גיאוקרטוגרפיה: ירידה של 25% בביקוש למגורים בתחילת 2009 - הירידה המצטברת במחיר תגיע ל-15%

הירידה בביקוש למגורים שהחלה בחודשיים האחרונים תתחזק: בינואר 2009 הביקוש ירד ב-25% בהשוואה לדצמבר 2008 - בנוסף למגמת הירידה שהחלה כבר ברבעון האחרון של 2008

עוד תחזית פסימית לענף הנדל"ן, לפחות לחודשים הראשונים של 2009. ד"ר רינה דגני סבורה כי השנה החדשה צפויה להתחיל עם ירידה של 25% ברמת הביקוש למגורים ביחס לסוף 2008, כאשר הירידה בביקושים תלווה גם בירידת מחירים ניכרת.

הירידה בביקוש למגורים שהחלה בחודשיים האחרונים תתחזק, ובינואר 2009 הביקוש ירד ב-25% בהשוואה לדצמבר 2008, זאת בנוסף למגמת הירידה שהחלה כבר ברבעון האחרון של 2008, כך עולה מניתוח אומדני מגמות שערכה דגני מנכ"ל מכון המחקר גיאוקרטוגרפיה, המתמחה בחקר תחום הנדל"ן.

עד אוקטובר 2008, מדגישה דגני, לא השתנה מחיר היצעי הנדל"ן ברמה הכלל ארצית, למרות שבחלק מהישובים חלו ירידות משמעותיות בחודשים האחרונים. הירידה במחיר הדירות המוצעות (יד ראשונה ויד שנייה כאחת) לא הייתה עקבית ולא באותו שיעור בכל הארץ, אולם בנובמבר 2008 הסתמנה לראשונה ירידה של כ-3% בממוצע בכל הדירות שעמדו למכירה באותו חודש.

דגני מעריכה שהירידה המצטברת במחיר תגיע לכ-15%. "ברמות מחיר אלה יחזרו לקוחות אל השוק. כשני שליש מהציבור מצפים היום להורדת מחירים בשוק הנדל"ן למגורים, בעוד שכ-18% מאמינים שהמחירים לא צפויים להשתנות באופן משמעותי או אולי אף יעלו, ולמעשה הם אלה שככל הנראה עדיין נמצאים היום בשוק המחפשים האקטיבי", אומרת דגני.

לפי דגני, עד כה חלה ירידה ניכרת של כ-20% בשוק הביקושים, בעיקר בקרב שיעור משפרי הדיור, בהשוואה לממוצע שלפני תחילת המשבר. משפרי הדיור הם אלה שמוכרים דירה קודמת ורוכשים במקומה דירה חדשה. עם זאת, רוב השוק הוא עדיין של דירות לצעירים, המאופיין במחירי דיור נמוכים יותר.

בתחום הדירות להשקעה, למרות הציפייה למעבר של כספים ומשקיעים משוק ההון לשוק הנדל"ן, שיעור המשקיעים בפועל צפוי להתכווץ בינואר 2009 וינוע סביב 2% בלבד מכל העסקאות. לשם השוואה, בתקופות הפריחה של שוק הנדל"ן עמד שיעורם של המשקיעים על כ-5-6% מכלל העסקאות. בגיאוקרטוגרפיה אומרים שהנתונים מלמדים שהמשקיעים מצפים להורדת מחירים משמעותית יותר מבחינתם, ולכן אינם נכנסים עדיין לשוק וממשיכים לשבת על הגדר, זאת על אף שהאלטרנטיבות בשוק ההון אולי גרועות יותר.