פישר: "הבנקים בישראל נקטו במדיניות אשראי אחראית ואמרו 'לא' לניירות ערך מגובי סאב-פריים"

[לחמ"ל גלובס - המשבר העולמי: כל החדשות, הנתונים והפרשנויות] הנגיד במסיבת עיתונאים מיוחדת לתקשורת זרה בלבד: "בבנקים ישנו פיזור משמעותי - אין שחקן אחד שמרכז כמות גדולה של אשראי" ; המשנה לנגיד: "המשבר תופס את המשק הישראלי במצבו הטוב ביותר מאז הקמת המדינה"

"יש חשיבות רבה למצוא מנגנונים להגדיל את האשראי במשק. בנק ישראל והאוצר בודקים את הדרכים לכך. הממשלה ובנק ישראל חייבים להבטיח שמנגנון האשראי במשק ממשיך לפעול ולתפקד" - כך אומר נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, במסיבת עיתונאים מיוחדת שארגנה לשכת העיתונאות הממשלתית לתקשורת זרה בלבד.

פישר הסביר כי המערכת הבנקאית הישראלית לא סובלת מאותם קשיים שסובלים הבנקים בארצות הברית ויש לכך כמה סיבות. לדבריו, יש מערכת בקרה ופיקוח על הבנקים קשוחה יחסית ומדיניות האשראי של הבנקים היתה אחראית. מניתוח תיקי האשראי ישנו פיזור משמעותי כאשר אין שחקן אחד שמרכז כמות גדולה של אשראי תוך שמירה על פיזור.

בנוסף, לא היתה חשיפה למשבר הסאב-פריים כי "הבנקים הישראלים אמרו 'לא' לניירות הללו". הסיבה השלישית, מציין פישר, היא כי מערכת המשכנתאות שלנו היא מסורתית - דבר שגרם לתלונות רבות כבר זמן רב אך זה היה טוב בסוף.

לגבי מבנה הרגולציה והפיקוח הסביר פישר כי אחת מהמסקנות הבולטות שלו מהמשבר הזה היא שהפיקוח על הבנקים ועל שוק ההון חייב להיות בתוך הבנק המרכזי, לפחות לכל הקשור למערכת הבנקאית.

עוד ציין פישר כי יש חשיבות מיוחדת בתקופה הזו למדיניות תקציבית. לדבריו, שיעור הגידול בהוצאה הלאומית עומד על 1.7% שזה חשוב מאוד ונותן מסגרת. "הגרעון הולך להיות גדול מהצפוי שכן תקבולי המיסים הולכים להיות נמוכים מהצפוי עקב ההאטה, אך הגרעון ישמש כמייצב אוטומטי.

"אחד מהיתרונות הגדולים שלנו הוא פקידי משרד האוצר", שיבח פישר את עמיתיו ואמר כי "תהליך הבחירות ישפיע על המדיניות הפיסקאלית והרבה דברים יאמרו בתקופה הנוכחית. בסופו של יום, הממשלה החדשה תצטרך להחליט אם היא ממשיכה להתחייב למדיניות פיסקאלית אחראית. אנו נערכים לכל התרחישים".