לאחר בנק הפועלים: גם הפניקס ביטלה רכישת חברת ביטוח באוקראינה

הפניקס: "התוכנית העסקית של ITP אינה מתאימה למטרות החברה בחו"ל" ; מדובר בביטול השני של עסקה של גוף פיננסי ישראלי באוקראינה בתוך שבוע, לאחר שבשבוע שעבר ביטל נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, את היתר הרכישה שניתן לבנק הפועלים לפני כמה חודשים לרכוש את אוקרין בנק

כחמישה חודשים לאחר שחתמה על מזכר הבנות חברת הביטוח הפניקס, בניהול יהלי שפי, מבטלת את עסקת רכישת מניות השליטה בחברת הביטוח האוקראינית ITP (Inter Trans Polis).

בסוף השבוע החולף הודיעה הפניקס כי בעקבות בדיקת נאותות שערכה בחברה האוקראינית "התברר כי התוכנית העסקית של ITP אינה מתאימה להגשמת מטרות החברה בחו"ל ולצורכי החדירה של הפניקס לשוק הביטוח בחו"ל". מדובר בביטול שני של עסקה לכניסה לשוק בינלאומי של הפניקס מאותם הטעמים בדיוק, שהתגלו לדבריה בעקבות ביצוע בדיקת נאותות.

בנוסף, מדובר בביטול השני של עסקה של גוף פיננסי ישראלי באוקראינה בתוך שבוע, לאחר שבשבוע שעבר ביטל נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, את היתר הרכישה שניתן לבנק הפועלים לפני כמה חודשים לרכוש את אוקרין בנק, וזאת ערב הסגירה הסופית של העסקה ועל רקע קריסת מערכת הבנקאות האוקראינית. בכלל, אוקראינה הינה מהנפגעות העיקריות של המשבר הכלכלי על רקע פגיעה במחירי הסחורות והאי יציבות הפוליטית במדינה, שנזקקת לסיוע מקרן המטבע העולמית.

עסקי ביטוח בריאות

ביוני חתמה הפניקס, שבשליטת קבוצת דלק, על מזכר הבנות לפיו תחבור לאלכס שניידר, הבעלים של קבוצת הכדורגל של מכבי ת"א, לפיתוח עסקי ביטוח בריאות באוקראינה. הפניקס חתמה אז על מזכר הבנות עם חברת MIDLAND CAPITAL MANAGEMENT, לפיו שתי החברות יקימו חברת ביטוח בריאות באוקראינה לאחר שהפניקס תרכוש 50% פלוס מניות שליטה מחברת הביטוח האוקראינית שבבעלותה המלאה של מידלנד. זאת, בהשקעה ראשונית בהיקף של כ-12 מיליון דולר.

בעבור קבוצת הפניקס היה מדובר במאמץ שני ליצירת פעילות ביטוחית מחוץ לגבולות ישראל, ובביטול שני של הסכם ראשוני שחתמה בנושא. באוגוסט 2007 הודיעה הפניקס כי היא חוזרת בה מכוונתה להיכנס לשוק הרומני, כאשר בעקבות בדיקת נאותות שערכה בחברת הביטוח הרומנית הקטנה ABC, "הסתבר כי השקעה ב-ABC אינה מתאימה להגשמת מטרות החברה ברומניה, ולצורכי חדירה לשוק הביטוח במרכז ובמזרח אירופה". ביוני 2007 הודיעה הפניקס כי חתמה על מזכר כוונות לרכישת 60% ממניות ABC תמורת כ-5.3 מיליון אירו.

כך, כיום אין להפניקס פעילות מחוץ לישראל, כשמנגד, לקבוצת דלק יש פעילות ביטוחית בינלאומית באמצעות חברת הביטוח האמריקנית ריפבליק. *