האטה במסחר המקוון: העשירים הגדילו את הוצאותיהם ב-1% בלבד

על-פי קומסקור, בעתיד הקרוב לא יהיה גידול במסחר המקוון בארה"ב ; eBay ואמזון נערכות למצב

ההוצאות לקניות באמצעות הרשת ירדו ב-1% לעומת החודש המקביל בשנה שעברה, כך עולה מסקר שפרסמה חברת ComScore. הירידה בהוצאות הציבור על קניות באינטרנט החלה כבר בסוף השנה שעברה, ואחד הגורמים המשפיעים עליה ביותר הוא הצמצום בתקציב הקניות המקוונות של משפחות מהמעמד הבינוני-נמוך, שהכנסתם השנתית נמוכה מ-50,000 דולר, כך דווח ב"וול סטריט ג'ורנל".

עם זאת, בקרב משפחות שהכנסתן השנתית גדולה מ-50,000 דולר נרשם גידול בהוצאות על קניות באמצעות האינטרנט, אך גידול זה נמוך יחסית לגידול שנרשם בשנים קודמות. משקי-בית שהכנסתם השנתית נעה בין 50-100 אלף דולר הם המקור ל-45% מהמסחר המקוון. ההוצאות של משקי-הבית הללו על קניות מקוונות גדלו באחוז אחד בלבד בין אוגוסט-אוקטובר.

"למשקי-הבית יש פחות כסף פנוי להוצאות וסביר להניח שהמסחר ברשת ייפגע מכך", אומר אנדרו ליפסמן, מנהל בכיר ב-ComScore. "זו לא תהיה הגזמה להגיד שלא נראה בקרוב גידול במסחר המקוון, במיוחד בהשוואה לגידול שראינו בשנים עברו", הוסיף.

אלה הן אינן בשורות מעודדות עבור קמעונאיות האינטרנט הגדולות אמזון ו-eBay, שדיווחה בחודש שעבר על הכנסות רבעוניות הנמצאות בקצה הנמוך של תחזיותיה, נתונים אלו מסבירים גם את הקיצוצים האחרונים בכוח האדם של החברה, שפיטרה כ-10% מעובדיה, שמהווים כ-1,000 עובדים קבועים וכ-600 זמניים. ג'ון דונהיו, מנכ"ל eBay הוביל לאחרונה שינויים במדיניות השיווק של החברה, ביניהם הגדלת מספר המוצרים שמחירם אינו נתון למכרז והגדלה של מספר המוצרים במשלוח חינם.

אמזון נמצאת אומנם במצב טוב יותר, אך גם היא הנמיכה את תחזית הההכנסות שלה לשנה הקרובה, והגדילה את טווח תחזית ההכנסות של הרבעון הנוכחי בטענה שהמצב בשווקים אינו מאפשר תחזית מדוייקת של ביצועיה במהלך תקופת החגים הקרובה.

קולין סבסטיאן, אנליסט ב-Lazard Capital Markets פרסם השבוע הודעה בה הוא מנמיך את תחזית ההכנסות של אמזון לרבעון הרביעי של השנה מ-6.6 מיליארד דולר ל-6.5 מיליארד דולר. "החברה נמצאת בתקופה של אי ודאות, המתבטאת בהאטה בקצב הגידול שלה וירידה במתח הרווחים הצפוי", אמר.