אובמה: "העיקרון הבסיסי של כל מדינה הוא שהיא חייבת להגן על אזרחיה"

[חמ"ל גלובס למבצע "עופרת יצוקה"] אמר הערב בראיון באי.בי.סי: "ב-20 בינואר, ביום הראשון לממשלי, יהיה לנו צוות של האנשים הטובים ביותר שיתחיל לעסוק מיד בתהליך השלום כחטיבה אחת" ; רומז: יישען גם על מדיניות בוש וקלינטון במזה"ת

הנשיא הנבחר ברק אובמה שבר הערב (א') את שתיקתו לגבי המזה"ת והצהיר, ש"העיקרון הבסיסי של כל מדינה הוא שהיא חייבת להגן על אזרחיה".

עד עתה נמנע אובמה כמעט מכל הצהרה על המלחמה בעזה או על הסכסוך הישראלי-פלשתיני בכללו בנימוק שלארה"ב יש רק נשיא אחד בכל פרק זמן נתון ושוושינגטון אינה יכולה לדבר אל העולם בשני קולות. התייחסותו הערב לסוגיית הסכסוך חרגה רק במעט משתיקתו הנמשכת בסוגיה זו, והיא אופיינה בהכללות גורפות, אבל זו היתה הפעם הראשונה למן פרוץ המלחמה שבה אמר הנשיא הנבחר, שלישראל יש זכות להגן על עצמה.

המראיין, ג'ורג' סטפאנופולוס, הקרין את הקליפ המפורסם מדברי אובמה, בעת ביקור בשדרות, ביולי אשתקד, שבו אמר מי שהיה אז המתמודד על המועמדות הדמוקרטית לנשיאות: "אינני חושב שמדינה כלשהי יכולה לקבל מצב שבו יומטרו טילים על ראשי אזרחיה. אם מישהו היה משגר רקטות לעבר הבית שבו היו ישנות שתי בנותי בלילה, הייתי עושה כל מה שביכולתי כדי לבלום זאת. הייתי מצפה שהישראלים יעשו אותו דבר".

סטפאנופולוס: האם היית אומר זאת היום בישראל?

אובמה: "אני חושב שהעיקרון הבסיסי של כל מדינה הוא, שהיא חייבת להגן על אזרחיה. מה שאמרתי (מאז) הוא, שבהתחשב בעדינות המצב, צריך לשמור על העיקרון של נשיא אחד בכל זמן נתון, כשמדובר בענייני מדיניות חוץ. לא ייתכן שיהיו שני ממשלים שישדרו בעת ובעונה אחת איתותים משלהם בעיצומו של מצב נפיץ.

"אבל ממש עכשיו אני מרכיב צוות, כך שב-20 בינואר, ביום הראשון של ממשלי, יהיו לארה"ב האנשים הטובים ביותר שיתחילו לעסוק מיד בתהליך השלום במזה"ת כחטיבה אחת.

"הצוות הזה יעבוד מול כל השחקנים באזור. עבודת הצוות תיצור גישה אסטרטגית שתבטיח שהן הישראלים והן הפלשתינים יוכלו להגשים את מאווייהם".

בתשובה לשאלה נוספת מדוע שמר על שתיקתו כאשר נהרגים חפים מפשע רבים כל כך, אמר אובמה: "כאשר אתה רואה שאזרחים, בין אם הם פלשתינים ובין אם הם ישראלים, נפגעים, או נקלעים למצוקה, ליבך נקרע. ברור מאליו שמצב זה רק מגביר את נחישותי לנסות ולהיחלץ מהמבוי שסתום כבר עשרות שנים".

שאלה: האם מדיניותך לגבי המזה"ת תהיה המשך של מדיניות בוש או שהיא תינתק ממנה?

אובמה: "... אני חושב שכל השחקנים באזור מבינים שיהיה צורך לעשות פשרות. אבל התהליך הפוליטי להשגת הפשרת יהיה קשה". הוא רמז שישאב מקווי המדינות המזרח-תיכונית של בוש ושל קודמו, ביל קלינטון.

בשבוע שעבר שאמר סגן הנשיא, דיק צ'ייני, שצוותו של אובמה צריך לבחון בקפידה את המדינות המזרח-תיכונית של הממשל היוצא לפני שישליך אותה לפח השפה של ההיסטוריה, רק כדי לזכות בנקודות פוליטיות.

אובמה אמר על כך בראיון: "אני חושב שזו עצה טובה למדי. אני צריך לדעת מה קורה, לפני קבלת החלטות; אינו צריכים לקבוע עמדה על בסיס של מידע חסר או רטוריקה של מסע בחירות".

לדבריו, הקושי הצפוי של תהליך השלום מחייב התערבות של צד שלישי, ששני הצדדים האחרים נותנים בו אמון, צד שלישי שרוצה להגיע לתוצאה הוגנת וצודקת ולפיכך חשוב להתחיל בתהליך מיד, אך הוא ימתין עד תום כהונתו של הנשיא היוצא.

על איראן אמר אובמה: "אנו עומדים לנקוט גישה חדשה. כבר דיברתי על אמונתי שניהול מגעים (עם טהראן) היא הדרך להתחיל והקהיליה הבינלאומית תלמד מאיתנו כיצד לנהוג עם איראן".

הוא ציין, כי איראן תהיה "אחד מהאתגרים הגדולים שלנו" והזהיר, שאיראן גרעינית "עלולה לחולל מירוץ נשק גרעיני במזה"ת".

"אנו נשים דגש חדש על כבוד, על נכונות לדבר, אך תהיה גם בהירות מהי השורה התחתונה" לגבי איראן, אמר אובמה.