ה-IMF: "זו רק התחלת המשבר - הגרוע מכל עוד לפנינו"

הכלכלן הבכיר של קרן המטבע הבינלאומית פסימי לגבי מצבן של כלכלות העולם ; "שיאו של המשבר טרם הגיע, ייקח זמן רב עד שנחזור לתנאי שוק נורמליים" ; קורא לממשלות ולבנקים מרכזיים להרחיב המדיניות המוניטרית

"שיא המשבר עוד לפנינו". כך צוטט היום (שבת) הכלכלן הראשי של קרן המטבע הבינלאומית (IMF), אוליבר בלנשארד, בעיתון שוויצרי.

"המשבר הפיננסי שהביא לקריסתם של לא מעט מוסדות פיננסיים, עוד לא הגיע לשיאו, והוא צפוי להתפרס על פני השנה הבאה", אמר בלנשארד, וקרא לממשלות ברחבי העולם להרחיב את הסיוע המוניטרי, ולבנקים מרכזיים להמשיך עם הורדות הריבית עד לשיעור אפס.

"הגרוע מכל עוד לפנינו" העריך הכלכלן, בציינו כי המחנק באשראי של הסקטור הבנקאי, חילחל כבר לכלכלה הריאלית, ולראייה מצבו הרעוע של ענף הרכב בארה"ב. "זו רק ההתחלה. סיכוי סביר שהמצב בתעשיית הרכב ימשיך להדרדר ויוביל לירידה נוספת בביקושים, ולעוד תחזיות פסימיות".

"ייקח זמן רב עד שנחזור לתנאי שוק נורמליים", היתה אחת משלל הערכות פסימיות של בלנשארד. להערכתו, המשבר יימשך עוד שנה לפחות, אך צמיחה תירשם רק מ-2011. התחזית של קרן המטבע ל-2009, היא כי תירשם צמיחה שלילית במרבית המדינות המתועשות. ב-2010 צפויה התאוששות קלה, והמצב יחזור למימדים נורמליים ככל הנראה רק ב-2011, מעריכים ב-IMF.

בלנשארד אמר כי עד כה, הממשלות לא עשו די כדי להתמודד עם המשבר, וקרא להן להמשיך בצעדים המוניטריים, במיוחד ממשלות ארה"ב ואירופה. "בזמנים נורמליים, ה-IMF קוראת לצמצום בגירעון תקציבי של ממשלות, אך אנחנו לא נמצאים בזמנים רגילים, ומדיניות מוניטרית רחבה היא הכרחית, כדי להימנע מסנריו חוזר של 'השפל הגדול' ". אמר בלנשארד.