עירא פלטי, מנכ"ל סרגון: "מבחינתנו, ההאטה הכלכלית לא משנה את המצב"

פלטי מסרב להיכנע לפסימיות שתקפה את שוקי ההון ; לקוחותיו ימשיכו לרכוש ממנו פתרונות כי "גם הם צריכים להמשיך ולהרוויח", את תחזית הצמיחה ל-2009 הוא הוריד מתוך אקט "של זהירות", ומהתחרות מול אריקסון הוא ממש לא חושש

ההאטה הכלכלית בארה"ב, ההשפעה השלילית של התחזקות השקל על השורה התחתונה, והירידה החדה במחיר המניה. במובן מסוים, אלו יכולים להיות מאפיינים של כמעט כל חברת טכנולוגיה ישראלית שנסחרת כיום בארה"ב. במקרה דלהלן, אנו מכוונים את דברינו לחברת סרגון , שנסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 209 מיליון דולר.

סרגון, הנמנית על קבוצת רד, מספקת פתרונות תקשורת אלחוטיים בקיבולת גבוהה, שמיועדים לספקיות תקשורת ולארגונים פרטיים. פתרונות ה-Backhaul (העברת נתונים ממשתמשים מרוחקים לרשת מרכזית) של החברה מאפשרים קיום תקשורת אלחוטית בין תחנות הבסיס למתג הראשי, ואמורים למנוע את צוואר הבקבוק שנוצר מהגידול בתעבורת הנתונים ומכביד על התנועה ברשת. כך, התפתחות שוק הסלולר והמעבר לרשתות IP (העברת נתונים ברשת האינטרנט) הפכו עם השנים למנועי הצמיחה העיקריים של החברה.

בימים אלו, "חוגגת" החברה שנה להנפקה המשנית שביצעה בנאסד"ק. בדיוק לפני שנה ניצלה החברה את הגאות בשוק ההון וגייסה 102.5 מיליון דולר לפי מחיר של 13.5 דולר למניה - יותר מפי שניים ממחירה הנוכחי. ההנפקה כללה גם הצעת מכר של אחד מבעלי המניות - יהודה זיסאפל - שמימש מניות תמורת 8 מיליון דולר. בשנה האחרונה איבדה המניה 60% בקירוב, לא משהו להתגאות בו, ונתון שבהחלט לא מעמיד באור חיובי את ההנפקה.

"אין לנו תלות חריגה בנוקיה-סימנס"

הסנטימנט השלילי שליווה את המניה מרגע ההנפקה נבע מאזהרת רווח שפרסמה סרגון לרבעון השלישי של השנה, וגם מהנמכת תחזיות לשנה הבאה - צמיחה של 10% עד 20% במקום 25%. למרות זאת, נשיא ומנכ"ל החברה, עירא פלטי, מגדיר את עצמו כ"אופטימי זהיר". "הטרנדים המרכזיים עדיין מובילים לגידול בפעילות שלנו", הוא אומר בראיון ל"גלובס", לרגל שנה להנפקה המשנית. "הטרנד הראשון הוא הגידול במספר המשתמשים, בעיקר במדינות אסיה-פסיפיק, והשני הוא הגידול בתעבורת הנתונים בקרב המשתמשים במדינות המפותחות - גידול שלא ייעצר פתאום בחריקת בלמים. לכן, ההאטה לא משנה מבחינתנו את המצב - לספקיות התקשורת אין ברירה. הן צריכות לרוץ קדימה ולהתרחב כדי ליצור עוד ועוד רווחים".

בשנה האחרונה, הטרנד השולט בתוצאות סרגון היה הראשון מבין השניים, והחברה דיווחה על לא מעט זכיות בפרויקטים במדינות מתפתחות, וברבעון השלישי של השנה אזור אסיה-פסיפיק כבר תרם למעלה ממחצית מהכנסותיה. "באחד הכנסים שנכחתי בהם, שאל אותי מישהו מדוע שתושב ממוצע עם שכר נמוך במדינה מתפתחת, ירצה בכלל טלפון נייד", אומר פלטי. "עניתי לו שההוצאה על תקשורת בעולם השלישי היא הוצאה בסיסית ולא מותרות. לפני מספר שבועות הייתי בניגריה, ושם לכולם יש טלפון סלולרי. המוכר בבסטה בשוק יוצר קשר עם השליח שנוסע על תלת-אופן, באמצעות הטלפון הסלולרי".

*אם הטרנדים חיוביים, מדוע הורדתם את התחזיות?

"כדי להיות ריאליים. זה היה צעד של זהירות. נכון שציפינו לצמוח ב-25%, לאחר שנה של צמיחה משמעותית (הצמיחה אשתקד עמדה על 49%, ש.ח.ו), אבל נמשיך לגדול גם אם במספרים קטנים יותר. אנחנו עדיין לא רואים אינדיקציות להשפעת המשבר עלינו, אבל מעריכים שיהיו לקוחות שיידחו את קבלת החלטות שלהם וזה יוריד את קצב הצמיחה שלנו".

*אז כרגע המשבר הכלכלי לא משפיע עליכם?

"עד היום המשבר היה ברובו פיננסי, עם השפעה קטנה על העולם הריאלי. מבחינתנו השנה הייתה טובה מאוד, ואנחנו מרגישים ולא מרגישים את המשבר. בארה"ב המכירות שלנו ירדו משמעותית כבר מהרבעון הראשון, אך בשאר העולם אנחנו לא חשים במשבר. באסיה ובאירופה הייתה צמיחה בקצבים יפים מאוד. בסופו של דבר יש משבר כלכלי, ואנחנו ממשיכים להקשיב ללקוחות ולבדוק מה קורה בשוק".

"אנחנו מגייסים פחות כוח אדם בארץ"

כך או אחרת, לא המשבר הגלובלי הוא שגרם לסרגון לפרסם אזהרת רווח לרבעון השלישי. חלק המכירות דרך ערוצי ה-OEM (יצרן ציוד מקורי) גדל, ומכיוון שבמכירות הללו שיעור הרווח נמוך יותר, נפגעה הרווחיות של סרגון ברבעון והיא הסתפקה בשיעור רווח גולמי של 31.5%. "לא תירצנו את האזהרה במצב השווקים, והסברנו בדיוק מה קרה ואיך הולכים לפתור את זה", מציין פלטי. "בשני הרבעונים האחרונים הכרנו בהרבה הכנסות מ-OEM, ולמרות זאת, ההזמנות ממכירות ישירות עלו גם הן וההכרה תהיה ברבעונים הבאים, כך שנחזור לשיעורי רווח גולמי של סביב 35%".

לקוח ה-OEM הגדול ביותר של סרגון היא ענקית ציוד התקשורת נוקיה-סימנס, שתורמת יותר מ-10% מהכנסות החברה. "אין לנו תלות חריגה בנוקיה-סימנס", מבהיר פלטי. "בממוצע, אני מצפה שחלק ה-OEM בהכנסות, כולל נוקיה-סימנס, ינוע סביב 25%-35%".

*בעבר דיברתם על יעד רווח תפעולי של 10% מהמחזור כבר ברבעון הרביעי של 2008, ובשיחת הוועידה היעד נדחה ל-2009.

"כבר עכשיו שיעורי הרווח שלנו יפים, למרות שהיעד גבוה יותר. יש לנו את שיעורי הרווח הגבוהים ביותר בתעשייה, וגם במקומות קשים כמו הודו, יש לנו שולי רווח טובים. במקביל, אנחנו כל הזמן עושים עבודה משמעותית של הורדת עלויות, שכוללת פיתוח מוצרים חדשים בעלות נמוכה יותר".

*הורדת העלויות כוללת גם פיטורי עובדים?

"לשמחתי, ההתייעלות שלנו טבעית. החברה גדלה בקצב מהיר וכוח האדם גדל בקצב פחות מהיר מצמיחת החברה. אלה שינויי תהליכים שנובעים מניסיון. אנחנו מגייסים כיום פחות כוח אדם בארץ, אבל גדלנו באסיה-פסיפיק".

"בודקים אפשרויות רכישה"

סרגון מעסיקה היום 400 עובדים בקירוב, מחציתם בארץ. התחרות המרכזית של החברה מגיעה משתי חברות שגדולות ממנה בהרבה - אריקסון ו-NEC היפנית. "בתחום ה-High Capacity (פתרונות בקיבולת גבוהה), אנחנו מקום שלישי בנתח השוק עם 14%-17% מהשוק. בתחום המעבר לטכנולוגיית IP, שוק שרק מתחיל עכשיו, אנחנו מובילים את השוק. מתחרים גדולים כמו אריקסון ואלקטל-לוסנט מגיעים היום למכרזים בעיקר עם פתרונות על הנייר, ולא עם מוצרים מוגמרים".

אז איך מתמודדת סרגון עם התחרות מול חברות הענק? ובכן, לפלטי אין ספק שהמוצרים של סרגון פשוט יותר טובים. "מספר 3 בשוק זה לא קטן. בשוק שאנחנו נמצאים בו, אנחנו שחקן משמעותי".

לחיזוק מיצובה ביצעה, כאמור, סרגון את ההנפקה המשנית לפני שנה. "המטרה הייתה לחזק את המאזן שלנו", אומר פלטי. "אנחנו פונים היום לעסקאות יותר גדולות עם לקוחות גדולים, וחשוב להם מצב המאזן של הספק, במיוחד בתקופות שאנשים חוששים, כמו היום, מהמצב הכלכלי. במקביל, באופן מאוד מבוקר אנחנו בודקים אפשרויות רכישה שונות, של טכנולוגיות משלימות או הרחבת ערוצי מכירה".

*אי אפשר להתכחש לעובדה שמאז ההנפקה המשנית המניה ירדה בעשרות אחוזים. לא בטוח שציבור המשקיעים שרכש אז המניות שלם עם ההחלטה שקיבל.

"תצטרכי לשאול אותו ישירות. זה בעיקר עניין של פסיכולוגיה. אנחנו הנפקנו כי חשבנו באותה נקודת זמן שזה נכון לגייס כדי לתמוך במטרות שלנו. בין אם יש ירידה או עלייה במניה, אנחנו רוצים לחזק את המאזן ולהגדיל יכולות".

איתות לכך שהנהלת סרגון מאמינה שמנייתה נסחרת כיום בחסר התקבל בסוף אוקטובר, כשהחברה דיווחה על כוונתה לבצע רכישה עצמית של מניות (Buy back) בהיקף של עד 20 מיליון דולר. מי שמצפה לשמוע מפלטי הצהרה על כך שהשוק לא מתמחר נכון את סרגון, יתאכזב. "אני מעדיף לא להתייחס למחיר המניה, אלא רק לעולם הריאלי. מחיר המניה מושפע מביצועי החברה שהם טובים מאוד, ומצד שני גם ממצב השוק. בסופו של דבר, המשקיעים מקבלים את ההחלטות בעצמם".