גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אורי שנער: "המשבר הכלכלי עשוי להיות ההזדמנות של תעשיית הפרסום באינטרנט"

שנער, לשעבר נשיא קשת וכיום מייסד ומנכ"ל חברת האנימציה אניבום, סבור כי יעשה את המיליון המאויר הראשון כשיגלה את שובר הקופות האינטרנטי הראשון ; בינתיים הוא לא לחוץ להחזיר את ההשקעה הגדולה בחברה

3 שנים לאחר שאורי שנער, לשעבר נשיא זכיינית ערוץ 2 קשת, החליף את המסך הקטן בפלטפורמה המקוונת, נראה שהוא גם החליף פאזה. בניגוד לטלוויזיה המסחרית, שמבקשת תוצאות כספיות מיידיות מרוב המהלכים שהיא מבצעת, נראה שבמרחב הקיברנטי הקצב הוא אחר. גם שנער רגוע יותר. לא ניכר עליו שהגיוס האחרון של 10 מיליון דולר שביצע לחברת האנימציה באינטרנט שהקים, אניבום, מלחיץ אותו יותר מדי. במציאות בה רבים בענף חוששים מהיווצרותה של בועה חדשה, שנער משדר אופטימיות. "האינטרנט עדיין לא מהווה בסיס למודל עסקי", הוא מודה. "אחד הסודות הכי שמורים זה מה יו-טיוב עושה מבחינת כסף. בואו נגיד את זה בקול רם, יו-טיוב מפסיד כסף, למרות שכמות החשיפה אליו היא מטורפת. הכסף הגדול נמצא היום עדיין בטלוויזיה, בקולנוע ובפרסום, אבל בסוף זה יעבור גם לווב, אני בטוח, אבל אני לא יודע מתי".

* ובכל זאת, מתי תגיע לנקודת איזון שבה "אניבום" תתחיל להיות רווחית?

"מאוד קשה לדעת. התוכנית המקורית היתה לאחר 5 שנים, אבל היא כמובן לא חזתה את המשבר הכלכלי העולמי. אני מאוד מקווה שנוכל לעמוד בלו"ז המקורי - הכנסות כבר יש לנו".

* מה מבדיל את אניבום מכל חברות האינטרנט שמציעות מודל עסקי עתידי, ובסופו של דבר נסגרות?

"החברות הללו בונות בעיקר על תחזיות מפרסום באינטרנט. זה בדרך כלל המודלים המקובלים בתחום הזה, והחברות מקוות להרוויח מזה יום אחד. במודל שלנו יש אמנם מרכיב שנגזר מעוגת הפרסום, אבל הוא לא נשען רק על זה כמו רוב חברות הסטארט-אפ שמסתמכות רק על זה. המודל שמסתמך על פרסום מקוון בלבד, עוד לא הצליח להוכיח עצמו עד כה, והוא מאוד מסוכן - בעיקר בעיתוי של המשבר הנוכחי. אנחנו מייצרים מודלים יצירתיים, שחלקם נשענים על פרסום באינטרנט אבל לא רק. בעצם אנחנו לא שמים את כל הביצים שלנו בסל אחד אלא נוקטים במודל של פיזור סיכונים".

אנימציה לכל פועל

"אניבום היא אחד ממיזמי האינטרנט היותר מעניינים שנוסדו בישראל בתקופה האחרונה. להבדיל ממרבית הסטארטאפים הישראליים שנשענים בעיקר על יכולות טכנולוגיות, אניבום נשענת על קונספט: להקים סטודיו לאנימציה באמצעות הווב. "האינטרנט מאפשר להביא את הוליווד הביתה", הוא אומר בהתלהבות, וקשה לפספס את הניצוץ שנדלק לו לפתע בעיניים. "הווב מאפשר להקים סטודיו, שלא נמצא בשום מקום ולא מצריך תקורות או עלויות של שכירות".

בתחילת דרכה של אניבום, בשנת 2006, הרעיון של אתר המכוון לקהל האנימטורים העולמי נראה מעט תמוה. באותה תקופה החל רעיון הווב 2.0 לצבור תאוצה, ועל כן תויגה אניבום במהרה כאתר של תוכן גולשים, מינוח ששנער מקפיד להתנער ממנו. "אניבום לא נשען על תוכן גולשים", הוא מתעקש להסביר. "אנחנו יוצרים סינתזה בין 2 תופעות: תוכן ערוך ותוכן גולשים קלאסי, כך שלמעשה נוצר תוכן מקצועי שנעשה על-ידי גולשים. האתר הוא לא אתר יעד (Destination Site), אלא אתר קהילתי לאנימטורים, ולכן הטראפיק של האתר פחות חשוב לי".

לדברי שנער, יש מעל ל-10,000 אנימציות באניבום, וכולן משקפות תכנים מקצועיים. "אנחנו מספקים עבור היוצרים פלטפורמת הפצה, באמצעות העובדה שבנינו ערוצים מותגים במספר פלטפורמות: יו-טיוב, מטהקפה, דיילי מושיין ואחרים. ביו-טיוב, לדוגמה, אניבום הוא בין 50 הערוצים המובילים. יש יוצרים שלא הצליחו בתחילה להגיע לברודקאטסרים, אבל הגיעו לבסוף דרך הרשת".

* אז למעשה האינטרנט הוא כר פורה לניסויים טלוויזיוניים.

"אני מאמין שהווב הוא המקום המושלם ליישום פיילוטים. התוכן הוא תחום כל-כך לא מדעי, כל-כך אינטואיטיבי, והאינטרנט הוא כלי שיכול לאושש או להזים את האינטואיציה, ולא על בסיס קבוצת מחקר קטנה, אלא על מספרים עצומים. זה כוח אדיר".

שיתוף-פעולה עם אינטל ופייסבוק

כמי שעתידו מבוסס על האמונה כי ניתן יהיה לעשות כסף מהאינטרנט, מתישהו, שנער לא מהסס להביע את האופטימיות שלו. "הווב סוחב היום עימו מחלת ילדות קשה, אבל יש תהליכים שפחות אי אפשר לעצור. המעבר של הצרכנים מהטלוויזיה לאינטרנט הוא עובדה מוגמרת, והמפרסמים בסוף יבינו שהם חייבים להיות שם. אי אפשר לעצור את זה".

* איך אתה מתכוון לעשות כסף מאניבום?

"חשוב לזכור שחצי מ-10 הסרטים שהיו שוברי קופות ב-2007, כמו גם ב-2008, היו סרטי אנימציה. לפני שהיה סימפסון, אנשים היו צוחקים כאשר היו אומרים להם שבעתיד יהיו סדרות מצוירות שיהיו מיועדות למבוגרים, אבל היום כל תעשיית המשחקים קשורה לאנימציה, יש מוסיקה ופרסומות שמבוססות על זה. זו תעשייה ענקית".

שנער מאמין כי המודל של קרנות ההון סיכון, שמשקיעות ב-10 חברות בתקווה שאחת מהן תצליח בגדול ותיישם את האקזיט המיוחל, תקף גם במקרה של אניבום. "אם מתוך 20 סדרות שייווצרו, יצא משהו בסדר גודל של סאות'פארק, זה יהיה שווה בין 1-2 מיליארד דולר. לאניבום יש פוטנציאל כזה - היא יושבת על ספריית האנימציה הכי גדולה שיש".

נדבך נוסף במודל העסקי של אניבום מתבסס על שיתופי-פעולה עם מותגים שונים. כך, לדוגמה, יזמה אניבום שיתוף-פעולה עם אינטל ופייסבוק, שבמסגרתו תיערך תחרות בינלאומית ליצירת סרט אנימציה קצר של 5 דקות, שימצא את דרכו לבתי-הקולנוע. שיתוף-פעולה אחר נוצר עם להקת רדיוהד, שבמסגרתו יוצרים נעזרו בפלטפורמה של אניבום ליצירת קליפ ללהקה. "זה זכה להצלחה מסחררת, וכעת אנחנו במגעים עם 2 מותגים בינלאומיים גדולים, במטרה ליצור עבורם קמפיין אנימציה, לצד משא-ומתן עם 2 גופי שידור די גדולים בעולם, במטרה ליצור סרט אנימציה. כל דבר כזה הוא יחידת רווח עצמאית".

* איך עושים כסף משיתופי-הפעולה שאתה מדבר עליהם? מה המודל העסקי?

"לגבי שיתוף-הפעולה עם רדיוהד - אני לא יכול לפרט. לגבי עסקאות עתידיות - הכוונה היא לעסקה כמו זו שאנו רוקמים עם נוקיה, שבה אנחנו עובדים בשיתוף-פעולה עם משרדי פרסום, במטרה להציע למפרסם 1,000 הצעות לקריאייטיב - במקום כ-2 הצעות שהוא מקבל בתהליך הרגיל עם הפרסומאי. למעשה זה כלי חדש שמאפשר למשרדי הפרסום להעשיר את ההצעה שלהם ברמה הקריאטיבית".

* יש כבר פרסומאים שעובדים אתכם על המודל הזה?

"אנחנו מתכננים לעשות מספר פרויקטים כאלה, כאשר כל אחד ישב על הפלטפורמה שאנחנו הקמנו ואנחנו מנהלים אותה. כרגע אנו עובדים עם מקאן העולמית".

"אני סבור שהתוכן הוא המלך. זה לא פלא שיותר ויותר קרנות הון סיכון, שפעם היו משקיעות רק בחברות טכנולוגיה, מתחילות לפזול לעבר חברות שמתמחות בתוכן", הוא אומר.

האמירה הזו של שנער אינה מנותקת מהמציאות: באוגוסט השנה השלימה אניבום גיוס של 10 מיליון דולר, מקרנות ההון סיכון DFJ ותמיר פישמן ונצ'רס, לצד המשקיעה הקיימת, קרן ההון סיכון אוורגרין.

לאניבום היה הרבה מזל. הגיוס האחרון הושלם ימים ספורים לפני שהבורסות בוול-סטריט החלו להציג ירידות חדות מדי יום, וזמן קצר לפני שבנק ההשקעות ליהמן ברדרס פשט את הרגל. "המשבר העולמי הוא גם קטליזטור שמחייב אותך להגיב מאוד מהר, ואני שייך לאלה שמאמינים בקלישאה שמשבר מייצר גם הזדמנויות", אומר שנער. "אבל אחד היתרונות של גוף קטן הוא שבתקופה משברית, הוא פועל כמו סיירת מטכ"ל - מגיב מהר ומאלתר. זה משהו שגוף גדול לא יכול לעשות".

כששנער אומר גוף גדול, הוא מתייחס לשחקניות כמו אולפני פוקס או MTV, שהודיעו על הכוונה שלהן להיכנס לשוק האנימציה. "ברור שיש בזה משהו מלחיץ, אבל זה גם מאוד מחמיא", הוא אומר. "יכול מאוד להיות שהגופים הגדולים כבר ביטלו את המיזמים הללו בגלל המשבר, ולכן יכול להיות שהמשבר דווקא מייצר לנו יתרון יחסי. לעשות פרק אנימציה בארה"ב עולה בין 150 ל-200 אלף דולר, ואילו אנחנו יכולים לעשות זאת ב-50 אלף דולר".

לא מתגעגע לטלוויזיה

שבוע לאחר שפורסם על הסכם הפשרה שלו עם קשת, לפיו יקבל על-פי הערכות כ-9 מיליון שקל, שנער לא מוכן להתייחס לפרטי ההסכם, ואפילו לא שש לדבר על טלוויזיה בכלל. נראה כי מבחינת שנער, שהיה אחד האנשים החזקים בתעשייה הטלוויזיונית, לדבר על טלוויזיה זה כמעט כמו לחזור אחורה. "גיליתי שיש חיים מחוץ לטלוויזיה", אומר שנער. יחד עם זאת, במהלך הראיון, כשניתן היה לשלב בין עיסוקו הקודם (הטלוויזיה) לבין עיסוקו הנוכחי (הווב), מסכים שנער להתבטא גם בעניין המסך הקטן. "כשהוקמה הטלוויזיה בשנות ה-50 היו כאלה שהספידו את הקולנוע. הגיעו הכבלים ואז אמרו, הברודקאסטרים ימותו. הגיע הווב ואמרו זה יקבור את הטלוויזיה, שום דבר מזה לא קרה. מה שכן קרה זה שכל מדיה התמקצעה. זה מה שקרה ויקרה לברודקאסטרים. בגלל ה-PVR למיניהם, האיכות והיתרון של הברודקאסטרים יהיה ב'לייב', זה יהיה הייחוד שלהם. לראות שידורים של כאן ועכשיו".

ניסיון החיים של שנער מעצב במידה רבה את האופן שבו הוא תופס את הסינרגיה שבין שתי הפלטפורמות - הטלוויזיה והאינטרנט. "האופן שבו גופי השידור הישראליים מסתכלים על הווב היא קצת אחרת מאשר כל ספק תוכן אחר", הוא אומר. "גופי השידור פוחדים לפגוע עסקי הליבה שלהם שנמצאים עדיין בטלוויזיה".

שנער מתגאה בעובדה ש"קשת" היא גוף השידור הראשון בישראל שהקים אתר אינטרנט. "בהתחלה כולם חשבו שזה מטורף ונטו לזלזל באינטרנט מתוך מקום של שחצנות", הוא נזכר. "אחר-כך החלו להשתמש בזה בתור פלטפורמה קידומית. במהרה הם הבינו כי החיבור בין שתי הפלטפורמות הוא יותר ממתבקש, ועכשיו כבר כולם מבינים שמדובר בפלטפורמות שמשלימות אחת את השנייה".

לגבי מודל הזוגות-זוגות שנוצר בארץ, שבו גופי השידור המובילים בארץ חברו לאתרי אינטרנט קיימים או הקימו שלוחה מקוונת, אומר שנער כי "בשלב הנוכחי נראה כי המודל הזה נכון, אבל במקומם הייתי מתחיל לייצר יותר תכנים שמוקדשים רק לאינטרנט. השאלה הגדולה היא האם בעוד 10 שנים תהיה משמעות למותג של הפלטפורמה, כלומר האם תהיה הבחנה בין ערוץ 2 למאקו כאשר ניתן יהיה לקבל את התכנים בכל פלטפורמה שהיא. אני לא בטוח שתהיה הבחנה כזו".

* האם תהיה לכך השפעה על האופן שבו מודדים רייטינג ומתמחרים פרסומות?

"המהפכה היא שאנשים לא צריכים טלוויזיה כדי לצפות בטלוויזיה. אם הם נחשפים לתוכן זה מה שחשוב, והרייטינג הטלוויזיוני לא משנה".

* ואי-אפשר בלי מילה אחת על המשבר בענף הפרסום. מה אתה חושב שיקרה בארץ?

"ברור לגמרי שכאשר תעשייה יושבת על קיצוץ תקציבי, היא תעשה את זה קודם כל במקום הכי קל, וזה בפרסום. יותר פשוט לקצץ 5% בתקציב הפרסום מאשר לפטר 50 עובדים. תקציבי הפרסום ירדו במהלך המשבר - גם ב-2009 וגם ב-2010. אולם, חשוב לזכור שיכול להיות שזו דווקא הזדמנות עבור תעשיית הפרסום באינטרנט. אפשר לקבל חשיפה גבוהה הרבה יותר באינטרנט, ה-CPM (עלות פר 1,000 חשיפות, נ"פ) באינטרנט הוא לא פרופורציונלי בהשוואה לטלוויזיה".

אולם, כמו רבים אחרים, גם שנער מסרב לפזר תחזיות של ממש. "העיתונות תיפגע וגם הרדיו", הוא מעריך, "אבל אני לא מאמין בבניית תוכניות עסקיות או בתחזיות, כי זה בנוי על כל-כך הרבה הנחות בעולם כל-כך משתנה".

"הרגולציה פשטה את הרגל באופן מוחלט"

אורי שנער לא מבין למה רוצים שהערוצים המסחריים יתנהגו כמו ערוץ ציבורי, בזמן שרשות השידור אינה ממלאת את תפקידה.

למרות ששנער כבר התנתק מתעשיית הטלוויזיה הוא לא יכול להתעלם מכך שהערוצים המסחריים נלחמים ברגולציה שהם בעצם התחייבו עליה במכרז, מכרז שגם הוא היה חלק ממנו. מה לגבי הרגולציה באינטרנט? "האינטרנט ישנה את עולם הרגולציה כיוון שאי אפשר באמת לעשות רגולציה ברשת למרות הניסיונות של שר התקשורת. זה לא הצליח בשום מקום בעולם למעט במשטרים טוטאליטריים. יש אנומליה גדולה בשוק הטלוויזיה בישראל בכך שמצפים מערוצים מסחריים להיות ערוץ ציבורי. תקציב רשות השידור הוא מיליארד שקל בשנה, במיליארד שקל ניתן לעשות מהפכה תרבותית מדהימה. אך בגלל שאין פה ערוץ ציבורי, למרות שאנו משלמים עליו, יצרו פה בן-כלאיים ודורשים מהערוצים המסחריים לא להתנהג רק כמסחריים. האנומליה הזו היא כמו לבקש ממישהו שהחליף את מינו להיות גם גבר וגם אישה.

"אנחנו מכירים הרבה אנשים שרואים את "האח הגדול" אך חסר להם את המשהו האמיתי שאין היום מי שיעשה אותו. זה פרדוקס פוליטי. כולם יודעים מה צריך לעשות אך לא עושים. מיליארד שקל של רשות השידור זה יותר מכל הכספים שיוצאים לתוכן על-ידי כל הזכיינים המסחריים יחד. מישהו פה השתגע. הייתי בסרט הזה, אני לא שם כרגע. צריך להסתכל על התמונה הגדולה ומישהו צריך לעצור את זה. אנו משלמים מס שקוראים לו אגרת רשות השידור ואנו רוצים את התמורה. תנו לזכיינים להתחרות במגרש המסחרי. הרגולציה פשטה את הרגל באופן מוחלט. לפני המכרז האחרון כולם אמרו שזה יהיה המכרז האחרון שיהיה בטלוויזיה, זה מין שקר מוסכם כזה שכולם מודעים לו".

עוד כתבות

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

גבול ישראל-לבנון / צילום: ap, Hassan Ammar

אחרי כמעט יומיים ללא התרעות בצפון - אזעקות בגליל העליון

הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים