GMAC תהפוך לבנק מסחרי ותקבל מה'פד' סיוע מכספי תוכנית החילוץ

החברה היא זרוע המימון של יצרנית הרכב ג'נרל מוטורס שגם היא מצויה בקשיים בחמשת הרבעונים האחרונים הפסידה החברה 7.9 מיליארד דולר

חברת המימון GMAC קיבלה אתמול (ד') אישור מהפדרל ריזרב להפוך לחברת אחזקות בנקאית. שינוי המעמד יזכה את החברה בהלוואות ממשלתיות, ויסייע לה להימנע מפשיטת רגל.

GMAC, חברה-בת של יצרנית הרכב האמריקנית ג'נרל מוטורס , תוכל להמשיך ולממן הלוואות לצרכנים המבקשים לרכוש כלי רכב מתוצרת החברה-האם. בשבוע שעבר אמר מנכ"ל ג'נרל מוטורס, ריק וואגונר, שהבעיות שאליהן נקלעה GMAC "פוגעות קשות" ביכולתה של ג'נרל מוטורס למכור את מוצריה.

פעולה מהירה

"לנוכח הנסיבות יוצאות הדופן והחמורות בשווקים הפיננסיים החליטה מועצת הנגידים של הפד שתנאי החירום מצדיקים נקיטת פעולה מהירה ביחס להצעה זו", נאמר בהודעה של הבנק המרכזי האמריקני.

הפיכתה של GMAC לחברת אחזקות בנקאית תפגע בבעלת המניות העיקרית של GMAC, סרברוס, וכן בג'נרל מוטורס, שמחזיקה באחזקת מיעוט ב-GMAC. סרברוס וג'נרל מוטורס ייאלצו לצמצם את אחזקותיהן בבנק החדש, בהתאם לתקנות הבנקאות בארה"ב, האוסרות על סוגים רבים של חברות להחזיק אחזקה גדולה מדי בבנק.

GMAC קיבלה אור ירוק להפוך לבנק מסחרי ימים ספורים בלבד לאחר שג'נרל מוטורס וקרייזלר, שנמצאת בבעלות סרברוס, זכו בסיוע מכספי הציבור במסגרת תוכנית החילוץ של משרד האוצר.

פריסת חובות מחודשת

GMAC נקלעה לקשיים מכיוון שמחנק האשראי הזניק את עלויות האשראי שלה, ובמקביל נרשמה ירידה חדה בשוויים של רבים מנכסיה. בחמשת הרבעונים האחרונים הפסידה החברה 7.9 מיליארד דולר.

למרות שביוני השלימה GMAC פריסה מחדש של חובותיה, 60 מיליארד דולר, היא החלה בחודש שעבר לבצע פריסת חובות נוספת, שנועדה לאפשר לה לגייס הון, חלקו באמצעות מכירה של מניות מועדפות לבעלי אג"ח.

אתמול (ד') הודיע הפד כי מאמצי GMAC לגייס הון "הוכתרו בהצלחה", ופירושו של דבר הוא ש-GMAC הצליחה להמיר כמות מספקת של אג"ח כדי לעמוד בדרישותיהן של רשויות הפיקוח.

דוברת GMAC תיארה את האישור להפוך לבנק כ"פתרון ארוך הטווח הטוב ביותר לאספקת מימון לרכישת רכב ולמימון משכנתא לצרכנים ולעסקים, כולל סוכני רכב".