עסקת הפניקס-אקסלנס לקראת פיצוץ: קבוצת דלק והפניקס מנסות למצוא דרכים לשנות את מנגנון העסקה - או לבטל אותה

לפי מנגנון קביעת הסכום, הפניקס אמורה לשלם למייסדי אקסלנס רוני בירם וגיל דויטש כ-700 מיליון שקל, שמשקף לה שווי הגדול פי 4 משוויה בבורסה ; מקורב לעסקה: זהו מחיר אבסורדי ; הפניקס מינתה צוות בראשות עוה"ד רם כספי ודליה טל, שיבדוק בין השאר את סוגיית קרבת המשפחה בין מנכ"ל הפניקס יהלי שפי לגיסו רוני בירם

האם יצחק תשובה מנסה לבטל את העסקה לרכישת אחזקותיהם של מייסדי אקסלנס על-ידי חברת הפניקס שבשליטתו? בעקבות חשיפת "גלובס", הפניקס פרסמה בסוף השבוע את המנגנון לפיו ייקבע הסכום אותו יקבלו מייסדי אקסלנס, רוני בירם וגיל דויטש, על אחזקותיהם באקסלנס. מהמנגנון עולה כי סכום זה עומד על כ-700 מיליון שקל, המשקף לאקסלנס שווי של 1.7 מיליארד שקל, פי ארבעה משוויה בבורסה.

אולם למרות פרסום המנגנון, ל"גלובס" נודע כי קבוצת דלק והפניקס מנסות למצוא דרכים לשנות את מתווה המנגנון או אף לבטלו. לא מן הנמנע כי אחת האופציות שייבחנו תהיה ביצוע העסקה באמצעות החלפת מניות ולא במזומן. לצורך כך, הפניקס מינתה צוות בדיקה בראשות עוה"ד רם כספי ודליה טל, הבודקים את כל השלכות הנושא. עו"ד טל ייצגה בזמנו את הבעלים הקודמים של הפניקס, יעקב שחר וישראל קז, במכירת אחזקותיהם לקבוצת דלק באוגוסט 2006.

רמז לחוסר שביעות הרצון של דלק מהמהלך ניתן היה למצוא בהודעתה של הפניקס המפרט את מנגנון ביצוע העסקה.

בהודעה נכתב: "החברה בוחנת את מכלול הסוגיות המשפטיות והחשבונאיות הכרוכות בהסכם, לרבת סוגיות הקשורות עם אופציית PUT".

דבריו של שפי לא התקבלו יפה

במסגרת הסוגיות המוגדרות כמשפטיות, נודע כי אחד הדברים שנבדקים הוא קרבת המשפחה של מנכ"ל הפניקס, יהלי שפי, לאחד ממייסדי אקסלנס, רוני בירם (שפי הוא גיסו של בירם).

בנוסף, יש לציין כי חלק מהמקורבים לעסקה לא אהבו, בלשון המעטה, את התבטאותו של מנכ"ל הפניקס, יהלי שפי, בנושא העסקה. במסגרת ראיון לתקשורת, אמר שפי כי "העסקה לרכישת אקסלנס היא טובה, ושווי של 1.7 מיליארד שקל לאקסלנס אינו מנותק מהמציאות". גורמים המקורבים לעסקה טענו כי "תמוה שלאחר שהחברה מוציאה הודעה שהמשמעות שלה שהיא אינה מרוצה מהעסקה, בא המנכ"ל ואומר דברים הפוכים".

העסקה למכירת בית ההשקעות אקסלנס לפניקס נחתמה לפני כשלוש שנים בימי הגאות של הבורסה.

העסקה חולקה לשני שלבים: בשלב הראשון רכשה הפניקס 40% מבית ההשקעות מידי בנק מזרחי ומידי בירם ודויטש תמורת 318 מיליון שקל. עוד נקבע בהסכם כי לבירם ודויטש ניתנה אופציה מסוג PUT המאפשרת להם לכפות על הפניקס לרכוש את אחזקותיהם באקסלנס העומדות על 41% עד תחילת 2009.

הסכום אותו תצטרך הפניקס לשלם בחלק השני של העסקה נקבע בנוסחה מורכבת הכוללת מספר פרמטרים, בהם הרווח השנתי של אקסלנס וההון העצמי.

בסוף השבוע התברר כי לפי נוסחה זו, תצטרך הפניקס לשלם כ-700 מיליון שקל לבירם ודויטש.

מקורב לעסקה: נוצר אבסורד

מקורבים לעסקה טוענים שההסכם נחתם לפני שתשובה רכש את השליטה בפניקס והוא מבוסס על נוסחאות סבוכות ומורכבות.

"בעקבות ההתבססות על הנוסחאות, נוצר אבסורד שאקסלנס שווה בעסקה פי ארבעה משווייה כיום בבורסה ופי 2 מאשר שווי השוק של הפניקס כיום", אומר מקורב לעסקה.