חברת ערבה פאואר קיבלה רישיון להקמת תחנת כוח סולארית בקיבוץ קטורה ב-100 מיליון שקל

הרשות לחשמל אישרה מתן רישיון מותנה לפרויקט ; מדובר בתחנה הפוטו-וולטאית הראשונה המאושרת ע"י המדינה

אחד הפרויקטים הסולאריים הפרטיים הגדולים בישראל יוצא רשמית לדרך. ל"גלובס" נודע כי הרשות לחשמל אשרה באחרונה את בקשת חברת "ערבה פאואר" לקבלת רישיון להקמת תחנת כוח סולארית בטכנולוגיה פוטו וולטאית (PV) בהספק של כ-5 מגה ואט בקיבוץ קטורה שבנגב.

מליאת הרשות, בראשות היו"ר אמנון שפירה, אישרה השבוע את מתן רישיון מותנה לייצור חשמל לפרויקט, שהועבר לחתימתו של שר התשתיות, בנימין בן אליעזר. התחנה אמורה לקום על שטח של כ-80 דונם בנגב באזור קיבוץ קטורה.

היקף ההשקעה בפרויקט נאמד בכ-150 מיליון שקל לפחות. מדובר בתחנה הסולארית הפוטו וולטאית הראשונה שתתחבר לרשת החשמל שמאשרת המדינה.

ערבה פאוואר נמצאת בשליטת קיבוץ קטורה (40%) וקבוצת משקיעים יהודים ואמריקאים בראשות איש העסקים, יוסף אברמוביץ', המכהן גם כנשיא החברה.

החברה חתמה באחרונה על הסכמים לשיתוף פעולה עם 15 קיבוצים המחזיקים בקרקעות זמינות, שיאפשרו בשלב הראשון הפקה של כ-500 מגה ואט חשמל פוטו וולטאי.

בין הקיבוצים נמצאים קיבוץ יוטבתה וקיבוץ קטורה. בערבה פאוואר העריכו, כי כבר ב-2009 למעלה מ-20 קיבוצים יכללו בהסדר. ערבה פאוואר שמה לעצמה יעד להיות אחת החברות המובילות בתחום האנרגיה הסולרית בארץ. היקף ההשקעה הכולל במיזם שמקדם את החברה נאמד בכ-2.5 מיליארד דולר.

כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס", ערבה פאוואר מנהלת מגעים בצרוף שותפים פיננסים ואסטרטגיים לחברה, ובין השאר, ניהלה מגעים עם חברת AES האמריקאית, אחת מחברות החשמל הגדולות בעולם.

בנוסף, לתחנה של ערבה פאוואר, אישרה רשות לחשמל את בקשת חברת אדיג סולר לקבלת רישיון עקרוני להקמת מתקן ליצור חשמל בטכנולוגית מגדל שמש, בהספק של 100 קילוואט.

בטכנולוגיה זו שדה מראות מכוון את קרני השמש לקולט שמש בראש מגדל אשר מזרים אוויר חם שמניע טורבינה ליצירת חשמל. בטכנולוגיה זו ייחודית ופותחה בישראל בתמיכה של מכון ויצמן ברחובות. לפי הערכת החברה התחנה צפויה לפעול במרץ 2009.

להקמת תחנה תרמו סולארית ניסיונית בהספק של כ-100 קילו-ואט חשמל.

מדובר בפרויקט ניסיוני להקמת תחנה תרמו סולארית שמתבססת על קולטים שפותחו במכון ויצמן בטכנולוגיה המאפשרת להוזיל את מחיר החשמל המיוצר בכ-20% בהשוואה לטכנולוגיות סולריות אחרות. הפיילוט מתוכנן לקום באזור המועצה האזורית חבל אילות שבנגב.

התחנה הסולארית שתקים ערבה פאוואר בנגב תהיה במסגרת הרגולציה והתעריפים שיקבעו בקרוב על ידי הרשות לחשמל למתקנים סולריים בינוניים, בהיקף שבין 50 קילו-ואט ל-5 מגה ואט.

הרשות צפויה לפרסם בקרוב את התעריפים למתקנים הבינוניים שלפי הערכות ינועו בין 1.6-1.7 שקל לכל קוט"ש מיוצר, כאשר כל שנה התעריפים יופחתו בהתאם למקדם התייעלות.

ביולי האחרון פרסמה הרשות את התמריצים לייצור חשמל באנרגיה סולרית במתקנים קטנים (עד 50 קילו-ואט) בתעריף של כ-2.01 שקל לקוט"ש.

בענף תולים תקוות רבות ברגולציה להקמת המתקנים הבינוניים. זאת מאחר והקמת המתקנים הקטנים נתקלה בחסמים בירוקרטים ובקשיי מימון מצד הבנקים על רקע המשבר.

לעומת זאת, הקמת המתקנים הסולאריים הבינוניים נחשבת לכדאית יותר מבחינה כלכלית ליזמים ותאפשר להם לרשום תשואה גבוהה יותר, תוך אפשרות לגיוס המימון מהבנקים כנגד ההכנסות ממכירת חשמל.

יוסף אברמוביץ, ויו"ר החברה, אד הופלנד, ברכו על החלטת הרשות לחשמל, ואמרו כי היא תסייע לפיתוח וקידום האנרגיות המתחדשות בארץ. סגן נשיא לפיתוח עסקי ורגולציה בערבה פאוור, דוד חיון, שקידם מטעם החברה את קבלת הרשיון הראשון מסוגו, ציין "תחום האנרגיה הסולארית הפוטו-וולטאית, על פי כוונות והצהרות משרד התשתיות והרשות לחשמל יוביל את תחום האנרגיות המתחדשות בארץ בשנים הבאות, ומשום כך חשיבותה של פריצת הדרך של מתן רשיון ראשון בארץ להקים תחנת כוח סולארית לכל דבר כבר בתקופה הקרובה".

לדברי אברמוביץ וחיון, הוסיפו כי החברה תתחיל להקים את התחנה בקטורה מיד אחרי שיאושרו סופית התעריפים לשדות בינוניים בחודשים הקרובים.