מנכ"ל חברת ההשמה להיי-טק MIT ל"גלובס": "הפיטורים באמדוקס לא קשורים בכלל למשבר; המצב לא מזכיר את הקטסטרופה של התפוצצות הבועה"

ארז בנוביץ': "ההחלטה לעשות הפחתה קטנה במצבת העובדים מתוך ראייה רחבה יותר זה דבר שמתרחש, ואנחנו לא נבהלים ממנו בצורה רצינית" ; עם זאת, "אם לפני שנה תוכניתן טוב היה אומר 'אני רוצה למצוא עבודה שתשפר את התנאים שלי', היום הוא מעדיף להיצמד לכיסא"

"שוק ההיי-טק בישראל מורכב מ-170 אלף עובדים, שהם בערך 5% מכוח העבודה - אבל מדברים עליו כאילו הוא 80%. כמובן שהוא קטר של הכלכלה הישראלית בשנים האחרונות, אבל עדיין מדובר ב-170 אלף איש. כשהיו פיטורים גדולים מאד בקופת חולים כללית, זה תפס כותרת קטנה. אבל אמדוקס, שהיא אחת מהחברות הישראליות הגלובליות הגדולות, הגיעה לכותרות הראשיות". כך אמר ל"גלובס" ארז בנוביץ', מנכ"ל חברת ההשמה MIT, המתמקדת בתחום ההיי-טק.

"לאורך השנים כבר היו כמה פעמים שבהן אמדוקס וחברות היי-טק גלובליות נוספות פיטרו מאות אנשים וזה עבר בשקט, אבל כמובן שלנוכח הסיבות זה מעורר תחושה לא נעימה", אמר בנוביץ'. "אם נשווה את המשבר הנוכחי להתפוצצות בועת ההיי-טק, שנבעה מתוך העובדה שחברות סטארט-אפ תומחרו במחירים גבוהים מדי, הרי שעכשיו זה משבר כלכלי שלא קשור להיי-טק".

עם זאת, אמר בנוביץ', אין ספק ש'אחרי החגים' הגיע. "יש ירידה של כ-15%-20% בכמות המשרות הפנויות בשוק ההיי-טק בהשוואה לרבעון הקודם. עם זאת, אנחנו עדיין נמצאים ברמת ביקוש שהיא יפה, שאיפיינה את מה שקרה לפני שנתיים בתקופת מלחמת לבנון השנייה - כשהיתה עצירה שלא נבעה ממשבר בהיי-טק עצמו. אבל בכל מקרה, הירידה בביקוש עכשיו אפילו לא מזכירה את הקטסטרופה שהיתה בזמן התפוצצות הבועה".

"חלק גדול מהמועמדים שלנו נשארים היום במקום העבודה שלהם ומעדיפים לעבור את המשבר לא במצב של חיפוש עבודה. אם לפני שנה תוכניתן טוב היה אומר 'אני רוצה למצוא עבודה שתשפר את התנאים שלי', היום הוא מעדיף להיצמד לכיסא. אבל עובדים, וביניהם עובדים בכירים כמו מנהלי פרויקטים ומנהלי פיתוח עם ניסיון של 15 שנה, שעזבו את מקום העבודה שלהם לפני חצי שנה, עדיין ממשיכים לחפש עבודה. היצע המשרות נמוך ואנשים מתפשרים גם על שכר, שנמוך היום ב-5%-10% ממה שהיה מקובל עד לאחרונה", אמר בנוביץ'.

"הפיטורים באמדוקס לא קשורים למשבר הפיננסי בעולם"

הסיבה לירידה בביקוש לעובדים, הסביר בנוביץ', היא שהלקוחות של חברות ההיי-טק בישראל הקטינו את היקף הרכישות של מוצרים טכנולוגיים בגלל מחנק אשראי והצורך למצמם הוצאות, מה שגורר תחזית הכנסות קטנה יותר של חברת ההיי-טק - שמחפשות דרך להקטין את שורת ההוצאות ולהיערך לימים קשים יותר".

עם זאת, אמר בנוביץ': "חשוב לציין שההיי-טק הוא גוף יצרני. אנחנו מייצרים תוכנה וטכנולוגיה שהופכת להיות שימושית ע"י צרכנים רבים בשוק. ההיי-טק שמוכוון לעולם התקשורת, למשל, כמעט לא נפגע. כולנו ממשיכים לדבר בטלפון, וכשאנשים בלחץ - הם מדברים יותר. שוק נוסף שההיי-טק פונה אליו הוא שוק הביטחון והשוק הממשלתי. הממשלה לא הודיעה שהיא מקטינה את ההוצאות שלה - ויש הרבה מהסוג הזה", אמר בנוביץ'.

בנוביץ' לא מודאג מהפיטורים באמדוקס, ולדעתו הפיטורים שעליהם נודע אתמול אינם קשורים למשבר הפיננסי. "הפיטורים באמדוקס לדעתי היו צריכים לקרות בכל מקרה, והם לא קשורים למשבר עצמו. אמדוקס מוכרת להרבה מאד פרויקטים בעולם, יש לה הרבה לקוחות סלולר, והיא יכולה להרשות לעצמה כזה שינוי. יש לה מחזור מכירות של 4 מיליארד דולר בשנה ויותר מ-17 אלף עובדים. היא תמשיך להרוויח הרבה מאד כסף. ההחלטה לעשות הפחתה קטנה במצבת העובדים מתוך ראייה רחבה יותר זה דבר שמתרחש, ואנחנו לא נבהלים ממנו בצורה רצינית".

"נכון שהרבה חברות מודיעות היום על פיטורים והאווירה קיימת, אבל מבחינת הביקושים - ממשיכים לזהות ביקושים, וחברות הטכנולוגיה עדיין צריכות עובדים", המשיך בנוביץ' להרגיע.

ומי החברות שכן צפויות להיפגע מהמשבר? "בשלב הראשון יהיו אלה החברות שהלקוחות שלהן הם הבנקים וחברות פיננסים וברוקראז'", אומר בנוביץ'. "מטבע הדברים הביקוש למוצר הזה יורד ומחזור המכירות יירד".

בנוביץ' הוסיף שחברות ההיי-טק, במסגרת הניסיון לקצץ בהוצאות ולהוזיל עלויות, מחפשות פתרונות זולים ואיכותיים לפיתוח תוכנה ולביצוע של בדיקות תוכנה. "הן הולכות למגזרים כמו המגזר החרדי, שבו יש לנו אנשים ובעיקר נשים חרדיות בעלות תואר ראשון בהנדסת תוכנה, ומגדלים אותן בתוך הארגון - דבר שהוא פתרון זול יותר. גם במגזר הערבי, יש לנו פרויקט שמשלב מהנדסים ערביים ישראליים בעלי יכולת יפה בעלויות הנמוכות ב-40% מאשר בהרצליה פיתוח".

"רוב האנשים בעולם ההיי-טק ימצאו בו שוב את דרכם"

גם לעובדים המפוטרים עצמם יש לבנוביץ' מענה. "אנחנו מטפלים בצורה מאד אופטימית בעובדים שמפוטרים. כל יום אנחנו מקבלים מאות אנשים שנרשמים כמועמדים, פוגשים מראיינים ומציעים להם מקומות עבודה חדשים. אנחנו נמצאים בקשר עם ארגוני משאבי אנוש, שמניעים תהליך שמשלב את הצד הרגשי של איך להתמודד עם הפיטורים, כולל סדנאות וכולל מציאת מקום עבודה חדש - וכאן אנחנו נכנסים לתמונה. אנחנו עוזרים להם לכתוב קו"ח מחדש ומציעים להם מקומות עבודה חדשים".

"אני חושב שנראה את ההאטה בביקוש לעובדי היי-טק בשני הרבעונים הקרובים, ושהיא תימשך לפחות לתוך תחילת הרבעון הראשון אם לא לרבעון השני, ובזמן הזה אני מניח שיהיה אחוז מסוים של אנשים, שכבר נפלטו ממקומות העבודה שלהם, שינצלו את ההזדמנות לא לחזור לעולם ההיי-טק, ויממשו חלומות אישיים שלהם בתחומים אחרים. אבל רוב האנשים בעולם ההיי-טק ימצאו את דרכם, ואנחנו נעזור להם. נכון שזה יהיה אולי בשכר יותר נמוך ממה שהורגלו או בתנאי העסקה פחות טובים, אבל שוק ההיי-טק לא ייפרד מהאנשים והאנשים לא ייפרדו מהשוק הזה", סיכם בנוביץ'.