עוד תוכנית כלכלית של האוצר: יממן חופשה ללא תשלום לעובדים המועמדים לפיטורים - עד 25 אלף שקל לעובד

האוצר יממן את שכר העובדים במשך 3-4 חודשים, בתנאי שישתתפו בקורסי הכשרה מקצועית ; בכיר באוצר ל"גלובס": "אם בסוף התהליך העובד יאבד את מקום עבודתו, עדיין יישארו לו דמי אבטלה לפחות לעוד חודשיים כדי שיספיק למצוא מקום עבודה חלופי"

לנוכח המשבר הנוכחי שצפוי להניב אלפי מובטלים חדשים, יציג משרד האוצר בעוד עשרה ימים תוכנית כלכלית נוספת. על פי התוכנית המתגבשת, משרד האוצר יממן את שכרם של עובדים המועמדים לפיטורים במשך שלושה-ארבעה חודשים, בזמן שעובדים אלה ישתתפו בקורסים של הכשרה מקצועית.

למעשה, המעסיק ימשיך לשלם בתקופה זו את ההוצאות הסוציאליות של העובד, בעוד האוצר יעביר למעסיק כסף שישמש כשכר לעובד במהלך תקופת ההכשרה. האוצר יקצה במשך תקופה זו עד 20 אלף שקל לעובד, כאשר סכום זה יכול להגיע עד ל-25 אלף שקל, במידה והמקצוע אליו יוכשר העובד הוא בתעשייה ולכן מוגדר כמקצוע "מועדף". על פי התוכנית, הכספים יגיעו למפעלים רק במקרה שהמפעל יארגן את הקורס להכשרה מקצועית ויחייב את העובד להשתתף בו.

בכיר באוצר מסר ל"גלובס" כי התוכנית אטרקטיבית רק למפעלים אשר צופים "הרעה זמנית בלבד ולא סתם ינסו לדחות את הקץ ולפטר בסוף". על מנת למנוע "סיכון מוסרי", מצב שבו המעסיק יתפתה לשלוח את העובד לקורס למרות שהפסקת עבודתו ודאית, האוצר ידרוש שהקורסים ימומנו על ידי המפעל. כמו כן, יידרש שהמפעל ימשיך לשלם לעובד הפרשות סוציאליות. בצורה זו, למעסיק יהיה תמריץ קטן יותר להכניס עובדים להכשרה מקצועית אם הוא כבר החליט לפטרם, שכן הוא ממשיך לשלם עבורם וגם עבור הקורס.

כעת מגבש הצוות באוצר, המורכב גם מנציגי הביטוח הלאומי, בנק ישראל והמועצה הלאומית לכלכלה, את חלוקת הכספים, שכן חלק מהכספים שיושקעו בתוכנית יקוזזו בעתיד מדמי האבטלה במקרה שהעובד יפוטר בכל מקרה אחרי ההכשרה המקצועית.

"עם זאת, אם בסופו של התהליך, העובד יאבד את מקום העבודה, עדיין יישארו לו דמי אבטלה לפחות לעוד חודשיים על מנת שיספיק למצוא מקום עבודה חלופי", ציין הבכיר. העלות הכוללת של התוכנית טרם נקבעה שכן אין עדיין הערכה להיקף המשתתפים הפוטנציאלים.

שר האוצר, רוני בר-און, אמר אתמול כי "אנו מגבשים תוכנית סיוע שתאפשר למפעלים להוציא עובדים לחופשה ללא תשלום, לתקופה מוגבלת, תוך כדי מימון הכשרה פנים-מפעלית, שבסופה יחזרו העובדים לעבודה מלאה. התוכנית המתגבשת תאפשר למפעלים להימנע מפיטורים ולצלוח את תקופת המשבר".