המשבר לא גרם לירידה במחירי חבילות הסקי - אך הביא לגידול במבצעי "הרגע האחרון"

המיתון לא הביא אמנם להוזלת מחירי חבילות הסקי, אך מי שיכול לחכות לנופש ספונטני יצליח ליהנות ממציאות: בחברת "גוליבר" מדווחים על גידול במספר המחפשים דילים של הרגע האחרון - במקביל לעלייה בהיצע

המיתון העולמי משפיע מן הסתם קודם כל על תחומי המותרות, וביניהם, כמובן, גם על מחירי הטיסות והחופשות. על-פי נתוני יאט"א (ארגון חברות התעופה הבינלאומי), בחודש ספטמבר 2008 נרשמה ירידה של 2.9% בתנועת הנוסעים הבינלאומית ביחס לחודש ספטמבר 2007. שיעור התפוסה בטיסות בינלאומיות ירד ל-74.8% לעומת 79.2% בחודש אוגוסט 2008.

לאלה יש להוסיף את הירידה המשמעותית במחירי הדלק שהביאה להפחתה של עשרות דולרים בהיטלי הדלק (אלא שאלה התקזזו מעט עם העלייה בשער הדולר).

נתונים אלה, כמו גם הירידה הטבעית עקב האווירה הכלכלית בביקושים לחופשות "מסורתיות" דוגמת חופשות הסקי, מזמנים לעיתים לפתח הצרכנים הזדמנויות לנופש במחירים אטרקטיביים.

כך, לדוגמה, האריכה השנה רשת מועדוני קלאב מד את מבצע ה"פרומו", המעניק הנחה של 150 אירו לחבילת נופש במועדוני הסקי של הרשת ברחבי העולם לנרשמים הרשמה מוקדמת, אתרי הסקי המתפתחים במזרח אירופה הוזילו מחירים וחברות התעופה מציעות במועדים מסוימים "מבצעי כסאח". בשבוע שעבר, למשל, מכרה חברת התעופה הספרדית איבריה טיסות לבוסטון ולוושינגטון דרך מדריד במחירים של החל מ-535 דולר.

חברות התעופה, כמו בריטיש איירוויס, מנסות למשוך נוסעים גם באמצעות מתן הטבות של שוברי בונוס בעבור מספר נקודות נמוך יותר, ואל על מציעה לנוסעים המתמידים לשלם חלק מהיטלי הדלק בנקודות.

ולמרות כל אלה, מי שחשב שיוכל לנצל את המצב וליהנות מחופשה מוזלת בחו"ל בחג החנוכה יתבדה ככל הנראה. כמו בכל שנה, גם השנה חברות התעופה והספקים מעלים את המחירים לקראת החג, אלא שהשנה, בניגוד לשנים קודמות, חל חג החנוכה היהודי במקביל לחג המולד הנוצרי, המהווה בכל שנה את ימי השיא בתיירות ברחבי העולם ומביא עימו גם עלייה גדולה במחירים לאותם ימים.

הטבות לנוסע המתמיד

כאמור חברות התעופה, החוששות מירידה בביקושים, יוצאות במבצעי מכירות - חלקם מבצעים עונתיים לטיסות נבחרות וחלקם מבצעי הדקה ה-90. כך, למשל, לפני כמה שבועות יצאה בריטיש איירווייס במבצע עידוד מכירות לחברי מועדון הנוסע המתמיד, במסגרתו הציעה החברה לחברי המועדון לרכוש כרטיסי בונוס בחצי מהמיילים הנדרשים להנפקת כרטיס כזה בדרך כלל.

אל-על מציעה טיסות לבירות אירופה הנבחרות במחירים המתחילים מ-400 דולר, ולניו יורק החל מ-760 דולר. אולם את עיקר המציאות בתיירות ימצא מי שיכול לחכות לנופש ספונטני. ואם בספונטניות עסקינן, הרי שלאינטרנט מקום של כבוד בהתנהלות התיירותית בימים כאלה.

בחברת התיירות האינטרנטית "גוליבר" מדווחים כי בחודש נובמבר השנה חלה עלייה של כ-30% בהזמנות יחסית לנובמבר אשתקד: "מניטור השיחות שמגיעות אלינו אנחנו רואים כי השיחות יותר ממוקדות. אנשים מתקשרים אחרי שהם בדקו ומצאו את העסקה שמתאימה להם. אנחנו מתרשמים גם שכתוצאה מהמצב יותר ויותר אנשים פונים לחיפוש דילים של הרגע האחרון באינטרנט ואלה באמת נמצאים בשפע, יותר משנים קודמות", אמר אורי אלון, מנכ"ל החברה.

לא מוותרים על סקי

גורמים בענף מחלקים את חובבי חופשות הסקי לשתי קבוצות, בהתאם למצב הסוציו-אקונומי: יוקרתית ובינונית.

שיחות עם סיטונאים ומשווקים העלו נתונים מנוגדים, אולם באופן כללי ניתן לומר כי יש הסכמה על כך כי בכל הקשור לחבילות היוקרה לא נרשמת הוזלה במחירים, ובאורח פלא גם לא ירידה בביקושים: "הירידה המורגשת כרגע במחירי חבילות הנופש בתיירות היוצאת מישראל אינה קשורה למיתון, אלא משקפת ירידה רגילה שמורגשת כל שנה במעבר מתקופת השיא של עונת הנסיעות, המסתיימת לאחר החגים, להאטה הרגילה של הענף בחורף", אומרת גלית זכאי, מנהלת השיווק של אשת טורס.

אולם בהשוואה של מחירי חבילות הסקי השנה לעומת השנה שעברה, מסתבר שכמו בתיירות הפנים, המחירים דווקא עלו מעט. כך למשל חבילת סקי באתר שמפעילה אשת טורס בדבראס שבתורכיה, עלתה בשנה שעברה 500 דולר (לפי שער דולר של 4.3, כלומר 2,146 שקל), ונמכרת כיום ב-600 דולר (כרגע לפי שער של 4 שקל לדולר, כלומר 2396 שקל).

זכאי מדווחת כי הביקוש הישראלי לסקי לא ירד, ובאתר של אשת טורס אף מורגשת עלייה של כ-15% בהזמנות בהשוואה לשנה שעברה: "רוב היוצאים לחופשות סקי הם "מכורים לדבר" מהמעמד הכלכלי הבינוני-גבוה, שלא יוותרו על הפינוק השנתי שלהם. אם כבר יש השפעה של המצב הכלכלי, אצלנו היא ניכרת דווקא לחיוב, ולא לשלילה. זאת משום שרבים מחובבי הסקי שבכל זאת רוצים לקצץ מעט בהוצאות, מוותרים על שבוע באירופה היקרה ובמקום זאת יכולים ליהנות מאתר סקי בסטנדרטים זהים אך במחירים נוחים בהרבה בתורכיה הזולה".

עם זאת, יהודה זפרני, משנה למנכ"ל חברת אופיר טורס, צופה כי המצב הכלכלי בהחלט ישפיע על הביקושים להזמנות חופשות סקי מסורתיות: "בניגוד לשנות הפריחה, אנחנו רואים שהשנה אנשים חושבים פעם ופעמיים לפני שהם מזמינים חופשת סקי. חופשות הסקי הן במקרים רבים חופשות משפחתיות. אם יש בחירה בין אתר יוקרתי לבין אתר סקי שיהיה אולי פחות "נוצץ" אבל בהחלט יספק את החוויה ומחירו יהיה נמוך ב-200 אירו לאדם לשבוע, משפחה יכולה לחסוך סכום לא מבוטל של 800 אירו ועדיין ליהנות מאוד". זפרני מציין כי חבילות הסקי הפופולריות ביותר גם השנה הן חבילות "הכול כלול", המשלבות טיסה, העברות ופנסיון מלא.

חיזוק לסברה שהביקוש לחופשות הסקי היוקרתיות לא נפגע ניתן למצוא בדבריה של סבין סיטרוק, מנהלת השיווק של קלאב מד ישראל. לדברי סיטרוק, בחברה אופטימיים בכל הנוגע להרשמה למועדוני הסקי, גם אלה היוקרתיים של רשת קלאב מד ברחבי העולם: "כמדי שנה, גם השנה הכריזה הרשת העולמית על מבצע "פרומו" בו זכאי כל מי שמזמין מקום בהרשמה מוקדמת להנחה. עד סוף חודש ספטמבר ההנחה הייתה בשיעור 200 אירו ובהזמנות אח"כ ההנחה היא בגובה 150 אירו. התחלנו את המכירות לחורף כבר במאי ויש גידול של כ-14% בהזמנות לעומת שנה שעברה, ועד עכשיו נמכרו 60% מחופשות. המחירים הרשמיים של החופשות במועדונים שלנו נשארו במרבית המקרים זהים למחירים של השנה שעברה ובמקרים בודדים, תלויי מועדון ותקופה אפילו עלו קצת, אולם במועדונים שלנו התמורה למחיר גבוהה וכוללת אפילו 5 שעות שיעורי סקי מדי יום.

המחירים נעים בין 1,200 אירו לשבוע כולל הכול (למועדונים ברמת שני קילשונים בתאריכים מסוימים) ל-2,100 אירו לשבוע לאדם בחדר דה לוקס באחד המועדונים היוקרתיים, בשבוע מבוקש, אחרי ההנחה.

לאן אפשר לטוס בזול?

* ניו-יורק:

באתר הרגע האחרון של אל-על https://app.elal.co.il/Spontany/ ניתן היה השבוע למצוא טיסות היוצאות לניו יורק בתוך 72 שעות במחיר אטרקטיבי של 760 דולר. בנוסף מאפשרת החברה לחברי מועדון הנוסע המתמיד לשלם חלק מאגרת הדלק בנקודות.

* פריז:

באתר travelist.co.il נמכרו השבוע חבילות של טיסה ו-3 לילות בבית-מלון בדרגת 2 כוכבים, כולל שייט על נהר הסיין, תמורת 385 אירו לאדם.

ארקיע מוזילה את הטיסות היוצאות לפריז בימי שני ורביעי. בחברה מסבירים את ההוזלה בירידה בתנועת אנשי העסקים. כך ניתן להשיג כרטיס ב-400-500 דולר, כאשר בתקופה המקבילה אשתקד הוא נמכר ב-600 דולר.

* רומא:

באתר travelist.co.il נמכרת חבילה הכוללת טיסה ו-3 לילות במלון בדרגת 3 ברומא תמורת 330 דולר.

באתר הרגע האחרון של אל-על הוצעו טיסות לרומא ב-370 דולר.

* אנטליה:

באתר travelist.co.il נמכרו חבילות נופש במלונות 5 כוכבים dlx, הכוללות טיסה ו-3 לילות על בסיס חצי פנסיון, ב-233 דולר.

בארקיע מדווחים כי השנה ניתן למצוא חבילות של הרגע האחרון לאנטליה ב-100 דולר פחות מבעונה זו בשנה שעברה.