המסחר באירופה ננעל בירידות שערים: הקאק ירד ב-2.3%; קרדיט סוויס ירדה ב-4%

[לבורסות בעולם] בייטמן ליטווין נפלה ב-7% בלונדון ; אינפיניון זינקה ב-6% ; ממשלת אירלנד הודיעה כי בכוונתה להזרים 7.7 מיליארד דולר לשלושת הבנקים הגדולים במדינה

המדדים המובילים באירופה סיימו את יום המסחר בירידות בהובלת מניות הבנקים ועל רקע חבילת החילוץ עליה הכריזה ממשלת אירלנד. הדו"חות הכלכליים שהתפרסמו היום באירופה חיזקו את ההערכות כי הבנק המרכזי של אירופה (ECB) יבצע הפחתת ריבית בינואר, וזאת חרף ההתבטאויות האחרונות של ראשי הבנק שהציגו עמדה ניצית.

התמתנות האינפלציה והחמרת המצב הכלכלי תקשה על ה-ECB שלא להפחית את הריבית. במחלקת המסחר של TRIFX מציינים כי הסוחרים מתמחרים הפחתת ריבית בשיעור של מחצת האחוז בישיבת הריבית בינואר, והפחתות ריבית בשיעור כולל של 1.5% ב-12 החודשים הקרובים.

הבורסה של לונדון נסחרת על רקע דבריו של סגן נגיד הבנק המרכזי של אנגליה (BoE), ג'ון גיב, הידוע בלשונו המשוחררת, שהודה היום כי בשנות הגאות "שררה הפקרות בשוק ההלוואות" והבנק היה ער לכך אולם לא הבין את מלוא חומרת ההשלכות של התופעה.

ממשלת אירלנד הודיעה היום (ב') כי בכוונתה להזרים 5.5 מיליארד אירו (7.68 מיליארד דולר) לשלושת הבנקים הגדולים במדינה, כשהיא מלאימה את הבנק אנגלו-אייריש לאחר שיו"ר הבנק הסתבך בפרשייה הקשורה להלוואות עליהן לא דיווח.

המשקיעים באירלנד המתינו במשך מספר חודשים להכרזה על תוכנית חילוץ לאחר שבנק אנגלו-איריש חשף בשבוע שעבר כי היו"ר, שוק פיץ' פטריק, לא דיווח לבעלי המניות על הלוואה שקיבל בסכום של 87 מיליארד אירו (121.4 מיליון דולר).

אירלנד תפריש את הסכום הדרוש לחילוץ הבנקים מתוך קרנות שהצטברו במהלך הנס הכלכלי של אירלנד, הידוע גם בשם "הנמר הקלטי" , ונועדו במקור לגבות את קרנות הפנסיה עליהן אחראית הממשלה.

יצרניות הרכב מרכזות עניין לאחר שטויוטה היפנית פרסמה תחזית להפסד תפעולי של 1.7 מיליארד דולר בשנה הפיסקלית שתסתיים ב-31 למארס.

מדד פוטסי 100 ; מדד דאקס 30 ; מדד קאק 40 ; מדד ISEQ של אירלנד

בזירת המטבעות, האירו עולה ב-0.2% ל-1.3954 דולר והליש"ט נחלשת ב-1.1% ל-1.4782 דולר.

בזירת המאקרו

נתוני ההזמנות החדשות בתעשייה במדינות מרחב האירו רשמו ירידה באוקטובר. על פי הנתונים היקף הביקושים בחודש אוקטובר צנחו בשיעור של 4.7%, וזאת לאחר שבחודש הקודם צנחו על פי הנתון המתוקן בשיעור של 5.4%. לעומת הנתונים המקבילים אשתקד חלה ירידה בשיעור שלא היה כמותו של 15.1%.

עלויות הייצור בצרפת צנחו בחודש נובמבר בשיעור של 1.9%, וזאת לאחר שבחודש הקודם ירדו המחירים ליצרן ב-0.9%. על פי נתוני המדד המפורטים, עלויות האנרגיה ירדו בשיעור הגבוה ביותר, 7.1%, ואילו סעיף מוצרי הביניים ירד בשיעור של 1.3%. ואחרון ברשימת הנתונים, מדד מחירי הייבוא בגרמניה ירד ב-3.4% בחודש נובמבר, וזאת לאחר שחודש לפני כן ירד המדד ב-3.6%.

בגרמניה פורסם כי מדד אמון הצרכנים של חברת GFK, לגבי חודש ינואר, נותר על 2.1 נקודות.

מניות בכותרות

כור קיבלה ממורגן סטנלי מסגרת אשראי של כ-150 מיליון פרנק שוויצרי להשקעה במניות קרדיט סוויס . מסגרת האשראי מוגבלת לתקרה השווה ל-55% ממחירן של 10 מיליון מניות של קרדיט סוויס בעת הרכישה.

אינפיניון מרכזת עניין בפרנקפורט לאחר שיצרנית השבבים Quimonda, קיבלה הלוואה של 325 מיליון אירו ממחוז סקסוני, אינפיניון ובנק פורטוגזי. אינפיניות מחזיקה ב-77.5% ממניות Quimonda.

סוויס רה הודיעה כי הסכימה להעניק לג'יי פי מורגן מכתב אשראי לטווח ארוך בסכום של 1.5 מיליארד דולר. חברת ביטוח המשנה מסרה כי בשל התנודתיות חסרת התקדים בשווקים הפיננסים נוצרו הזדמנויות השקעה אטרקטיביות בחברות ביטוח וביטוח משנה. מכתב האשראי פוקע בשנת 2028 עם אפשרות לעדכון התנאים אחרי עשר השנים הראשונות.

AIG הודיעה כי תמכור את HSB למיוניך רה תמורת 742 מיליון דולר.

יצרניות הרכב האירופיות מרכזות עניין לאחר שטויוטה פרסמה תחזית להפסד של 150 מיליארד ין (1.7 מיליארד דולר) ברווח התפעולי לשנה הפיסקלית שתסתיים ב-31 למארס. מניית BMW , מניית דיימלר , מניית פיאט .

אירלנד החליטה על השקעה ראשונית של 1.5 מיליארד אירו באנגלו-איריש , המעניקה לה שליטה של 75% ודיבידנד קבוע של 10% לשנה. דבלין הודיעה כי במקרה הצורך היא תזרים סכומים נוספים לבנק על מנת לשמור על יציבותו ופעילותו השוטפת.

בנוסף, הממשל בדבלין יעביר לבנק אוף אירלנד ואלייד איריש בנקס 2 מיליארד דולר, כל אחד.אנליסטים מעריכים כי מדובר בחבילת חילוץ אטרקטיבית בעבור שני הבנקים משום שהיא אינה ייקרה או מעורפלת כמו החבילה הבריטית, שנחשפה באוקטובר ונאמדת ב-37 מיליארד ליש"ט.

Luxalpha, קרן השקעות מלוקסנבורג המנוהלת על ידי בנק UBS , השקיעה 1.4 מיליארד בקרנות של ברנרד מיידוף המואשם בהונאת "פונזי" בהיקף של יותר מ-50 מיליארד דולר. ב-UBS סירבו לומר מה גודלה של הקרן.

מנכ"ל BNP פריבה , בדואין פרוט אישר בראיון ללס אקוס כי הבנק לא יזדקק לגייס הון במדיה והעיסקה עם הבנק הבלגי-הולנדי פורטיס לא תצא אל הפועל. ראש ממשלת בלגיה, איב לטרם, הגיש את התפטרותו למלך ביום ו', לאחר שבית המשפט העליון הצביע על סימנים לכך שהממשלה ניסתה להשפיע על המהלכים לחילוצו ולמכירתו של בנק פורטיס שנפגע ממשבר האשראי העולמי. מוקדם יותר באותו יום ומאותן סיבות הגיש שר האוצר, יו ונדראויצן, את התפטרותו.

ישראליות באירופה

FTS המספקת פתרונות תוכנה ויישום של Billing (מערכות חיוב) ו-CRM (מערכות לניהול קשרי לקוחות), הודיעה ביום שישי האחרון על פרישתו של מנכ"ל החברה, עמוס סיון, לאחר 12 שנים בתפקיד. סיון, מייסד FTS שעדיין מחזיק ב-14.8% מהונה, ימשיך לכהן כדירקטור וגם "ימשיך לתמוך באופן אקטיבי בצמיחת החברה", דברי ההודעה.

ויז'ואל דיפנס , המספקת מערכות למגזר האבטחה האזרחית והצבאית מסרה בשבוע שעבר (ו') כי היא עומדת לבקש את אישור בעלי המניות למחיקת מניותיה מהמסחר ב-AIM ופרסום הצעת רכש שמיועדת לכל בעלי המניות. ויז'ואל דיפנס נוקבת במחיר של 7 פני למניה, פרמיה של 22% מעל המחיר הנוכחי, אך תשואה שלילית של 87% (!) בהשוואה למחיר לפיו הונפקה החברה לפני שלוש שנים וחצי. במילים אחרות, אחת מהשמדות הערך היותר בולטות בקרב החברות הישראליות שהונפקו בשוק ההון הבריטי.

ביום חמישי האחרון הודיעה אטליס כי סגרה את החברה הבת - אטליס ישראל - ששימשה כמרכז המו"פ של החברה בארץ, ואילו אטליס עצמה, שהתאגדה כחברה בריטית, תהפוך לחברת בלאנק צ'ק.

בייטמן ליטווין הודיעה ביום שישי רווחיה בשנה הפיסקאלית שתסתיים ביוני 2009 יהיו נמוכים ממה שציפתה בעבר. "שולי הרווח EBITDA ימשיכו להיות חיוביים, אך הם יושפעו מהגורמים הבאים": דחייה בזכייה בחוזים בשווי כולל של 110 מיליון דולר בהם אמורה לזכות חטיבת הטכנולוגיות המתקדמות של החברה. השני, מימון נוסף בשווי של 8.5 מיליון דולר שנדרשת החברה לתת לאחד מפרויקטי Delta T, החברה הבת. והשלישי, מימון נוסף בגובה של 4.3 מיליון דולר עבור פרויקט אנרגיה של החברה באירופה. אם לא די בכך, הגורם הרביעי והאחרון הוא גידול של 2.5 מיליון דולר בהשקעה הנדרשת בפרויקט של החברה בברית המועצות לשעבר.

פלאזה סנטרס דיווחה לבורסה של לונדון כי בהמשך להחלטה שהתקבלה ב-27 למאי 2008, ביצעה רכישה עצמית של 1 מיליון מניות במחיר של בין 54 ל-57 פני למניה.