דן אנד ברדסטריט: אחת מכל 4 מסעדות בסכנת סגירה מיידית

פדיון ענף המסעדות ירד השנה בכ-20%-30% לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה ; המסעדן יורם ירזין: "השמנים מרזים והרזים מתים"

המשבר הכלכלי מכה בענף המסעדות: מסקירה עדכנית של כלכלני דן אנד ברדסטריט עולה כי 28% מהמסעדות, בתי-הקפה והברים הפועלים בישראל נמצאים בסכנת סגירה מיידית. המשמעות היא כי אחת מכל 4 מסעדות בארץ עומדת על סף סגירה.

לדברי כלכלני החברה, מספר המסעדות שנמצא בסכנת סגירה מיידית עלה בכ-22% לעומת תחילת השנה. כלכלני החברה מעריכים עוד כי פדיון ענף המסעדות בארץ ירד השנה לפחות בכ-20%-30% לעומת השנה שעברה. ירידה בשיעור דומה בפדיון המסעדות צפויה גם בשנה הבאה.

עוד מעריכים כלכלני החברה, כי המסעדות שצפויות לספוג את הפגיעה הקשה בתקופות של משבר הן מסעדות יוקרה ומסעדות המרוכזות באזורי תעשיית ההיי-טק.

מנכ"ל דן אנד ברדסטריט, ראובן קובנט, אומר כי "מצב-הרוח בתקופת המשבר משפיע ישירות על הבליינים. אנשים שמפסידים כספים בשוק ההון, ששכרם מקוצץ או שהם מפוטרים - הולכים פחות למסעדות. אנחנו מעריכים כי רשתות בענף המסעדות יעצרו בתקופה כזו את פתיחתם של סניפים חדשים ויסגרו סניפים בפריפריה".

בתגובה לנתונים אמר ל"גלובס" יורם ירזין, מסעדן: "השמנים מרזים והרזים מתים. כל עסק שאין לו חמצן וקצת שומן שיחזיק לפחות חצי שנה נמצא בבעיה. החוכמה היא לשמור בימים טובים לימים רעים ולא כולם יודעים לעשות את זה". לדבריו, מסעדות רבות נמצאות כעת על המדף: "בכל פעם שאני שומע על מסעדה למכירה אז בדרך כלל מדובר במסעדות חלשות. כל מי שנסגר בתקופה האחרונה היה נסגר בכל מקרה".

ברשתות בתי-הקפה דווקא אופטימיים הרבה יותר, ולמרות הירידה הניכרת במכירות, לא צופים סגירה של סניפים בשלב זה, אלא בשוליים. לדבריהם, עיקר הירידה היא בסניפים הפועלים בקניונים וזאת כנגזרת ישירה מירידת הטראפיק בקניונים.

בין היתר נודע כי מסעדת טרסה בהרצליה פיתוח נסגרת, לפי שעה לתקופה החורף, ומצטרפת בזאת למסעדת "אלי אולי" ו-RDB. בקרוב עתידות להיסגר גם מסעדת אורקה בתל-אביב ומינה טומיי בהרצליה.