מניית ביוקנסל מזנקת בעקבות קבלת אישור מה-FDA למחקר בתרופה לסרטן

המניה מזנקת ב-39.4% במחזור הגבוה פי 13 מהממוצע - מניית החברה זינקה מתחילת השנה בכ-273% ; המחקר ייערך בשתי קבוצות כשהראשונה סובלת מסרטן הלבלב והשניה סובלת מסרטן השחלות

ביוקנסל , חברת ביופרמצבטיקה המתמחה בפיתוח טיפולים מותאמים אישית למספר רב של סוגי סרטן, הודיעה היום על קבלת אישור ממנהל המזון והתרופות האמריקאי (ה-FDA) לפתוח בניסויים קליניים מסוג Phase I/IIa הבוחן את השימוש בתרופה המובילה של החברה, BC-819, בבני אדם הסובלים מסרטן הלבלב וסרטן השחלות. מטרת הניסויים הינה בדיקת בטיחות ויעילות ראשונית של התרופה BC-819 בסדרה של מינונים עולים.

מניית החברה זינקה מתחילת השנה בשיעור של כ-273% כשהיום, בעקבות ההודעה זינקה מניית החברה בכ-39.4% במחזור מסחר הגבוה פי 13 ממחזור המסחר הממוצע במניה. שווי השוק של החברה, למרות הפרויקטים השאפתניים עומד על כ-18.5 מיליון שקל בלבד כש-57.4% ממניות החברה מוחזקות על ידי הציבור והשאר אצל בעלי עניין.

בניסוי בסרטן הלבלב, התרופה תינתן אל תוך הגידול לקבוצה של בין 6 ל-9 חולים ב-4 מרכזים רפואיים בישראל ובארה"ב. כל חולה שישתתף בניסוי יקבל ארבעה טיפולים של BC-819, פעמיים בשבוע למשך שבועיים. הניסוי ימומן חלקית ע"י מענק שאושר לחברה ולשותפה האמריקאי, המרכז לפיתוח ביו-מדע של מדינת וירג'יניה (Virginia Biosciences Development Center), מקרן המו"פ התעשייתי הדו-לאומית של ארה"ב וישראל (קרן BIRD) בסך של 950 אלף דולר.

הניסוי בא בעקבות ניסויים פרה-קליניים בהם טופלה קבוצת אוגרים ב-BC-819 ועלה, כי נפח הגידולים הראשוניים בקבוצה המטופלת הצטמצם בכ-50% בממוצע, וכי קיימת האטה משמעותית בהתקדמות הגידולים הסרטניים בקבוצה המטופלת לעומת קבוצת ביקורת. עוד עלה, כי בשליש בלבד מהקבוצה המטופלת הופיעו גרורות, לעומת הופעת גרורות בכל חיות קבוצת הביקורת.

בניסוי בסרטן השחלות, התרופה תינתן אל תוך חלל הבטן לקבוצה של 12 חולות במרכזים רפואיים בישראל ובארה"ב. כל חולה שתשתתף בניסוי תקבל תשעה טיפולים של BC-819, אחת לשבוע. לחולות שיגיבו טוב לטיפול יוצעו ששה טיפולי אחזקה חודשיים נוספים. הניסוי בא בעקבות ניסוי חמלה בו טופלה חולה שהפסיקה להגיב לטיפול כימותראפי קונבנציונאלי. לא היו לתרופה כל תופעות לוואי משמעותיות בניסוי בכל המינונים שנבחנו, חלה ירידה משמעותית של כ-50% ברמת החלבון CA-125 (חלבון המשמש כסמן של סרטן השחלות) וחלה ירידה משמעותית בכמות התאים הסרטניים במיימת. החולה ורופאיה דיווחו על שיפור ניכר במצבה הקליני. כיום, כארבעה עשר חודשים לאחר תחילת הטיפולים, מצבה של החולה ממשיך להיות יציב, ללא הופעת גידולים חדשים. איכות חייה השתפרה במהלך הטיפול.

התרופות אותן מפתחת החברה מותאמות אישית לחולה ומביאות להשמדה ממוקדת של תאי הסרטן ללא פגיעה בתאים בריאים (Personalized, Targeted Therapy). הגישה מבוססת על זיהוי גנים המבוטאים אך ורק בגידולים הסרטניים אך לא בתאים הבריאים ("גני מטרה") ועל שימוש בגנים אלו להפעלת רעלן בתוך התאים הסרטניים בלבד באופן שיביא להשמדתם מבלי לגרום נזק לתאים בריאים. התאמת החולים לטיפול נקבעת על ידי בדיקה מקדימה של רמת ביטוי גן המטרה בגידול, והיא מתאפשרת על ידי טכנולוגיית האבחון של החברה המאפשרת זיהוי של אפילו תא סרטני בודד. רק חולים עם ביטוי גבוה של גני מטרה מתאימים לטיפול עם רמת בטחון גבוהה להצלחה.

החברה קבעה שני גנים המשלימים זה את זה בביטויים בגידולים סרטניים כגני מטרה, והם H19 ו-IGF2.


ביוקנסל טרפויטיקס, אינק, . טכנולוגיית החברה מאפשרת טיפול בסרטן ומניעתו באופן בטיחותי לטווח הארוך, ללא תופעות לוואי חמורות. החברה נוסדה בשנת 2004 על ידי פרופ' אברהם הוכברג, פרופסור לביולוגיה מולקולרית באוניברסיטה העברית בירושלים, בהתבסס על טכנולוגיה שהוא פיתח במשך 15 השנים האחרונות. בשנות 2006-2008, סיימה החברה בהצלחה סבבי גיוס הון פרטיים והנפקה ציבורית ראשונה, בסך כולל של 13$ מיליון. ניירות הערך שלו נסחרים בבורסה לניירות-ערך בתל אביב, ובעלי המניות המהותיים הינם חברת כלל תעשיות ביוטכנולוגיה (מקבוצת אי.די.בי) ופרופ' הוכברג.