האם משרד האוצר מאותת על התערבות? רכש אג"ח ממשלתיות במיליארד שקל

גורמים באוצר: המהלך נובע מסיבות תזרימיות בלבד - "לא מעט גופים העדיפו לקבל כסף תמורת אג"ח" ; בכוונת האוצר לערוך מכרזים נוספים ; בשבוע שעבר החלו קופות גמל למכור אג"ח ממשלתיות כדי ליצור נזילות לקראת פדיונות צפויים בקופות, לאחר שהעמיתים יבינו את היקף ההפסדים

האם מתחילה הממשלה להתערב בשוק האג"ח? החשב הכללי במשרד האוצר, שוקי אורן, רכש בשבוע שעבר באופן תקדימי מגופים ישראליים אגרות חוב ממשלתיות בסך מיליארד שקלים באמצעות מכרז, כך נודע ל"גלובס". למעשה האוצר פעל כמו חברות עסקיות רבות במשק שמחירי אגרות החוב שלהן ירדו והן ביצעו קנייה עצמית (buyback) של אג"ח.

גורמים במשרד האוצר אישרו את הידיעה ואמרו כי מדובר במהלך הנובע מסיבות תזרימיות גרידא. בכיר בשוק ההון אמר כי "לא מדובר בהתערבות אלא בהתנהלות רגילה של הממשלה. לצערי האוצר ממשיך לא לעשות דבר ורק עושה רושם של מעורבות ומפגין חולשה".

חוסכים ריביות

בשבוע שעבר פנה החשב הכללי לגופים מוסדיים בשוק ההון הישראלי והציע לרכוש מהם בחזרה סדרות אג''ח מסוג "גילון" (אג"ח שקלי בריבית משתנה) ו"שחר" (אג"ח שקלי בריבית קבועה) הפוקעות בחודשי דצמבר ופברואר הקרובים. על-פי שיטת המכרז, על הגופים הפיננסיים להציע את כמות האג''ח שברצונם למכור בחזרה ובאיזה מחיר. ל"גלובס" נודע כי היקף ההצעות שקיבל החשב הכללי היה גבוה מהתכנון ועמדו על 6 מיליארד שקלים. בסופו של דבר הוחלט לרכוש במכרז רק אג''ח בהיקף של מיליארד שקלים בלבד. המוכרים היו 5 בנקים ושני גופים מוסדיים. האחראי על ביצוע הפעולה היה המשנה לחשב הכללי באוצר, עמי לנדאו.

מטרת המהלך, שבוצע לראשונה בשוק ההון הישראלי, היתה לנצל את העודף התזרימי הנוכחי של הממשלה תוך הקטנת היקף הפדיונות הגדולים של אגרות חוב ממשלתיות הצפויים בחודשים הקרובים. מניתוח פדיונות אג"ח המדינה עולה כי מהרבעון הרביעי של 2008 ועד מחצית 2009 תיאלץ המדינה לגייס אגרות חוב בכמות גבוהה מהרגיל. לנוכח פדיונות הצפויים בחודשים דצמבר 2008-מארס 2009, תגייס המדינה בתקופה זו אג"ח בהיקף של 45 מיליארד שקל. בנוסף, חוסכת הממשלה דרך ה-buyback את תשלום הריביות הכרוכות באג''ח עד מועד הפקיעה ורושמת רווח הון.

באוצר רואים בקנייה עצמית של אג"ח כלי נוסף שישמש את הממשלה בשוק ההון ובכוונתם, לאור הצלחת הרכישה, להשתמש בו שוב. "ההיצע היה גדול מהצפוי וניתן להבחין בבירור כי היו לא מעט גופים שהעדיפו, לנוכח התקופה הקשה הנוכחית, לקבל כסף נזיל תמורת אג''ח ולא אג''ח תמורת אג''ח (עסקאות החלף). אנו מרוצים מהניסיון הזה", אמר ל"גלובס" בכיר באוצר.

נציין כי בשבוע שעבר החלו קופות גמל למכור אג"ח ממשלתיות כדי ליצור נזילות לקראת פדיונות צפויים בקופות לאחר שהעמיתים יבינו את היקף ההפסדים והתשואות השליליות. לאור המכירות ירדו מחירי אג"ח השחר הארוך בשבוע שעבר ב-3%.

[לאתר אפיקים סולידיים]