה שהיה למשקיע באותה שנה, ללא כל מגבלה. את יתרת ההפסדים העסקיים, שלא ניתן היה לקזז בשנה השוטפת, ניתן יהיה לקזז בשנים הבאות, אולם רק כנגד הכנסות המשקיע מעסק או ממשלח יד, או כנגד רווח הון או שבח מקרקעין הקשור לעסק.

נציין, כי לפי עמדת רשות המיסים נדרש, כי ההפסד המועבר יקוזז כנגד הכנסות מאותו עסק וכנגד רווח הון שנוצר ממכירת נכס יצרני ששימש בעסק, להבדיל מנכס שהוחזק פאסיבית על-ידי המשקיע. לטעמנו, יש לנקוט פרשנות כלכלית מרחיבה ולאמץ גישה לפיה הפסד מועבר מעסק א' ניתן יהיה לקזז כנגד הכנסות של עסק ב' בשנים הבאות, וכן כנגד רווח הון ממכירת נכס מקרקעין שהוחזק באותו עסק.

מאחר ונכון יהיה לומר לגבי רוב המשקיעים, כי פעילותם בניירות ערך אינה מגיעה לכדי פעילות עסקית, נשאלת השאלה - האם הפסד מניירות ערך כתוצאה מפעילות שאינה מגיעה לכדי עסק ניתן לקזז כנגד שבח מקרקעין שנוצר בשנת ההפסד ו/או בשנים הבאות.

במסגרת תיקון מס' 147 לפקודת מס הכנסה, החל מיום 1.1.06 הושוו כללי קיזוז ההפסדים לגבי המכשירים הפיננסיים לאלו שהיו קיימים לגבי נכסי הון אחרים. כיום, הפסדים שנוצרו לאדם בבורסה בגין מכשיר פיננסי כלשהוא יהיו ניתנים לקיזוז כנגד שבח מקרקעין שנוצר לאותו אדם באותה שנה. במקרה בו לא ניתן היה לקזז את כל ההפסדים בשנה השוטפת, נקבע במסגרת התיקון האמור כי יתרת הפסדים תקוזז בשנים הבאות בזו אחר זו, ובלבד שהוגש דוח לרשויות המס המציין את ההפסדים שהתהוו בשנים הרלוונטיות.

לשם השלמת התמונה נציין, כי בעבר ניתן היה לקזז הפסדי הון במשך שבע שנים בלבד מיום שנוצרו. במסגרת הרפורמה במס הכנסה הוסרה המגבלה האמורה כך שהפסד הון (בדומה להפסד עסקי) קיים לעולם. התיקון האמור חל על הפסדים שנוצרו החל משנת 1996 ואילך.

יובהר, כי הוראת התחולה של תיקון 147 קובעת, כי בשנת 2006 בלבד ניתן לקזז הפסדים מועברים (שנוצרו בין השנים 2003-2005) רק מרווחים מניירות ערך סחירים בהתאם לסלי הקיזוז שהיו נהוגים בעבר, והחל משנת 2007 ניתן לקזזם אף כנגד הכנסה מריבית ודיבידנד מניירות ערך כאמור.