מקורב לארקדי גאידמק ל"גלובס": "גאידמק נסע לרוסיה, הפקיד ביציאה ערבות של 2.5 מיליון דולר כפי שקבע השופט - ויחזור לישראל ביום שני"

(עדכון) - בכירים במטה הארצי של המשטרה ל"גלובס": "ארקדי גאידמק לא ברח מהארץ, אלא יצא כדין אחרי שהפקיד את הערבויות שבהן חוייב. ידענו שהוא עומד לצאת לחו"ל. כל עוד יחזור - הכל חוקי" ; פרקליטו של גאידמק: "צו עיכוב היציאה מהארץ בוטל ברגע ששילם את הערבות" ; ביום א' אמור להתקיים שימוע בפרקליטות בנוכחות עורכי הדין של איש העסקים

מהומה רבה על לא דבר? על רקע דיווח של אתר האינטרנט הישראלי-רוסי ניוז-רו הבוקר(שישי), שלפיו איש העסקים ארקדי גאידמק עזב את ישראל ליעד לא ידוע, אמר היום מקורב לגאידמק ל"גלובס" כי גאידמק אכן עזב את הארץ לרוסיה, אולם הפקיד ביציאה ערבות של 2.5 מיליון דולר, שנקבעה לו ע"י השופט בעת הוצאת צו עיכוב היציאה, וכי הוא יחזור לישראל ביום שני.

בכירים במטה הארצי של המשטרה אמרו אף הם ל"גלובס": "ארקדי גאידמק לא ברח מהארץ, אלא יצא כדין אחרי שהפקיד את הערבויות שבהן חוייב. מאחר שהוא חתם על הערבויות, ידענו שהוא עומד לצאת לחו"ל".

עם זאת, הגורמים מדגישים שהדברים נכונים כל עוד גאידמק מתכוון לשוב לישראל, אם וכאשר יצטרך לעמוד לדין. ביום א' הקרוב אמורים עוה"ד פרופ' דוד ליבאי ושלומי בן-אריה להתייצב בפרקליטות לשימוע, בו ינסו להניא את הפרקליטות מהכוונה להעמידו לדין בגין הלבנת הון.

עו"ד שלומי בן אריה, אחד מפרקליטיו של גאידמק, אמר ל"גלובס": "אתמול למעשה בוטל צו עיכוב היציאה מהארץ, מאחר שגאידמק הספיק לארגן את הסכום הדרוש לערבות. מלכתחילה הצו אמר שעיכוב היציאה בתוקף, אלא אם גאידמק ישלם את הערבות".

נזכיר כי תנאי נוסף ליציאתו של גאידמק מהארץ, כפי שקבע השופט, היה כי איש העסקים ישעבד בשעבוד ראשון נכסים בשווי זהה לטובת המדינה. לדברי הפרקליט, גאידמק לא עשה זאת, אולם כחלופה הפקיד עוד 4 מיליון דולר.

לפני כחודש וחצי הוציא בית משפט השלום בפתח תקווה צו עיכוב יציאה מהארץ נגד גאידמק, כדי להבטיח את התייצבותו לחקירה ולמשפט הצפוי נגדו באשמת הלבנת הון. סגן הנשיא, השופט אהרן גולדס, קבע את תנאי הערבות ופסק: "ישנה אפשרות סבירה שגאידמק עלול להימלט מן הדין".

כזכור, גאידמק נחקר במקור בחשד לעבירה קלה יותר של הלבנת הון (הפרת חובת הדיווח על תנועות כספים, ע"י ביצוע פעולות המונעות חובת דיווח) בסך 50 מיליון דולר. הוא נדרש להפקיד ערבויות ובשלב מסוים תוקפן פקע. ביולי האחרון גובשה נגדו טיוטת אישום המייחסת לו עבירה חמורה יותר של הלבנת כספים שמקורם בעבירת מקור (במקרה זה עבירות מירמה) וכן עבירה של קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות. חשדות אלה עלו בעקבות חיקורי דין שערכה הפרקליטות בהולנד ותמלול שיחות שהוקלטו בבנק הפועלים.

מעבר לאפיק הפלילי, גאידמק גם מסובך בתביעות רבות וכמעט כל רכושו בישראל מעוקל לטובת אנשי עסקים שונים התובעים אותו, ובהם אורי שני, לוי קושניר, צבי ויליגר ועוד.