מנכ"ל מכבי שירותי בריאות בראיון למגזין G: "אנשים עוזבים את הכללית ועוברים למכבי כי השירות שלנו טוב יותר"

אהוד קוקיה בראיון בלעדי למגזין G: "הכללית ההיסטורית היא לא הכללית של היום. העובדה היא שבסוף אנשים מצביעים ברגליים"

תקופת החגים אמורה הייתה להיות חגיגית במיוחד עבור ד"ר אהוד קוקיה, מנכ"ל מכבי שירותי בריאות. נתוני ביטוח לאומי שפורסמו הצביעו על גידול ניכר במספר מבוטחי הקופה, עם למעלה מ-15 אלף איש שעזבו את הקופות האחרות והצטרפו אליה השנה. זה אמנם מספר זניח במונחים של חברות סלולר, אולם נתון מרשים בהתחשב בניידות הנמוכה המוכרת בין קופות החולים, ובכלל, מחצית מכל המעברים בין הקופות השנה היו לטובת מכבי.

אבל קוקיה לא היה מוכן למה שהתרחש בערב ראש השנה. חמישה חוקרים של הרשות להגבלים עסקיים טיפסו אל הקומות העליונות של מגדל מכבי ברחוב המרד בתל אביב, היישר אל לשכתו. אל מול עיניהם הנדהמות של בכירי הקופה, החרימו מסמכים, העתיקו קובצי מחשב והמטירו שאלות. ביקור דומה ערכו חוקרי הרשות במשרדיהם של מנכ"לי שלוש הקופות המתחרות - כללית, מאוחדת ולאומית. העילה לפשיטה הייתה מכתב משותף ששלחו הארבעה לראש הממשלה, שממנו ניתן היה להבין כי בכוונתם לתאם מחירים, אם תעבור הרפורמה במס הבריאות שמוביל משרד האוצר; רפורמה שלפיה חלק ממס הבריאות ייגבה ישירות על-ידי הקופות, כשכל קופה תוכל לגבות תעריף אחר ובכך להתחרות על המבוטחים. ראשי הקופות טענו שהרפורמה תחזיר את ישראל לימים שקדמו לחוק ביטוח בריאות ממלכתי, שבהם לכל קופה היה תעריף אחר וסל שירותים שונה.

"אין ספק שהופתעתי. לעשות את זה בערב החג זה בטח לא העיתוי האידיאלי", אומר קוקיה בראיון בלעדי ל-G. "עם זאת, מסרתי את כל המידע שהיה ברשותי. אין לי שום דבר להסתיר, ואני בטוח שעם הזמן הנושא יתמצה לשביעות רצונם של כל הנוגעים בדבר".

להגנתו טוען קוקיה כי הוא בעד עידוד התחרות בין קופות החולים, ולראיה חושף את תמיכתו בכוונת האוצר להגדיל את מספר המעברים המותר בשנה בין קופות החולים מארבעה לשישה. עם זאת, הוא חושש שהרפורמה שמתכנן האוצר תביא לתחרות על המחיר בלבד, מהלך שיבוא על חשבון האיכות. אין ספק שעם קביעת מועד לבחירות בפברואר, קוקיה יכול לנשום לרווחה. לפחות לעת עתה הרפורמה נכנסה להקפאה.

לא על הוויאגרה לבדה

עם בחירות או בלי, צריך לשפשף את העיניים בשביל להאמין למהלך שיזם קוקיה. מנכ"ל מכבי יוצא להגן בחירוף נפש על חוק ביטוח בריאות ממלכתי? הייתכן? זו הרי אותה מכבי שהתנגדה בזמנו לחוק, בטענה שהוא נועד לכסות על גירעונותיה של הכללית ושל ההסתדרות ששלטה בה. עד כניסתו של החוק לתוקף, בסוף 1994, מכבי נהנתה מהכנסות גבוהות במיוחד, שנגזרו מהעובדה שחבריה שילמו דמי חבר על-פי הכנסתם, בעוד שתקציבה של מכבי כיום נגזר ממספר מבוטחיה ומגיליהם, ולא מהכנסותיהם הנחשבות לגבוהות מהממוצע.

"החוק נועד לפתור כמה כשלים שהיו במערכת הבריאות, כמו כמה מאות אלפי אזרחים שנותרו ללא ביטוח בריאות, שזה ללא ספק ההישג הכי גדול", מסביר קוקיה את עמדתו. "הסל הבסיסי שמקבלים אזרחי ישראל במימון ציבורי הוא אחד הרחבים בעולם. אם תיקח למשל את נושא הפריות המבחנה, תראה שאנחנו נותנים אין-סוף טיפולים עד שיש ילד ואפילו ילד שני, ואת זה בשום מקום בעולם לא מקבלים.

"בקיץ שעבר ביקרתי באנגליה, ושם אחד החלומות שלהם הוא לקצר את זמן ההמתנה לניתוחים ולבדיקות CT ו-MRI ל-16 שבועות, בעוד שאצלנו אלה מספרים שאנחנו לא יכולים לחיות איתם, כי הרי הישראלי רוצה הכול כאן ועכשיו. בארץ, אם אתה לא מתעקש על רופא מסוים, כמעט שלא עומדים בתור".

אם הסל הבסיסי כה רחב ומתקדם, איך אתה מסביר את שלל הביטוחים המשלימים והפרטיים שכמעט כל מבוטח נאלץ לעשות?

"במקור, הביטוח המשלים נועד רק עבור שירותים המוגדרים Nice to have - מכדורי ויאגרה וניתוחים קוסמטיים ועד לאפשרות לבחור בעצמך את הרופא המנתח או לקבל חוות דעת שנייה. עם הזמן חלו כרסומים בחוק, כמו ביטול המס המקביל, שהפרישו המעסיקים כאחוז מסוים משכר העובד, לטובת תקציב הבריאות. כרסום נוסף חל כשהחלו לגבות השתתפות עצמית על ביקור במרפאות.

"אפשר להבין את הסיבה לגבייה, שנועדה לגרום לאנשים לחשוב פעמיים לפני שהם רצים לראות רופא על כל דבר, אבל מחקרים מראים ששיעורים רציניים מהאוכלוסייה נמנעים מקבלת שירות רפואי בגלל התשלום. ההשתתפות העצמית נהפכה לחלק מתקציב הבריאות, כך שאם רוצים לבטל אותה, צריך למצוא מקור תקציבי אחר בגובה 2 מיליארד שקל בשנה".

אז צדק מי שהוציא את התרופות מצילות החיים מהביטוחים המשלימים בשם עקרון השוויון?

"השאלה העקרונית הייתה אם המשלים ייהפך למימון עצמי של שירותים מהותיים. אני מסכים לעיקרון שהסל הבסיסי צריך להכיל רק את מה שחיוני, אבל השאלה היא מה עושים אם לא ניתן להכניס דברים חיוניים כמו תרופות לסל הבסיסי. הברירה שעמדה לפנינו הייתה להכניס את התרופות לביטוח המשלים בפרמיה נמוכה יחסית, או לשלוח את המבוטחים לחברת ביטוח פרטית עם פוליסה יקרה שלא מקבלת אנשים חולים. לכן אני מאמין שעד שלא נפתור את השאלה הזאת ברמה הלאומית, המשלים הוא הפתרון המיטבי היום".

אתה, מנכ"ל מכבי, מסתפק בביטוח הקופה בלבד, או שיש לך גם ביטוח פרטי?

"לי יש ביטוח פרטי. בתור איש צבא לשעבר אני זוכה לפוליסה זולה יחסית מטעם מועדון חבר. אני משתייך בעצם לאותם 30% מהאוכלוסייה שלא בודקים בציציות את זה שיש להם כפל ביטוחי, כדי לישון יותר טוב בלילה".

לילדים שלך תמליץ על ביטוח פרטי?

"יש לי שני ילדים בסוף שנות העשרים, שאתה בטח משער שאני אוהב. היה לי קשה לשכנע אותם לעשות אפילו ביטוח משלים, כי הם הרי צעירים ובריאים ולא מבינים למה להם לשלם עוד 30 שקל בחודש. לדעתי, צעירים שלא רוצים לעשות משלים, פשוט לא מכירים את הזכויות שמקנה להם הביטוח, כמו קבלת חוות דעת שנייה או בדיקת אולטרסאונד נוספת. אישה בהיריון, למשל, תעשה כל בדיקה אפשרית כדי להגיע ללידה בשקט, והמשלים יכול לעשות את זה בפרמיה מאוד קטנה".

מה לגבי הרפואה הפרטית שמובילה אסותא? יש טענות רבות על כך שהיא פוגעת ברפואה הציבורית?

"אני מאמין גדול ברפואה הציבורית, וחושב שהיא טובה מאוד בארץ. כמו כל החברים שלי, גדלתי במסלול הציבורי בבתי החולים, שם התחנכנו. הרפואה הציבורית היא הבסיס לכל דבר, אבל יש מקום גם לפרטי".

תגדיר "מקום"?

"הגבול בין הרפואה הפרטית לציבורית בארץ מטושטש מאוד. אסותא היא לכאורה רשת פרטית, אבל הבעלים - מכבי, היא גוף ציבורי. הרפואה שנעשית שם היא רובה ככולה דרך המשלים, ואילו ניתוחים פרטיים לחלוטין הם מעטים מאוד. כיום מעט מאוד אנשים מוציאים הכול מכיסם עבור ניתוח פרטי, משום שהם מכוסים על-ידי ביטוח. אז מה נשאר פרטי בעצם? רפואת שיניים?

"גם הסיפור הזה שאומר שאסותא גונבת רופאים מבתי החולים הציבוריים הוא מיתוס. הרי הרופאים באסותא עובדים בבתי החולים הציבוריים ומגיעים אלינו רק אחר הצהריים. צריך לתת לרפואה המוגדרת כפרטית לחיות לצד הציבורית ברמה הנכונה, כך שתהיה להן האפשרות להפרות אחת את האחרת".

כללית, אבל לפניך

קוקיה, 58, גניקולוג במקצועו, הוא היחיד בין ארבעת מנכ"לי קופות החולים שהוא גם רופא ("אי-אפשר לספר לי סיפורים, הייתי בדיוק בסרט הזה"). הוא נולד וגדל בירושלים, אבל עזב לטובת שכונת אנשי הקבע ביבנה, שבה הוא מתגורר מאז שירותו הצבאי. בתפקידו האחרון במדים שימש כמפקד המרכז לרפואה אווירית בחיל האוויר (ירפ"א). באותה תקופה הוא פגש באיש חיל אוויר אחר, אלי דפס, כיום מנכ"ל הכללית, והמתחרה הגדול שלו. ההיכרות ביניהם הביאה אותם לשתף פעולה בתפקידיהם הנוכחיים ולהיפגש מדי חודש.

במה מכבי טובה מכללית?

"הכללית ההיסטורית היא לא הכללית של היום. היא התקדמה מאוד, וזה בגלל שיש לה מנהלים מצוינים. עם זאת, בסוף מצביעים ברגליים, והעובדה היא שאנשים עוזבים את הכללית ועוברים למכבי".

ולמה זה?

"זה נובע בעיקר מתפיסת האאוטסורסינג שהביאו האבות המייסדים שלנו, עוד לפני שקראו לזה אאוטסורסינג. הכוונה היא לכך שמכבי מעסיקה מינימום שכירים ומקסימום רופאים עצמאיים ובתי מרקחת, שהם בעצם לא שלנו. באשקלון, למשל, יש לכללית שישה סניפים, בעוד שלנו יש סניף אחד בלבד. אבל לצד הסניף המרכזי, יש לנו מרפאות של רופאים עצמאיים כמעט בכל שכונה, כך שתוכל לבחור בעצמך את הרופא הקרוב אליך, שיענה הכי טוב לדרישותיך. זה מה הופך את השירות שלנו לטוב יותר".

תרצו לעקוף את הכללית בעתיד?

"הכללית כפולה מאיתנו בגודל, וזה לא יהיה נכון לשאוף לדברים שאתה לא מסוגל להשיג. יש לנו כלכלן בריאות מהטובים בארץ, שערך עבורנו הערכת יעילות שקובעת את המספרים האופטימליים לקופת חולים. הוא הגיע למספר שנע בין 2 ל-3 מיליון מבוטחים, והכללית כידוע עומדת על 3.5 מיליון".

מה יעד הצמיחה של מכבי לשנים הבאות?

"לשנה הבאה נציב יעד זהה לזה שהצבנו השנה, כלומר גידול של אחוז. בעבר הקופה לא העמידה יעד מדויק, אלא דובר על מושג - 'גידול חכם'. אני חשבתי שכדי לעמוד ביעד צריך להגדיר מהו, כי הרי גידול חכם יכול להיות גם 0%. כשדיברתי על אחוז, שזה אומר תוספת נטו של כ-17 אלף מבוטחים חדשים, אמרו לי בכירים בקופה לא להגיד את זה בקול כי המספר לא נתפס. הגידול השנתי שלנו אז עמד על 3,000-4,000 איש, וב-2006 הוא עמד על אפס".

שאיפות לא מבוטלות. איך נערכתם, למשל, לקלוט למעלה מ-12 אלף מבוטחים חדשים, שהצטרפו אליכם ברבעון השלישי של השנה?

"על אף שראיתי במספר הזה הצבעת אמון במכבי, גם נהייתי חרד מאוד. כי אלה 12 אלף אנשים חדשים שמגיעים לסניפים שלי עם רף ציפיות מסוים, וצריך לתת להם שירות טוב. אם לא, יהיה כאן ריבאונד, שפתאום הם יגיעו ויקבלו שירות על הפנים, אז גם המצב שלי יהיה על הפנים.

"נכון שכל ארגון שם את הלקוח במרכז, אבל אצלנו לא מדובר בלקוחות רגילים. כשאני מגיע לנקודת השירות של פלאפון עם מכשיר מת או עם תקלה מסוימת, אני מקבל שירות כזה או אחר, מבזבז שעה וחצי, אבל בזה זה נגמר. כשאני בא לקופת חולים אני בא ממקום אחר לגמרי, ממקום של מצוקה אמיתית. אם נותני השירות שלנו לא יתפסו מי בא אליהם ומאיזה מקום, חבל על הזמן".

מכבי מתנערת מתדמית הקופה של סביון?

"חס ושלום! היופי של הדבר הזה הוא דווקא בדימוי של רצפה ותקרה. אנחנו לא רוצים להוריד את התקרה, אלא להעלות את הרצפה - להרים את החלשים למעלה".