הסכסוך בין רוסיה ואוקראינה בעניין אספקת הגז הטבעי קרוב לסיום: הצדדים הגיעו להסכם אך ההעתק החתום מתעכב

למרות גל הקור הפוקד את אירופה, יישום ההסכם עשוי להידחות, לאחר שהדובר הרשמי של גאזפרום אמר כי ענקית האנרגיה הרוסית עדיין לא קיבלה לידיה את ההעתק החתום, המורה לה ע"י הגורמים הרשמיים על חידוש האספקה

בעיצומו של גל קור במרכז אירופה, הסכסוך בין רוסיה ואוקראינה בעניין אספקת הגז הטבעי ניראה קרוב לסיום. היום (א') דווח כי רוסיה ואוקראינה הגיעו להסכם אשר בעקבותיו תחודש אספקת הגז הטבעי מרוסיה דרך אוקראינה לאירופה.

יישום ההסכם עשוי להידחות מאחר והדובר הרשמי של חברת גאזפרום, הנשלטת ע"י הממשלה הרוסית, אמר כי ענקית האנרגיה הרוסית עדיין לא קיבלה לידיה את ההעתק החתום המורה לה ע"י הגורמים הרשמיים והחתום על ידי כל הצדדים, על חידוש האספקה, כך על פי דיווחים מהאיזור. סוכנות עיתונות צרפתית דיווחה כי בכוונת גאזפורם לדחות את פתיחת צינורות הגז.

הפסקת האספקה ע"י גאזפורם באה על רקע מאמציה של אוקראינה להצטרף לארגון הברית הצפון אטלנטית ובעזרתה להשפיע על הורדת מחיר החוזים על הגז, ועל רקע תמיכתה בגיאורגיה במילחמתה ברוסיה. במוסקבה התנגדו לשני הצעדים.

מאז תחילת משבר הגז, האשימו הצדדים אחד את השני בהפסקת אספקת הגז לאירופה. גאזפורם האשימה את אוקראינה כי "גנבה" את הגז המיועד מרוסיה לאירופה ועובר בשיטחה. אוקראינה דחתה את ההאשמות ואמרה כי רוסיה פשוט לא סיפקה לה מספיק גז שיכול לשמש גם את אוקראינה וגם את אירופה.

ביום ד' האחרון הופסקה לחלוטין אספקת הגז הרוסי לאירופה דרך אוקראינה, וזאת בעוד שהטמפרטורות ברחבי היבשת צנחו והותירו יותר מתריסר מדינות ללא גז או עם מלאי מוגבל בלבד. המדינות שנפגעו קשה ביותר מהמחסור הן מדירות מרכז ומזרח אירופה. רוסיה מספקת כרבע מסך הגז הטבעי באירופה, כאשר 80% ממנו מועבר לאירופה דרך אוקראינה.