סקר גיאוקרטוגרפיה למועצה לצרכנות: 62% מהצרכנים משלמים 36% יותר בממוצע על עמלות הבנקים בעקבות הרפורמה בבנקאות

עוד מממצאי הסקר: 40% שינו משמעותית את הרגלי צריכת שירותי הבנקים ; 38% מהנשאלים מצאו כי עמלות הבנקים הוזלו עבורם ב-42% בממוצע

התחושה הלכאורה סובייקטיבית של חלק מהלקוחות, כאילו הרפורמה בעמלות הבנקים גורמת להם לשלם יותר, מקבלת היום (א') חיזוק משמעותי: סקר שערך מכון המחקר גיאוקרטוגרפיה עבור המועצה הישראלית לצרכנות מוכיח כי המהלך לא רק שלא הטיב עם הצרכני - אלא עבור 62% מהצרכנים הביא אף לייקור ממוצע של 36% בתשלום עבור העמלות. 38% מהנשאלים מצאו כי עמלות הבנקים הוזלו עבורם ב-42% בממוצע. עוד עולה מהסקר כי 40% מהציבור שינה משמעותית את הרגלי צריכת שירותי הבנקים להם היה רגיל במטרה להוזיל את התשלום עבור העמלות.

הסקר נערך בקרב כ-500 משקי-בית, שהתבקשו לענות על שאלות הנוגעות ישירות לדף חשבון הבנק שלהם, מאז נכנסה הרפורמה לתוקף. הסקר כלל את כל עמלות העו"ש, לרבות העברה בין בנקים, והתייחס גם לשינוי התנהגות בעקבות הרפורמה. כדי להבטיח את אמינות התשובות, הסקר לא נערך בטלפון אלא באמצעות האינטרנט בקרב מדגם ארצי מייצג של לקוחות שאותרו מבעוד מועד וסיפקו מידע מתוך דפי החשבון שלהם.

על-פי ניתוח התוצאות שהתבצע על-ידי "גיאוקרטוגרפיה", הסיבה העיקרית להתייקרות היא ייקור העמלות הבסיסיות הישירות בחשבון העו"ש (משיכת מזומן, חיוב בגין תשלום בצ'ק והרשאה לחיוב בחשבון, הפקדת צ'ק, מזומן ומשכורת) בשיעור ממוצע של 45% - מ-1.21 שקל לפני הרפורמה ל-1.76 שקל בממוצע לאחר הרפורמה.

עוד נמצא כי העברות בנקאיות שהעמלה עליהן הוזלה משמעותית, הן הגורם שתורם יותר מכל להוזלת סל העמלות בקרב 38% מהאוכלוסייה שדיווחו על הוזלה בעמלות. העמלות התייקרו משמעותית עבור מי שמבצע מעט העברות בנקאיות (קבוצת האוכלוסייה שסל העמלות שלה התייקר ב-36%, מבצעת בממוצע העברה בנקאית אחת לכל 3 חודשים). לעומת זאת, לקוחות שסל העמלות שלהם הוזל ב-42% מבצעים לפחות שתי העברות בנקאיות מדי חודש).

במועצה מציינים כי הממצאים המעידים על התייקרות ברורה של העמלות לרוב המכריע של הציבור. תוצאות אלה התקבלו גם מבלי לשקף את העמלות על כרטיסי האשראי, לגביהן הודה אפילו המפקח על הבנקים כי הייתה התייקרות בעקבות הרפורמה.

לדברי מנכ"ל המועצה הישראלית לצרכנות, עו"ד אהוד פלג, הממצאים סותרים את טענות הפיקוח על הבנקים בדבר הוזלת השירותים: "כזכור, המועצה פתחה במהלך חדשני בו קראה לחקיקה ציבורית לביטול עמלות העו"ש. עד כה נענו לקריאה יותר מ-300,000 איש ואנחנו מקווים שקריאתנו אכן תעלה לדיון".