החילונים מתבקשים לנדוד לת"א: ביהמ"ש קבע כי סניף טיב טעם בגבעתיים ייסגר בשבת

טיב טעם טענה לאכיפה בלתי שוויונית מצד העירייה, המניחה לעסקים אחרים לפעול בשבת ; ביהמ"ש: "עסקים מסוג מרכול גורמים להמולה ולתנועת רכבים רבה יותר, ולאווירת חולין שאינה מתיישבת עם יום המנוחה"

בית המשפט לעניינים מקומיים בגבעתיים קיבל את בקשת העירייה והורה לרשת טיב טעם ולבעליה, קובי טרייביטש, לסגור בשבתות ובימי מנוחה את סניף "טיב טעם בעיר" ברחוב ויצמן בגבעתיים, שנפתח בפברואר השנה.

הרשת טענה, באמצעות עוה"ד זאב שרף, מירי קליין וגילי ברוקס-ורון, לאכיפה בלתי שוויונית מצד העירייה, המניחה לעסקים רבים אחרים לפעול בשבת. היא הציגה דו"ח חוקר פרטי, המונה 33 עסקים ברחובות הסמוכים הפתוחים בשבת.

העירייה הודתה כי אמנם ב-5 השנים האחרונות לא ביקשה צו לאסור על פתיחת עסק כלשהו, אולם אכפה את חוק העזר על-ידי מתן דו"חות וקנסות, הגשת כתבי אישום לעסקים חסרי רישיון עסק ועוד. לדבריה, מדובר בסופרמרקט גדול באזור המשמש למסחר ולמגורים, ושבו נשמר צביון ימי המנוחה. כך, למשל, נאסרה פעילות קניון גבעתיים שבאותו רחוב, וגם סניף "מגה בעיר" וחנות ירקות השוכנות בו סגורות בשבת.

השופט יונה אטדגי קבע כי העירייה אכן הוכיחה את שלושת התנאים הקבועים בפקודת העיריות למתן צו איסור פתיחת עסק בימי המנוחה: קיים חוק עזר האוסר על פתיחת עסק מאותו סוג; חוק העזר חל על האזור בו מצוי הסניף; וכבר בוצעה עבירה בפתיחתו של הסניף בניגוד לחוק. הוא הוסיף כי בהתקיים תנאים אלה, בית המשפט מוסמך שלא לתת את הצו, רק בהתקיים אחת מעילות המשפט המינהלי להתערב בהחלטת רשות ציבורית.

אווירת חולין

אטדגי הצדיק את 3 האבחנות שעשתה העירייה, המצדיקים את האפליה לכאורה בעמדתה ביחס לסניף טיב טעם לבין 33 העסקים שציין החוקר: סוג העסק, מיקומו וקביעת מדיניות חדשה.

השופט ציין כי רק 4 מ-33 העסקים (ובהם סניף של AM:PM) הם בסיווג דומה לזה של טיב טעם. "עסקים מסוג מרכול גורמים להמולה ולתנועת רכבים רבה יותר: עגלות נגררות, רכבים יוצאים ובאים, והאווירה כולה אווירת חולין שאינה מתיישבת עם יום המנוחה - גם לטעמם של מי שאינם מקפידים על מצוות הדת, אך מבקשים לעצמם מעט שלווה ביום מנוחתם".

כן ציין כי אף אחד מ-4 המרכולים האחרים אינו שוכן ברחוב ויצמן, המשופע במיוחד בבתי-כנסת ומוסדות דת. "העירייה רשאית לעמוד על אכיפת חוק העזר באזור מסוים בעיר ולא לעמוד על אכיפתו באזור אחר - ובלבד ששיקוליה עומדים במבחני הביקורת המינהליים המוכרים".

מנכ"ל העירייה העיד כי מאז נבחר ראובן בן-שחר לראשות העיר לפני כ-14 חודשים, לא נפתח כל עסק חדש בעיר הפועל בשבת, וזאת כמדיניות מכוונת. לדבריו, ידי העירייה כבולות יחסית בפעולות שהן יכולות לנקוט מול עסקים שפתחו בשבת בתקופת ראש העיר הקודם.

ניתן להסכים או לחלוק על מדיניות זו, קבע השופט, אולם שתי האפשרויות סבירות, ו"שומה על בית המשפט לכבד את רצונם של פרנסי העיר, מי שנבחרו על-ידי תושביה להיות ראשיה וקובעי מדיניותה, ואל לו לבית המשפט להחליף את שיקול דעתם בשיקול-דעתו". (ב"ש 97/08).

מקבוצת טיב טעם נמסר בתגובה: "על פני הדברים, להבנתנו אין הצדקה משפטית למתן צו איסור פתיחת בית העסק בימי המנוחה. אחד מנימוקי פסק הדין הוא כי סניף טיב טעם מצוי באזור המאופיין בריכוז רב של בתי-כנסת - ואולם, טיב טעם הוכיחה במהלך המשפט כי בגבעתיים פועלים עשרות בתי עסק בימי המנוחה, בכללם מספר מרכולים מתחרים שגודלם והיקף פעילותם זהה לזה של טיב טעם. טיב טעם גם הוכיחה כי בקרבת בתי-העסק האחרים הפתוחים בגבעתיים בימי המנוחה מצויים בתי-כנסת, חלקם פועלים ממש בצמידות לבית-כנסת ולאחד מהם אפילו קיר משותף עם בית-כנסת. לגופו של עניין, טיב טעם לומדת את פסק הדין ותשקול את המשך צעדיה".

העירייה, שיוצגה ע"י עו"ד שרונה לוי, הודתה כי אמנם ב-5 השנים האחרונות לא ביקשה צו לאסור על פתיחת עסק כלשהו, אולם אכפה את חוק העזר על-ידי מתן דו"חות וקנסות, הגשת כתבי אישום לעסקים חסרי רישיון עסק ועוד. לדבריה, מדובר בסופרמרקט גדול באזור המשמש למסחר ולמגורים, ושבו נשמר צביון ימי המנוחה. כך, למשל, נאסרה פעילות קניון גבעתיים שבאותו רחוב, וגם סניף "מגה בעיר" וחנות ירקות השוכנות בו סגורות בשבת.