מנכ"ל ערוץ 10, יוסי ורשבסקי: "אם הרשות השנייה תישאר מקובעת - ישראל תישאר עם ערוץ מסחרי אחד"

רשת וערוץ 10 חתמו על מזכר הבנות למיזוג ; האם רשת תיכנס לערוץ 10 או שבעלי המניות של ערוץ 10 ייכנסו לרשת? "גלובס" מציג את שתי האפשרויות ומנתח את המשמעותיות הכלכליות, הרגולטוריות והתעסוקתיות של המהלך

זכיינית ערוץ 2 רשת ו"ישראל 10" חתמו על מזכר הבנות למיזוג בין שתי החברות. על-פי ההסכם עליו חתמו הצדדים, עשוי המיזוג להתבצע באחת משתי דרכים: מיזוג פעילות ערוץ 10 אל תוך רשת - או מיזוג פעילות רשת אל תוך ערוץ 10. בכל אחת מהאפשרויות יחזיקו הצדדים בחלקים שווים בערוץ המשותף.

במקרה של מיזוג ערוץ 10 לתוך רשת, יפעל הערוץ הממוזג תחת הזיכיון של רשת עד לשנת 2015. במקרה של מיזוג רשת לתוך ערוץ 10, הערוץ הממוזג יפעל תחת הזיכיון של ערוץ 10, שבשלב זה נמצא בתוקף עד סוף ינואר 2010, קרי עוד שנה, אך ניתן להארכה בתנאים מסוימים עד ינואר 2014, זאת על-פי החלטת מועצת הרשות השנייה.

כפי שפורסם אתמול (א') ב"גלובס", הצדדים מינו את פרופ' יצחק סוארי ואת מנחם פרלמן כ"נאמנים מומחים" על מנת שיבחנו את המשמעויות המסחריות, הכלכליות והרגולטוריות של כל אחת מהאפשרויות למיזוג, ויגישו את המלצותיהם עד ה-31 בינואר. ברשת ובערוץ 10 מבהירים כי הצדדים אינם מעבירים מידע זה לזה, אלא רק ל"נאמנים המומחים". עוד נודע כי עו"ד רם כספי מונה גם הוא להיות שותף לשיחות המיזוג, וכך גם עו"ד ישראל מימון.

בהודעה משותפת שמסרו היום (ב') הצדדים נאמר כי "המשבר הכלכלי העולמי צפוי להשפיע באופן מהותי על המשק הישראלי בשנת 2009. שני הצדדים מבינים כי רק חשיבה 'מחוץ לקופסה' תאפשר להם לשרוד את התקופה הקשה ולהגן לא רק על האינטרסים של בעלי המניות, אלא של הציבור הישראלי ושל אלפי העובדים המתפרנסים משני הערוצים, באופן שיבטיח את המשך הפעילות הסדירה".

עוד נכתב בהודעה כי "שיתוף הכוחות יאפשר את המשך ההשקעה ביצירה טלוויזיונית ישראלית מקורית והצלת התעשייה שנמצאת באחת משעותיה הקשות ביותר. מיזוג בין שני הצדדים יבטיח את חיזוק התחרות בשוק הטלוויזיה".

על אף שהבוקר נחתם מזכר הבנות למיזוג בין זכיינית ערוץ 2 רשת לבין "ישראל 10", זכיינית ערוץ 10, התסריט הסופי של אופי העסקה עדיין לא ברור. מה שכן ברור לבעלי המניות של שני הערוצים - הם רוצים מיזוג. בימים אלה מנסחים היועצים של שני הצדדים את העסקה שעשויה לשנות באופן סופי את כל שוק הטלוויזיה והפרסום בישראל.

השפעה של מיזוג בין השניים - בין אם ימוזגו לרשת ובין אם ימוזגו לערוץ 10 - תהיה על הצופים, על המפרסמים, על הפרסומאים, על העובדים, על קשת וגם על הרגלטור. נכון לרגע זה קיימים שני תסריטים אפשריים: האחד - שבעלי המניות של ערוץ 10 יפעילו יחד עם אודי אנג'ל וסמי עופר את רשת על 4 ימי השידור שלה; והתסריט האחר מדבר על יציאתם של אנג'ל ועופר מערוץ 2 והפעלתו של ערוץ 10.

גורם המקורב לבעלי המניות אמר היום: "הכוונה של אודי אנג'ל ויוסי מימן היא להפעיל את ערוץ 10 במשך 7 ימים בשבוע עם חברת החדשות שלו. אם ברשות השנייה יחליטו לפרסם מכרז אז לא יהיה ערוץ 10, בעלי המניות של רשת ושל ערוץ 10 לא יתמודדו במכרז, זה בטוח. ברור שמבחינה כלכלית הכי נכון זה להתמזג לתוך רשת, לא צריך את סוארי בשביל להגיד את זה, אך יש כאן היבטים נוספים שהם לא רק כדאיות כלכלית מיידית. ברור שכולם רוצים להרוויח, אך הכוונה העליונה היא לא הרווח - אלא הפעלת ערוץ של 7 ימים בשבוע".

תסריט א': מפעילים במשותף את רשת

בעלי המניות של ערוץ 10 יחזיקו ב-50% ממניות זכיינית רשת ויפעילו במשותף את החברה. הזיכיון של רשת בערוץ 2 הוא עד 2015, והיקף חובותיה נכון להיום, על-פי נתוני הרשות השנייה, נאמדים בכ-40 מיליון שקל.

* חלוקת המניות: אודי אנג'ל וסמי עופר ימשיכו להחזיק ב-50% ממניות רשת, ויתרת המניות תתחלק בין יוסי מימן, ארנון מילצ'ן ורון לאודר. בעלי המניות הקטנים יותר ברשת צפויים לצאת מהשותפות.

* המשמעות: זכיינית ערוץ 10, "ישראל 10", תחדל מלהפעיל את ערוץ 10. על-פי הצהרה של בעלי המניות בערוץ 10, הדבר יקרה באופן מיידי, והמשמעות היא החשכת המסך. אולם, ברשות השנייה איימו לא פעם כי אם בעלי המניות של ערוץ 10 יחליטו להחשיך את המסך, תהיה זו היא שתפעיל אותו, זאת באמצעות הערבויות הבנקאיות של בעלי המניות בערוץ 10 המצויות בידיה. יחד עם זאת, בידי הרשות השנייה ערבויות בסך של כ-37 מיליון שקל - מה שמספיק להפעלת הערוץ למשך תקופה של 3-4 חודשים בלבד, זאת לאחר שקצב שריפת המזומנים של ערוץ 10 עומד על כ-100 מיליון שקל בשנה.

* הערכות: על אף שהאופציה להפעיל במשותף את רשת נראית כפחות אטרקטיבית, שכן מדובר בזכיין אחד מתוך שני זכיינים, מבחינה כלכלית זו האופציה הנכונה. אחרי הכל מדובר בערוץ 2, על הרייטינג שלו, על התדמית, על המותג, על צופיו וגם על המשקיעים הכלכליים שלו. בנוסף, ערוץ 2 בכלל צפוי להתחזק מהמלך שכן לא יהיה לו מתחרה - לא צפוי להיות ערוץ 10. המשמעות היא רווחים כבר מהיות הראשון.

* המשמעות הרגולטורית: הרשות השנייה תאלץ לפרסם מכרז באופן מיידי, שכן הזיכיון של "ישראל 10" יסתיים בינואר 2010, בעוד שנה בדיוק. על אף האיום שיש על "ישראל 10" מצד מועצת הרשות השנייה שלא להאריך את זיכיונו בתקופה של שנתיים נוספות - לא מן הנמנע כי נכון להיום, על רקע המצב הכלכלי של ערוץ 10, ההפסדים הרבים שצברו בעלי המניות שלו ומצב השוק בכלל, לא יהיו משקיעים שמעוניינים להפעיל את הערוץ. המשמעות היא שהתחרות שהיתה בשוק הטלוויזיה המסחרית, ממנה נהנו הצופים והמפרסמים, לא תהיה עוד.

* ההשפעה על העובדים: אם ערוץ 10 ימוזג לתוך רשת, צפויים 500 עובדי ערוץ 10 וחברת החדשות שלו למצוא עצמם מחוסרי עבודה. רשת לא תאלץ להגדיל את מצבת כוח-האדם שלה, שכן לא יהיה כל גידול בהפקות, בזמן השידור ובשאר פעילויותיה של זכיינית טלוויזיה. בנוסף, על-פי הערכות של גורמים בערוץ 10, כ-1,500 עובדים שמועסקים על-ידי ערוץ 10 במישירין או בעקיפין יישארו ללא עבודה.

תסריט ב': רשת נכנסת לערוץ 10

פעילותה של רשת תמוזג אל תוך ערוץ 10. הערוץ הממוזג יפעל תחת הזיכיון של ערוץ 10, שבשלב זה נמצא בתוקף עד ינואר 2010, אך ניתן להארכה בתנאים מסוימים עד ינואר 2014.

* חלוקת המניות: אודי אנג'ל וסמי עופר יחזיקו ב-50% ממניות ערוץ 10, ו-50% מהמניות הנוספות בערוץ יתחלקו בין יוסי מימן, ארנון מילצ'ן ורון לאודר.

* המשמעות: רשת תפנה בין 4 ל-3 ימי שידור בערוץ 2, כמחצית הזיכיון. על-פי הערכות, קשת תשמח לקחת את חלקה של רשת ולהפעיל את כל ימי השידור של ערוץ 2. המשמעות: הפגיעה בשוק היצירה תהיה מינורית, שכן קשת תיקח את מחוייבויות ההפקה של רשת. בשלב זה לא ברור האם קשת תצטרך לשלם עבור ימי השידור הנוספים, שכן הרגולטור יימצא עצמו במצב של חוסר ברירה. בנוסף, קיימת אפשרות שהרגולטור יחליט על פרסום מכרז לימי השידור של רשת, אולם במקרה כזה לא צפויים מתמודדים, שכן המודל הנוכחי מלמד היטב כי ריבוי הזכיינים באותו ערוץ אינו בהכרח כדאי כלכלית.

* המשמעות הרגולטורית: על אף שבעלי המניות של רשת ושל ערוץ 10 דיווחו היום כי הבדיקות הכלכליות שיבצעו היועצים יסתיימו בסוף ינואר, יש להעריך כי ההחלטה הסופית של צורת עסקת המיזוג תיעשה רק לאחר שמועצת הרשות השנייה תקבל החלטה בדבר המשך הארכת הזיכיון של ערוץ 10 או יציאתו למכרז חדש - החלטה שאמורה להתקבל בסוף פברואר.

נראה כי כיום עומדת הרשות השנייה לקבל את אחת מהחלטותיה הקשות, שבמהלכן היא תצטרך לתת את הדעת ולקבל אומץ לב ציבורי. בעלי המניות של ערוץ 10 ורשת ידרשו מהרשות להאריך את הזיכיון ב-4 שנים נוספות, קרי עד 2014, ובתמורה הם יפרסו את חובותיהם.

* ההשפעה על העובדים: אם רשת תמוזג לתוך ערוץ 10, מספר העובדים שיאלצו לפטר יהיה נמוך משמעותית. למרות שיש לו מעט משרות מקבילות, בעיקר בשדרה הניהולית - עדיין מדובר בהיקף פיטורים קטן יותר, שכן בחברת החדשות של ערוץ 2 לא יושפעו ממהלך שכזה - מה שחוסך פיטורים רבים, כמו גם מעצם העובדה כי ברשת מועסקים מספר עובדים נמוך יותר מאשר בערוץ 10, שכן מדובר בזכיין של חצי שבוע ולא שבוע מלא. יחד עם זאת, גם מהלך זה ילווה בפיטוריהם של עשרות עובדים.

ורשבסקי: "אם הרשות השנייה תרצה לשמר את עצמה ואת חוקיה האנכרוניסטים - ייסגר ערוץ 10"

"אם הרשות השנייה תתעשת ותאריך את הזיכיון של ערוץ 10 ב-28.2.09, האפשרות שרשת תתמזג לתוך ערוץ 10 גבוהה ביותר", כך כתב הבוקר מנכ"ל ערוץ 10, יוסי ורשבסקי, לעובדי הערוץ וחברת החדשות של הערוץ. הדברים נכתבו על רקע הסכם עקרונות המיזוג שנחתם בין בעלי המניות של ערוץ 10 לבין בעלי המניות של רשת. ורשבסקי הוסיף כי "במצב כזה חברת החדשות תמשיך כרגיל, והערוץ יהנה מהחוזקות שרשת תביא למיזוג".

בהמשך מכתבו נכתב כי "אם הרשות השנייה תישאר מקובעת ברצון לשמר את עצמה ואת חוקיה האנכרוניסטים - ייסגר הערוץ ותיסגר חברת החדשות, ובעלי מניות 10 ייכנסו שותפים ברשת - וכך מדינת ישראל תישאר עם ערוץ מסחרי אחד ועם חברת חדשות אחת ו-3,000 משפחות מחוסרות עבודה, אבל עם רשות שנייה שסוגרת ערוץ ומשמרת את עצמה".

עוד כתב ורשבסקי במכתב שהגיע לידי "גלובס", כי "כולי תקווה שהשכל הישר ינצח והרשות תמצא את הדרך להאריך את הזיכיון. תקופה לא קלה של אי-ודאות עומדת לעבור על כולנו - דווקא כשעובדי הערוץ בכלל, וחברת החדשות בפרט, עובדים ימים כלילות על מנת לשדר את החדשות הטובות בישראל. אנחנו, שעברנו תקופות לא פשוטות, נדע לעבור גם את זה. עד אז נשמור על אופטימיות, ונמשיך לייצר טלוויזיה איכותית ואת החדשות הכי מקצועיות בישראל".

סמירה: אין להאשים את הרשות השנייה במצב ערוץ 10

מנכ"ל הרשות השנייה, מנשה סמירה, שלח הערב מכתב בתגובה למכתבו של מנכ"ל ערוץ 10, יוסי ורשבסקי.

במכתב לוורשבסקי כתב סמירה כי "הרשות השנייה רואה חשיבות רבה בקיומם של שני ערוצי ברודקאסט, הנותנים לציבור חלופות ראויות בתחומי התוכן, התרבות והחדשות. מצוקתו של ערוץ 10 ידועה, ובוודאי נהירה לי מצוקתם של העובדים בעת הזו. הרשות השנייה פעלה בשנים האחרונות על מנת לאפשר לערוץ 10 לעלות על דרך המלך, בהתאם לחוק ולמחוייבויות. מאחר שעדיין לא הוצגה לנו הצעת הסדר חדשה, לא נתייחס אליה. אני דוחה על הסף את ניסיונך לגלגל לעבר הרשות השנייה את מצבו של הערוץ או האפשרות לאי-הארכת זיכיונו, כפי שכתבת במכתבך לעובדים - גם אם הדברים נכתבים מתוך כאב".