המשנה לנגיד יציג היום את תחזית בנק ישראל: הצמיחה בשנת 2009 תרד ל-2.7% והאבטלה תגדל

תחזית זו נמוכה מתחזית האוצר לצמיחה של 3.5% העומדת בבסיס תקציב 2008 ; המשנה לנגיד, צבי אקשטיין: "המערכת הבנקאית בישראל לא ממונפת ובהלימות הון גבוהה"

בנק ישראל צופה כי הצמיחה במשק תגיע בשנת 2009 ל-2.7%, הגירעון התקציבי יעמוד על 1.5%, שיעור האבטלה יעלה ל-6.5% ויחס החוב לתוצר יעמוד על 76%. המשנה לנגיד צבי אקשטיין יציג נתונים אלו בכנס קרן המטבע העולמית היום (ב'). אקשטיין יחליף את הנגיד סטנלי פישר שביטל את נסיעתו עקב המשבר ונשאר בישראל.

מחלקת המחקר בבנק ישראל בראשות קרנית פלוג הורידה את תחזית הצמיחה ל-2009 משיעור של 3.1% לשיעור של 2.7%. תחזית זו נמוכה מתחזית האוצר לצמיחה של 3.5% העומדת בבסיס תקציב 2008, לכן צפוי הגרעון התקציבי לגדול. בבנק ישראל סבורים כי כל עוד מסגרת ההוצאה בתקציב נשמרת ועומדת על של 1.7% הרי הרחבה פיסקאלית סבירה בתנאי המשבר הנוכחי ומהווה מייצב אוטומטי.

בבנק ישראל מדגישים כי יחס החוב לתוצר עומד במצב הטוב ביותר מאז אמצע שנות ה-80' של המאה הקודמת ונמצא בתוואי יורד. עם זאת, במחלקת המחקר מהססים לתת תחזית לשנת 2010 כי מוקדם מדי - וכי הצמיחה בשנת 2010 תלויה בעיתוי יציאת הכלכלה העולמית מהמשבר.

"הציבור בישראל צריך להבין שמצבנו המאקרו כלכלי נמצא בשיא שלא היינו בו. חל שינוי מהותי במשק בחמש השנים האחרונות ואחרי צמיחה רצופה כמעט של 5% בשנה מאז 2003, מצבנו טוב יחסית למדינות אחרות", אומר אקשטיין ל"גלובס". "במונחים היסטוריים אנו נכנסים למשבר הנוכחי עם מצב מאקרו כלכלי מצויין. נפגשתי בכנס עם מדינות רבות ומעטות מהן מציגות פרמטרים מאקרו כלכליים טובים כמו לישראל. גם המערכת הבנקאית בישראל לא ממונפת ובהלימות הון גבוהה".

אקשטיין מנה את הפרמטרים המאקרו כלכליים: גירעון תקציבי נמוך, יחס חוב לתוצר מתחת ל-80%, חלק הממשלה בתל"ג 44%, איזון בחשבון הסחורות והשירותים ועודף בחשבון השוטף.