אירופה חתמה בעליות: הפוטסי הוסיף 1.4% והדאקס 3.1%; מניית רשת המזון הבריטית, טסקו זינקה ב-12.4%

[לבורסות בעולם] מדד המחירים ליצרן ב-15 מדינות מרחב האירו ירד ב-0.8% באוקטובר לקצב גידול שנתי של 6.3% ; אסיה ננעלה בירידות חדות ; ויז.אר.טי עלה ב-1.1% באוסלו ; פלאזה סנטרס עלתה ב-1.85%

המדדים המובילים באירופה חתמו את יום המסחר בעליות שערים, בהובלת רשת הקמעונאות הגדולה בבריטניה, טסקו שזינקה ב-12.4%, ובתגובה לירידה חדה מהצפוי של מדד המחירים ליצרן בגוש האירו, המחזקת את האפשרות שהבנק המרכזי של אירופה (ECB) יפחית את הריבית בשיעור ניכר, בהמשך השבוע (ה'). המדדים המובילים באסיה ננעלו בירידות חדות על רקע פרסום נתוני מאקרו מדאיגים בארה"ב ויפן.

מדד המחירים ליצרן (PPI) במרחב האירו רשם שיא ביולי בשל מסע הטיפוס הגלובלי במחירי הסחורות כשמאז הוא ממשיך לרדת בחדות. המדד הוא אינדיקטור מוביל לאינפלציית הצרכנים; מכיוון שעלויות הייצור ירדו, חברות צפויות לבטא לפחות חלק מהחיסכון במוצר סופי זול יותר.

הכלכלנים מצפים שהאינפלציה תרד מתחת לסף 2% של "יציבות מחירים" עד הרבעון השני של השנה הבאה. משמעות הדבר היא שכנראה שתהיינה הפחתות ריבית נוספות והבנק המרכזי של אירופה (ECB) צפוי לקצץ לפחות 0.5% מעלויות ההלוואה בהמשך השבוע ולספק הפחתות ריבית נוספות בסך של בין 1.25% ל-1.5% ב-12 החודשים הבאים. כך מסבירים במחלקת המחקר של TRIFX.

הבנק המרכזי של שוויץ חזה ב-20 בנובמבר שהמכירה המסיבית של הסחורות, במיוחד נפט, תגרום להשבת "יציבות המחירים מוקדם יותר מהצפוי, ושהאינפלציה תרד מתחת ל-2% כבר בסוף השנה הנוכחית.

ההצהרה ליוותה הפחתת ריבית גדולה ומפתיעה של אחוז על מנת להתמודד עם "הסיכון הגובר להאטה משמעותית בפעילות הכלכלית" בשל התנאים הגלובליים המחמירים. ארבע מתוך 5 שותפות המסחר העיקריות של שוויץ נמצאות כעת במצב של מיתון, והדבר מאיים ליבש את הביקושים לייצוא.

הכלכלנים מצפים לסטגנציה בפעילות הכלכלית של שוויץ במחצית השנייה של 2008 ותחילת 2009 ותהיה האטה של 75% בצמיחת התמ"ג לפני שסימני ההתאוששות הראשונים ייראו ברבעון השלישי של השנה הבאה. על בסיס שנתי הכלכלה צפויה לעלות ב-1.8% השנה ולהישאר ללא שינוי בשנת 2009, לעומת צמיחה מכובדת של 3.3% בשנת 2007.

מדד הפוטסי עלה ב-1.4%, הדאקס טיפס ב-3.12% הקאק הוסיף 1.74%

בזירת המטבעות, האירו עולה ב-0.3% ל-1.2643 דולר לאירו והליש"ט מאבדת 0.37% ל-1.4829 דולר לליש"ט.

בזירת המאקרו

מדד המחירים ליצרן (PPI) ב-15 מדינות מרחב האירו ירד ב-0.8% באוקטובר לקצב גידול שנתי של 6.3%. אנליסטים חזו ירידה מתונה יותר של 0.3% לקצב גידול שנתי של 6.9%, בהשוואה לחודש המקביל אשתקד. מדד הליבה, שאינו מתחשב במחירי האנרגיה והבניה, ירד ב-0.4% לקצב עלייה שנתי של 3.2%.

המכירות הקמעונאיות בגרמניה ירדו ב-1.5% באוקטובר, בהשוואה לחודש המקביל אשתקד.

בשוויץ מדד המחירים לצרכן ירד ב-0.7%- והוריד את האינפלציה השנתית לרמה של 1.5%.

מחיר החוזים העתידיים על הנפט למסירה בינואר יורד כעת ב-0.34% ל-49.11 דולר לחבית, במסחר האלקטרוני, בבורסת הסחורות של ניו יורק.

מניות בכותרות

קרדיט סוויס הודיע על כוונתו לפטר 650 עובדים, בעיקר בחטיבת בנקאות ההשקעות.

רשת המזון הבריטית טסקו דיווחה על עלייה של 11.7% בהיקף המכירות ב-13 השבועות שהסתיימו ב-22 לנובמבר, וזאת הודות לעלייה של 300 אלף לקוחות שהתווספו בשל הנחות משמעותיות עליהן הכריזה החברה. ברבעון השלישי, עלה היקף המכירות ב-5.9% בהשוואה לעלייה ממוצעת של 2% לסקטור כולו.

יצרניות הרכב מרכזות עניין לאחר שטויוטה היפנית הודיעה כל כוונתה לקצץ ב-10% את הבונוסים לבכירים. יצרנית המכוניות האיטלקית פיאט הודיעה כי מספר הרכבים של החברה הרשומים במשרד התחבורה האיטלקי ירדו בנובמבר לכ-43 אלף יחידות -28.6% משוק הרכב האיטלקי.

מניות הנפט והסחורות יורדות בחדות בתגובה לירידת מחיר הנפט אל רמת 48 הדולר לחבית, מוקדם יותר היום, במסחר האלקטרוני, בבורסת הסחורות של ניו-יורק: BHP בילטון , ריו-טינטו , בריטיש פטרוליום , רויאל דאטש של .

ישראליות באירופה

פלאזה סנטרס דיווחה לבורסה של לונדון על רכישה עצמית של מניות. החברה רכשה 133 אלף וכ-500 מניות במחיר של בין 52.25 פני ל-54 פני למניה. בעקבות הרכישה, פלאזה סנטרס מחזיקה כעת ב-286 מיליון וכ-89 אלף מניות.

ויז.אר.טי בחרה בטור סטיבנס כחבר חדש בדריקטוריון החברה. סטיבנס יחליף באופן זמני את ריידר מיקלסן, עד הפגישה השנתית של בעלי המניות. ביום חמישי האחרון הודיעה ויז.אר.טי כי בעל מניות (שעד לאותו רגע לא החזיק במניות החברה) מעוניין לרכוש בין 10% עד 21.5% מהון החברה לפי מחיר של 19 כתר נורבגי, 13% מעל מחיר השוק נכון ליום רביעי האחרון. לפי הודעת החברה מיום שישי האחרון מדובר בקרן Buyout נורדית שעונה לשם FSN Capital ועד כה היא אספה מניות שמהוות 10% מהון החברה. ויז.אר.טי,עוסקת בפיתוח פתרונות IT לעיצוב, עיבוד, אחסון, שידור וניהול של גרפיקה ותכני וידאו עבור תחנות טלוויזיה.

סיטיקון ביצעה רכישה עצמית של אג"ח להמרה בסכום של חצי מיליון אירו, ובמחיר של 46% מהערך הנקוב של ניירות הערך. סיטיקון רכשה 20 אג"ח השוות 50 אלף אירו ליחידה, בעלות ערך נקוב של 1 מיליון אירו בסה"כ.