הפתעה: קופ"ח כללית החליטה להתמודד על הקמת בית-החולים באשדוד

התמודדותה של הכללית עשויה להקנות לה יתרון על הקבוצה שבראשות אפריקה ישראל, שכן הכללית מנהלת כיום 14 בתי-חולים ציבוריים

שירותי בריאות כללית, באמצעות מכון מור שבבעלותה, מתמודדת על הקמתו והפעלתו של בית החולים החדש באשדוד. כך נודע ל"גלובס". מדובר בהפתעה, שכן הכללית לא ניגשה בעבר לשלב המקדים (RFI) במכרז, זאת לעומת "אסותא" שבבעלות מכבי, שניגשה בשלב המקדים והיא מתמודדת גם עתה. הפתעה נוספת, עליה כבר פורסם אתמול, היא התמודדותה המשותפת של אפריקה ישראל בתוך קבוצה משותפת שכוללת גם את דניה סיבוס ואת חברת מיזמים.

התמודדותה של הכללית עשויה להקנות לה יתרון על הקבוצה שבראשות אפריקה ישראל, שכן הכללית מנהלת כיום 14 בתי חולים ציבוריים. אפילו אסותא, שמנהלת בהצלחה מספר מרכזים רפואיים ובחודשים הקרובים תפתח בחגיגיות את בית החולים המפואר ברמת החייל, אינה בעלת ניסיון בהפעלת בית חולים ציבורי בסדר גודל כזה. מנגד, ייתכן שוועדת המכרזים תעדיף דווקא גורם מהשוק הפרטי, שיציג יכולת ניהול יעילה במיוחד.

בית החולים באשדוד אמור לפעול כך ש-75% מהפעילות תהיה ציבורית, ואילו 25% פרטית - בדומה למתכונת הנהוגה בבית החולים הדסה בירושלים. למרות זאת, ייתכן כי בשלב הסופי יקבעו קריטריונים אחרים להפעלת בית החולים.

שלוש הקבוצות מתמודדות כעת בשלב שהוגדר כשלב מיון מוקדם, והצעותיהן ייבחנו על ידי ועדת המכרזים הבין-משרדית להקמת בית החולים בראשות סגן בכיר לחשב הכללי, גיל שבתאי. בוועדה חברים נציגי משרד האוצר, משרד הבריאות ומינהל מקרקעי ישראל. הקבוצות אשר יעמדו בדרישות הניסיון המקצועי והאיתנות הפיננסית, יוזמנו להגיש הצעות במכרז שיפורסם בקרוב. המכרז מקיף את תחומי התכנון, ההקמה, המימון והפעלה של ביה"ח אשר מיועד להיבנות על גבי קרקע בבעלות עיריית אשדוד ומינהל מקרקעי ישראל אשר נמצא במזרח העיר (70 דונם). היזם אשר ייבחר במכרז, יתחייב לבנות, לתכנן, לממן ולתפעל את בית החולים, כל זאת בכפוף לתקנות משרד הבריאות.

יצוין כי בעבר הכללית התמודדה על רכישת בית החולים ביקור חולים בירושלים, אולם בסופו של דבר היה זה ארקדי גאידמק שהגיש את ההצעה הטובה ביותר. בכללית העדיפו בשנים האחרונות לרכוש בית חולים פרטי ולא ציבורי, אולם במשרד הבריאות התנגדו בתוקף. בסופו של דבר הם רכשו כ-45% מבית החולים הפרטי הרצליה מדיקל סנטר, ובמשרד הבריאות לא יכלו להתנגד שכן לא מדובר ברכישת גרעין השליטה. אם הכללית תזכה להקים את בית החולים באשדוד, לא מן הנמנע כי תנסה להעסיק לפחות חלק מהעובדים בחוזים אישיים - דבר שעשוי לגרור התנגדות בקרב ועדי העובדים שלה. בכללית סרבו להתייחס לידיעה.

יצוין כי במשרד האוצר מתנגדים מזה שנים להקמה של בית חולים באשדוד, אולם לחץ של 230 אלף תושבי העיר יחד עם לובי פוליטי שכלל את כל המפלגות בכנסת, אילץ את האוצר לפרסם מכרז. הלחץ, צריך לומר, הופעל בין היתר באמצעות משרדם של מוטי מורל ורונן צור, שהפעילו קמפיין נגטיבי נגד משרד האוצר ונגד ראש הממשלה, אהוד אולמרט.