המיניוואנים ומובילי המשפחות של 2009

רנו יוצאת עם קנגו חדשה ; סיטרואן מציגה את הפיקסו C3 והברלינגו ; סובארו חושפת את האקסיגה ; פיז'ו יוצאת עם ה-3008 בתגובה לקשקאי של ניסן וגולף פלוס ; שברולט יוצאת עם הטראברס והאורלנדו ; סיאט תציע את האלתיאה XL

[להרשמה לניוזלטר רכב]

אחד מפלחי השוק שביצעו את הקפיצה הגדולה ביותר בשנים האחרונות הוא מובילי המשפחות והמיניוואנים. מטנדרים חסרי חינניות וממשפחתיות בגרסת סטיישן הפכו חלק ממכוניות המיניוואן לתחליף למכוניות מנהלים ולפתרון אידיאלי למשפחות מרובות ילדים שעל פי הוראות הבטיחות המודרניות זקוקות ליותר מרווח בתא הנוסעים בכדי להסיע את העוללים בכסאות בטיחות זוללי מרחב. "גלובס" ריכז את את הדגמים החדשים בפלח זה.

סיטרואן C3 פיקאסו

ה- "C3 פיקאסו" נדחקת לנישה שיווקית צרה בין הגרסאות המשפחתיות של הברלינגו החדשה לבין ה-C3 הותיקה והיא מיועדת להתחרות בפלח "מובילי המשפחות הקומפקטיים" בו מתחרה בהצלחה רבה סקודה רומסטר.

סיטרואן C3 פיקאסו

אורכה של המכונית 4.08 מ' רוחבה 1.73 מ' והיא מתנשאת לגובה של 1.62 מ'. פנים הרכב מציע שפע של מרחב עם אפשרות להסיט את המושב האחורי על מסילה, לקפל/לפצל את המושבים השונים ולהגדיל את נפח ההטענה עד לדרגה שמתקרבת למסחרית קטנה.

עיצוב תא הנוסעים עתידני בנוסח ה-C4 פיקאסו עם לוח מחוונים דיגיטלי מתחת למרכז השמשה. באגף ההנעה נמצאים מנועים מוכרים: מנועי בנזין בנפח 1.4 ליטר (95 כ"ס) ו-1.6 ליטר (120 כ"ס) עם אופציה לתיבה אוטומטית ומנועי דיזל ירקרקים בהספקים של 90 ו-110 כ"ס. טרם הוחלט סופית לייבא אותה

קיה SOUL

קיה התמקדה עד כה בעיקר בשוק ציי הרכב אבל החל מהמחצית השנייה של השנה הבאה היא תנסה לבסס את המותג גם בפלח הפרטי עם רכב פנאי קומפקטי בעל נוכחות כביש שלא ניתן להתעלם ממנה. ה-Soul מציע אורך ורוחב מקובלים למדי בפלח הסופר מיני - 4.1 מטר ו-1.7 מטר - אבל יש לה גובה נכבד של 1.61 מטר ובסיס גלגלים נדיב של 2.55 מטר, שמעניקים לה מרחב פנימי ומרחב אכסון בליגה של משפחתית אמיתית.

קיה סול

גם עיצוב הפנים צעיר ולא מכופתר והמכונית תוצע - באירופה לפחות - עם שלל תוספות פנאי, צביעה יוצאת דופן ועוד. באגף ההנעה, המנועים הרלוונטיים לנו הם הבנזין 1.6 ליטר המוכר של יונדאי בהספק 126 כ"ס ודיזל 1.6 ליטר חדש בהספק זהה. מביניהם יגיע כנראה רק הבנזין, בשילוב תיבה אוטומטית מקובלת

סובארו אקסיגה

המיניוואן הקומפקטי החדש של סובארו, שנמכר ביפן מאמצע 2008 ויגיע לאירופה ברבעון השני של השנה, מעניין אותנו משתי בחינות. הראשונה היא, שהוא עשוי לקרוא תגר על ההגמוניה של המאזדה 5 בפלח הכלים הקומפקטיים עם שבעה מקומות. מהנדסי סובארו הצליחו לדחוס שבעה מקומות ישיבה אמיתיים בשלוש שורות לתוך מרכב, שאורכו 4.47 מטר בלבד, רוחבו 1.78 מטר וגובהו 1.66 מטר. סייע לכך בסיס גלגלים ארוך יחסית באורך 2.75 מטר והרבה מאד ניסיון בייצור מכוניות סטיישן מרווחות. החשיבות השנייה היא, שה-EXIGA היא בבחינת "חזרה גנרלית" לקראת הלגאסי/B4 החדשה, שתושק באמצע השנה הבאה. עיצוב החרטום, למשל, אמור לעבור ל-B4 סדאן הבאה עם מעט מאד שינויים.

סובארו אקסיגה

ביפן הושקה בינתיים המכונית עם מנוע 2 ליטר בשתי גרסאות - רגילה, בהספק של 148 כ"ס בשילוב תיבה אוטומטית בת 4 מהירויות, וטורבו בהספק 225 כ"ס, שמשודכת לתיבה אוטומטית בת 5 מהירויות. למרות הייעוד המשפחתי האקסיגה מצוידת בכל טכנולוגיות השלדה המתקדמות של סובארו, כולל הנעה כפולה-קבועה, שליטה דינמית על התנהגות הכביש עם יכולת של הנהג להתערב בכיול באמצעות בורר בן 3 מצבים ועוד. המחיר לא ברור עדיין.

רנו קנגו 2009

הקנגו החדשה, שכבר נמכרת באירופה מזה כשנה ותנחת כאן ברבעון השני, תוכננה להתקדם צעד גדול קדימה גדול מפלח המסחריות לפלח המיניוואנים / רכבי הפנאי. גרסת הנוסעים שלה ארוכה ב-18 ס"מ מהנוכחית, מרווחת הרבה יותר וכוללת תא נוסעים עם גימור מוקפד, שאינו נופל משמעותית מזה של רכבי פנאי. יש לו תצורות שונות לסידור החלל הפנימי, תאי אכסון בנפח של יותר מ-70 ליטר בתוך התא, בידוד רעשים משודרג והרבה אופציות פנאי.

רנו קנגו 2009

מי שבכל זאת ירצה לנצל את מלוא הפוטנציאל המסחרי יגלה, שנפח ההטענה גדל ונע כעת בין 660 ליטר עם חמישה נוסעים ועד 2866 ליטר לאחר קיפול המושבים האחוריים. המתלים אמורים להיות ידידותיים יותר לנוסעים ובסיס גלגלים באורך 2.7 מבטיח יציבות בשיוט ארוך טווח. אגף המנועים כולל את הדיזל 1.5 ליטר המוכר בהספק 105 כ"ס, שלפחות באירופה מצויד בממיר חלקיקים כסטנדרט, ויש גם שתי גרסאות נוספות של המנוע עם 70 ו-85 כ"ס. יהיו גם שני מנועי בנזין, שמתוכם מנוע ה-1.6 ליטר יצויד בתיבה אוטומטית, ויגיע גם אלינו

פיז'ו 3008

השם 3008 הוא עדיין זמני - ייתכן שהמכונית תישא שם ממותג אחר - אבל שאר הפרטים של המיניוואן הקומפקטי העתידי של משפחת ה-308 כבר נחשפו כמעט לגמרי בדגם התצוגה "3008 פרולוג". הרכב מיועד לתת תשובה שיווקית לגולף פלוס ולניסן קאשקאי, ששניהם הפכו להיות רבי מכר באירופה. הרכב ניצב על רצפת גרסת הסטיישן של ה-308 החדשה ומציע גג גבוה, מרכב רחב יותר משל ה-308 הרגילה, מרווח גחון מוגבה והרבה מרחב פנימי לחמישה נוסעים פלוס מטען.


עיצוב החרטום מלמד על הקו המשפחתי החדש של פיז'ו, שיאפיין כנראה גם ה-408, מחליפת ה-407 (ע"ע). בצרפת מדברים גם על גרסת הנעה כפולה כמו בקאשקאי, אם כי ספק אם זו תזכה לעשות עליה ארצה. עיצוב הפנים נאה ומזכיר מאד את ה-308 בתוספת מאפיינים של "פנאי". המנועים צפויים להיות דומים לאלה של ה-308 בדגש על דיזלים.

סיטרואן ברלינגו

אקזמפלרים ראשונים של הברלינגו החדשה כבר נעים בחשאי על כבישי ארצנו אך השיווק הרשמי יחל במהלך ינואר. המכונית החדשה, כמו הקנגו, עושה צעד גדול מכיוון הפלח המסחרי לעבר פלח ה-MPV ורכבי הפנאי והיא פותחה ומיוצרת בשיתוף עם פיאט. העיצוב, בעיקר בדגם ה"מולטיספייס" הפרטי, נראה "בשרני" ועגלגל, איכות הייצור הפנימית שודרגה משמעותית ומרחב הפנים כמו גם נפח המטען צמחו תודות לבסיס גלגלים באורך 2.73 מטר פח המטען בגרסה הזאת נע בין 675 ליטר ל-3000 ליטר מרשימים כאשר המושבים מקופלים.

סיטרואן ברלינגו


המנוע העיקרי ימשיך להיות טורבו-דיזל בנפח 1.6 ליטר עם 90 כ"ס. קיימת גם גרסת "שעשועים" קצרה ואופנתית עם פחות מקום למטען ועל הפרק נמצאת גם גרסת "אאוטדור" קרבית למראה עם מרווח גחון מוגבה ב-15 מ"מ אך ספק אם השתיים ישווקו בישראל.

שברולט אורלנדו

המינוואן הקומפקטי שברולט "ויואנט" הוא אחד השרידים האחרונים למשפחת הדגמים המקוריים, שקיבלה GM בירושה כאשר רכשה את דייהו ומיזגה אותה לתוכה בשלהי שנות ה-90. בשנה הבאה יפנה הרכב את מקומו סופית למיניוואן גדול יותר עם אוריינטציה אירופאית מובהקת, שמיועד להתחרות בדגמים דוגמת פורד S-MAX ושות'.

שברולט אורלנדו

האורלנדו חולק פלטפורמה עם הקרוז אולם בסיס הגלגלים שלו ארוך יותר ב-7.5 ס"מ כדי לאפשר התקנת שבעה מקומות ישיבה "אמיתיים" בשלוש שורות. יש לו קווים מוצקים ותא נוסעים מרשים ובינתיים הוא הוצג על תקן של דגם תצוגה עם מנוע 2 ליטר טורבו-דיזל בהספק 150 כ"ס. חובבי הטריוויה ישמחו לדעת, שעל אותו בסיס תוצג מאוחר יותר במהלך השנה, או בתחילת 2010, גם האופל "זפירה" החדשה

שברולט "טראברס"

בתחילת 2009 יצטרף לשוק הישראלי השברולט "TRAVERSE". הרכב הוא גרסת הייצוא של הביואיק "ENCLAVE" והוא משתלב בנישה, שנמצאת אי-שם בין מיניוואן גדול לבין רכב כביש-שטח "פול-סייז".

שברולט טראוורס

הכלי נמתח לאורך של כ-5 מטר, רוחבו 1.9 מטר ובסיס הגלגלים הענק שלו, שאורכו יותר מ-3 מטר, מספק מקום לשבעה או שמונה נוסעים בהתאם לתצורת המושב שלצד הנהג. על ההנעה מופקד מנוע V6 מודרני בנפח 3.6 ליטר, שמייצר 286 כ"ס ומשודך לתיבה אוטומטית דור אחרון עם 6 מהירויות. המחיר ההתחלתי צפוי להיות מתון יחסית ויוצעו גם גרסאות מפוארות במיוחד.

סיאט אלתיאה XL "פריטראק"

כשנתיים לאחר ההשקה באירופה תנחת בשנה הבאה בארץ הגרסה המוארכת של המיניוואן הקומפקטי "אלתיאה". גרסת ה-XL ארוכה משמעותית מהאלתיאה הרגילה ומציעה נפח מטען תקני של 532 ליטר - כמעט 30% יותר משל הגרסה הרגילה - שיכול להגיע עד 635 ליטר כאשר מסיטים את המושב האחורי קדימה על מסילה. גם תא הנוסעים עתיר בפתרונות אכסון שונים ומשונים ובהנדסת אנוש ידידותית למשפחות (ונהגי מוניות). המכונית צפויה להגיע עם מנוע 1.6 ליטר ו-2 ליטר (150 כ"ס) עם תיבה אוטומטית בת 6 מהירויות.

סיאט אלתיאה xl + פריטראק

במקביל תוצע לקהל שוחר "תדמית השטח" גרסת ה"פרי-טראק" של ה-XL, שעיצובה "משדר אווירת שטח" כדברי אנשי השיווק של סיאט. מלבד הקוסמטיקה הייחודית, שכוללת פגושים מאסיביים ועיצוב דמוי-מגן-גחון, למכונית יש גם הנעה כפולה-קבועה (או קדמית, בהתאם לגרסה), שיכולה להעביר עד 50% מהמומנט לגלגלים האחוריים בהתאם למשיכה. יש גם בולמי זעזועים משודרגים, גלגלי 17 אינץ' תקניים, צמיגי כביש-בוץ ומרווח גחון מוגדל. באירופה מבחר המנועים כולל טורבו-בנזין בהספק 200 כ"ס וטורבו-דיזל חזק בהספק 170 כ"ס, אם כי קיימת גם גרסת דיזל מתונה בהספק 140 כ"ס, שמגיעה עם הנעה קדמית בלבד.

רנו סנדרו

את הרנו "סנדרו" יש מי שמכנה "קאשקאי לעניים" ואכן הרכב, שפותח במקור עבור השוק הדרום אמריקני, מציע עיצוב חיצוני ומבנה פנימי של רכב משפחתי גבוה במחיר של מכונית סופר-מיני טיפוסית. אורכו של הסנדרו 4.3 מ' והוא ניצב על רצפת המגאן מהדור הנוכחי. יש לו תא מטען בנפח נדיב של 510 ליטר והוא יוצע עם מנועים בנפח 1.4 ו-1.6 ליטר.

באירופה, לפחות, שם הוא ייוצר על ידי דאצ'יה, מחיריו יתחילו בסכום צנוע של כ-7200 אירו בלבד לדגם בסיסי. אצלנו אפשר לצפות למחיר בסביבות ה-100 אלף שקל.