המועצה לצרכנות ממליצה: עושים ביטוח? עקבו אחר ההבטחות

חברות הביטוח אינן מחוייבות להציג בפני הלקוח פוליסה מלאה מראש - מה שמחייב לוודא שההבטחות הטלפוניות אכן פורטו בפוליסה

הנייד של ב' מצלצל. על הקו סוכנת מכירות של אחת מחברות הביטוח הישיר, שמציעה פוליסת ביטוח תאונות אישיות "במחיר מיוחד וחד פעמי", כמקובל, תוך שהיא יורה במהירות פרטים לכל עבר. "או.קיי", מביעה הלקוחה הפוטנציאלית עניין, "אפשר לראות את הפרטים?" אלא שנציגת המכירות מפתיעה אותה ואומרת: "רק לאחר החתימה תישלח לביתך הפוליסה".

"רגע", מנסה הלקוחה להבין, "בעצם את מציעה לי לחתום על עסקה בלי לדעת בכלל את פרטיה? סביר שארצה לראות על מה אני חותמת, לא?".

"ממילא את מקבלת מאיתנו חודש מתנה", מרגיעה המוכרנית, "תמיד תוכלי לבטל לאחריו את העסקה".

הלקוחה מנסה להתעקש, ולבסוף מצליחה לחלץ מן העבר השני הבטחה חצי מאולצת לשלוח בדואר תקציר של הפוליסה; חלילה לא את הפרטים המלאים.

תלונות רבות במועצה לצרכנות

אלא שהחוק, מתברר, עומד לטובת נציגת השירות והחברה אותה היא מייצגת. חברת הביטוח מחויבת להמציא עותק מהפוליסה רק כאשר נכרתת עסקה - ללא כל הכרח לגילוי מלא בכתב קודם לכן. כצפוי, המצב הקיים יוצר לא מעט בעיות. תלונות רבות מגיעות בנושא למועצה לצרכנות: צרכנים מספרים כי צורפו להסכמים עם חברות ביטוח לאחר שהסוכנים הבטיחו להם הבטחות מפליגות. לעתים חולף זמן ארוך עד שהצרכן שם לב שהוא מחויב לעסקה, לכאורה בהסכמתו.

למרות החוק, דורשים צרכנים רבים, ובצדק, לראות את התנאים העיקריים בפוליסה בטרם ההתקשרות. הפתרון של שליחת "הצעה לביטוח" - תקציר הכולל את התנאים המהותיים בפוליסה, הסייגים לחבות החברה, המחיר, עיקרי הכיסוי ואופן ביטול הפוליסה - מקובל בחברות רבות. בנוסף, ניתן לעיין בפוליסות מתפרסמות באתר האינטרנט של החברה או ניתן לעיין בתנאים הכלליים בפוליסה התקנית המתפרסמת באתר המפקח על הביטוח.

לא מעט בעיות נותרות בכל זאת: מה עם אותו קהל שהאינטרנט אינו נגיש לו, למשל? ומה עם תנאים נוספים שהוצעו בעל פה, כפי שנעשה פעמים רבות במכירה מרחוק באמצעות סוכן? גם לזה לא נמצא ביטוי באותו מסמך, ולא נותר אלא לסמוך על הזיכרון ועל יושרתן של החברות בטרם הכרעה בסוגיית ההתקשרות.

"דיני החוזים הכלליים מאפשרים הסכמה בעל פה - גם בעסקת ביטוח", מסביר עו"ד תומר מזרחי מהמועצה לצרכנות. "המשמעות היא שניתן לערוך גם הסכם בלתי כתוב. הבעיה מתעוררת כשצריך להוכיח את הפרטים שנקבעו בין הצדדים, כמו הבטחות שבדיעבד מתברר שלא נזכרו במסמך הסופי או בחוזה שנשלח".

לא להסס לתבוע

דווקא עו"ד זאב פרידמן, היועץ המשפטי למועצה לצרכנות, סבור שיש היגיון במצב הקיים. "היכולת לסגור חוזה ביטוח גם בהתקשרות בעל-פה נועדה גם לפתור מצבי מצוקה שונים. מה יעשה למשל נהג שנזכר באמצע הדרך שהוא אינו מבוטח - ימשיך לנסוע ככה? עדיף שיוכל בשיחת טלפון לסדר את העניינים, מבלי לחכות לכל התכתובת. בשורה התחתונה, אם חברה באמת רוצה אותך כלקוח כדאי שהיא תסכים להיענות לדרישה לשלוח מראש את כל הפרטים".

"חברת הביטוח מחויבת בחובת אמון מוגברת ובחובת תום הלב", מדגיש מזרחי לסיכום העניין, "על אחת כמה וכמה בעסקאות טלפוניות. אם למרות הכל לאחר ההתקשרות תישלח פוליסה שתנאיה שונים מהתנאים שהוצגו לצרכן בטרם ההתקשרות, הדבר יחשב כהטעיית הצרכן, והוא יהיה זכאי להשבת כספו במלואו ולפיצוי עבור נזקיו".