פסק בורר: "לשכת עוה"ד נוהגת בקרן הגמלאות של עוה"ד כבתוך שלה"

הלשכה חויבה לשלם 1.15 מיליון שקל לקרן, המצויה בגירעון אקטוארי של 87 מיליון שקל ; הבורר גל גוטזגן הורה ללשכה להעביר לקרן את כספי התמורה ממכירת הדירה בשדרות שאול המלך בת"א, שרכשה הקרן ב-1973

לשכת עורכי הדין תשלם למעלה מ-1.15 מיליון שקל לקרן הגמלאות של עורכי הדין בישראל. כך קבע השופט בדימוס גל גוטזגן, ששימש בורר בין הצדדים, ושפסק הבורר שלו הגיע לידי "גלובס".

הבורר קיבל את תביעת הקרן בנושא אחד מתוך 4 תביעות שתבעה. הוא הורה ללשכה להעביר לקרן את כספי התמורה ממכירת הדירה בשדרות שאול המלך בתל-אביב, שרכשה הקרן ב-1973 כדי להעתיק לשם חלק ממשרדי הלשכה. הלשכה טענה כי הדירה נרכשה בנאמנות עבורה, מכספיה ויועדה מראש לשימושה.

אולם גוטזגן הגדיר כ"תמוהה" את טענת הלשכה כאילו החזיקה נכסים שונים על-ידי נאמנים. כן נדחתה הטענה כי הדירה נרכשה רק מכספי הלשכה, לאחר שהתברר כי "הלשכה בראשית ימיה ואף כיום נהגה בקרן כבתוך שלה ולהיפך, והדברים אמורים בכל הקשור לעירוב הנכסים, לבעלי תפקידי מפתח משותפים ובאשר למקום משכנם המשותף. במצב דברים זה, אין תמיהה שכל צד טוען לנכסי רעהו".

גירעון אקטוארי

קרן הגמלאות של הלשכה, שהוקמה ב-1979 ובה חברים כ-2,800 עמיתים, היא קרן פנסיה ותיקה, המאוגדת כחברה ומצויה בבעלות מלאה של הלשכה. הדירקטוריון שלה מתמנה על-ידי הוועד המרכזי בלשכה. לקרן אין חברה מנהלת, והיא מנוהלת במתכונת של ניהול עצמי. לקרן נכסים בהיקף 290 מיליון שקל.

הגירעון האקטוארי שלה, שעמד על 31 מיליון שקל בסוף 2007, תפח ל-87.4 מיליון שקל בסוף יוני 2008. הקרן טוענת כי הגירעון נובע מיישום הנחיות חדשות לפי דרישת משרד האוצר, שעיקרן שינוי לוחות התמותה (בעקבות הגידול בתוחלת החיים). הקרן תבקש ממשרד האוצר להשהות את הקיצוץ בשיעור 9% בזכויות העמיתים (כדי לחלק ביניהם את הגירעון). באחרונה החליטה הלשכה למכור את הבעלות בקרן או להעבירה לניהול חיצוני.

הבורר גוטזגן דחה את טענת הקרן, לפיה נוכח התחייבות היסטורית מגיעים לה כספים שגבתה הלשכה בנוגע ל"בול הלשכה". גוטזגן קבע כי מדובר בעילת תביעה ישנה-נושנה, ולכן דינה להידחות מעיקרא.

מחמת התיישנות נדחתה תביעת הקרן לחייב הלשכה לקיים את התחייבותה משנת 1993 להעביר לקרן 100 אלף שקל. בנוסף נדחתה עתירת הקרן לרשום על שמה את החדרים המצויים בבניין משרדים ברחוב הסורג 2 בירושלים, ודרישת הקרן לדמי שימוש ראויים. נקבע כי הקרן לא הוכיחה מסמך או התחייבות להעברת הבעלות על שמה.