ה-OECD חוזה לסין קצב צמיחה של 7% בלבד ב-2009 - ג'ים רוג'רס ממשיך לרכוש מניות סיניות

ריצ'ארד הרד, כלכלן בכיר ב-OECD וראש חטיבת סין ל"גלובס": "התמ"ג של סין ברבעון הרביעי של 2008 צפוי להצביע על גידול של 2% בלבד" ; ג'ים רוג'רס החל לרכוש מניות הקשורות לענף החקלאות, התשתיות, המים והתיירות, אך סירב לנקוב במניות ספציפיות

המשבר הכלכלי הגלובלי לא פסח גם על המשק הסיני הנחשב לאחד ממנועי הצמיחה העיקריים בכלכלת העולם בעשור האחרון. מפעלים ובתי חרושת נסגרים בקצב מואץ וההנהגה הסינית מתריעה בפני אי שקט חברתי כתוצאה מעלייה במספר המובטלים. כלכלנים סינים קבעו כי יש לשמור על קצב צמיחה שנתי של 9% כדי לשמור על יציבות חברתית, בעוד שה-OECD חוזה צמיחה של 7% - יעד שנראה הרבה יותר מציאותי באקלים הפיננסי הנוכחי.

תכנית ההצלה בסך 586 מיליארד דולר, המהווה 7% מהתמ"ג של סין, עליה הודיעה הממשלה הסינית בנובמבר מיועדת להגדיל את הצריכה הפרטית, לאזן את הירידה בביקוש לייצוא ולעודד עבודות תשתית ברחבי המדינה. סין גם הודיעה כי תשתף פעולה עם קרן המטבע הבין-לאומית (IMF) ועם שכנותיה על מנת להתגבר על המשבר. אולם, איזה סיוע מסוגלת סין להעניק? האם בכוחה להפוך ל"שר האוצר" של העולם והאם היא מעוניינת בכך?

ריצ'ארד הרד, כלכלן בכיר ב-OECD וראש חטיבת סין, דן בסוגיות אלו במסגרת הרצאה שנתן השבוע (ב') באוניברסיטה העברית. הרד העריך את עמידותה של סין במשבר הנוכחי ואת ההשלכות עבור שאר העולם.

לשאלת "גלובס" באשר ליתרונות של סין בהשוואה למדינות ה-OECD, הדגיש הרד את היכולת של קובעי המדיניות בסין ליישם החלטות ביעילות ובמהירות, את זה שאין שם משבר נדל"ן ואת מרחב הפעולה של הבנק המרכזי של סין (PBOC) שהוריד בשבוע שעבר את הריבית ב-0.27% ל-5.31%. הרד הדגיש כי הורדת הריבית הפכה לכלי חזק הרבה יותר ולכן היא צפויה להשפיע לטובה על הכלכלה.

מה עשוי לתמוך בכלכלה הסינית בשנה הקרובה?

בשנים האחרונות, המשכורת הריאלית במשק לא עלתה במקביל לצמיחה הכלכלית, כשהחלק היחסי של הצריכה הפרטית מהווה 35% מהתמ"ג בניגוד ל-65% במדינות המערב. סין נכנסה לשנת 2008 עם גידול של 16% בתפוקה ועלייה של 50% בלקיחת משכנתאות. משרד האוצר הסיני הכריז לא מזמן על כוונתו להגדיל את הנפקת אג"ח הממשלתיות ב-1%, לבצע רפורמה מס ולהגדיל את ההשקעה בתשתיות; בעיקר במים, פחם, חשמל ומסילות רכבת. כך שהמהלכים המתוכננים בהחלט עשויים לעודד את הצריכה הפרטית ולתמוך בצמיחה.

ולחדשות הרעות?

בנימה פסימית יותר, הרד העריך כי שיעור האבטלה בסין עלול לעלות ל-9%, כשעל פי הערכות שונות, כ-670 אלף חברות עלולות לפשוט את הרגל במהלך 2009 - מספר גבוה מאד, גם בקנה מידה סיני.

"באוקטובר האחרון, ה-OECD חזה לסין קצב צמיחה שנתי של 8%, אך נראה שתחזית זו הייתה אופטימית מידי וכעת אנחנו צופים גידול של 7% בתמ"ג - 2% פחות מהממוצע", אמר הרד. נתוני התמ"ג של הרבעון הרביעי של 2008 צפויים להצביע על גידול של 2% בלבד בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד.

פרופ' יצחק שיחור ממכון טרומן באוניברסיטה העברית שהנחה את הדיון, אמר כי "כלכלת סין, שיש לה מאפיינים חזקים, תיפגע כנראה פחות מכלכלת ישראל במשבר הנוכחי".

"נתונים עדכניים מצביעים על ירידה ביצוא בהיקף של 2% לערך וירידה ביבוא בהיקף של למעלה מ-19%. נכון לעכשיו, בעוד שביצוא הסיני יש ירידה קלה בלבד, יש ירידה גדולה ביבוא הסיני. המשמעות היא שהעודף במאזן המסחרי הסיני צפוי להישמר אבל כלכלת המדינות שמייצאות לסין וישראל בכלל זה עלולות להינזק".

ג'ים רוג'רס עדיין ממליץ על המניות הסיניות

על אף חוסר הוודאות, והסכנות הרבות שמאיימות על יציבותה של הכלכלה הסינית, "גורו ההשקעות", ג'ים רוג'רס, שהחל לרכוש מניות סיניות כבר ב-1998, אמר היום (ד') כי הוא החל לרכוש מניות סיניות הנסחרות בהונג קונג וסינגפור.

רוג'רס החל לרכוש מניות הקשורות לענף החקלאות, לאור התוכניות של סין לבצע רפורמה אגררית נרחבת. רוג'רס שורי גם לגבי סקטור התשתיות, המים והתיירות, אך סירב לנקוב במניות ספציפיות.

"סין אומנם מאטה, אך חלקים נכבדים מהכלכלה הסינית לא צפויות להיפגע כלל ממה שקורה במערב", אמר רוג'רס. "כבר באוקטובר חזרתי לרכוש מניות סיניות. מעולם לא מכרתי מניות סיניות".

בסיכום שנת 2008: מדד ההנג סנג איבד 48.3% ומדד שנחאי המשולב נפל ב-65%