חמאס מאיים: "נגיב על הפשע הציוני במעשים ולא בדיבורים - דמו של סיאם לא נשפך לחינם"

[חמ"ל גלובס למבצע "עופרת יצוקה"] גלובס tv כוחות הביטחון חיסלו את סעיד סיאם - שר הפנים של חמאס ; מקורות מצריים: ישראל מסכימה ליוזמה המצרית להפסקת האש; הערב המטבחון יכריע בעניין המשך המבצע ; טיל גראד נפל בבאר שבע - פצועה אחת קשה ו-8 במצב בינוני ; לפחות 20 רקטות נורו היום לעבר ישראל, אחת מהן נחתה בחצר בית בשדרות - אין נפגעים ; כוחות משולבים של חי"ר ושריון מתקדמים מאז שעות הבוקר לתוך לב העיר עזה

לאתר חדשות ערוץ 2 (Mako / רשת)

היום ה-20 למבצע "עופרת יצוקה": ערוץ 1 מדווח הערב כי מקורות מצריים מדווחים כי ישראל מסכימה ליוזמה המצרית להפסקה האש. גורם מדיני בכיר בישראל מוסר כי המגעים להפסקת האש מבשילים.

במצרים מדווחים הערב כי ראש המטה המדיני ביטחוני של ישראל, עמוס גלעד, ששהה בקהיר בימים האחרונים יצא "מאוד מרוצה", לפי הדיווחים, מפגישה עם המצרים בנושא היוזמה שלהם להפסקת אש. מקור מצרי רשמי אמר כי ישראל קיבלה בחיוב את ההצעה המצרית, לפיה תקויים מיידית הפסקת אש זמנית, שבמהלכה ידונו חמאס וישראל, דרך מצרים, בהסכם ארוך-טווח.

גלעד יצא הבוקר למצרים, בפעם השנייה השבוע, וההודעה הזו יצאה לאחר פגישתו עם הגנרל עומר סלימאן, שר החוץ המצרי. עוד לפי אותו דיווח, המצרים אמרו כי הם "הניחו את דעתו" של גלעד באשר להברחות מהמנהרות בציר פילדלפי, ממצרים לתוך עזה.

הערב המטבחון יכריע בעניין המשך מבצע "עופרת יצוקה"

חברי המטבחון המדיני וראשי מערכת הביטחון מכונסים בשעה זו בדיון מיוחד שסובב סביב המשך מבצע "עופרת יצוקה" בעזה. הפגישה מתקיימת על רקע פגישתו מוקדם יותר היום של ראש המטה המדיני-ביטחוני עמוס גלעד עם שר החוץ המצרי עומר סלימאן.

השניים דנו בקהיר בפרטי יוזמת הפסקת האש המצרית, לפיה ינצרו ישראל וחמאס את האש באופן מיידי, ולאחר מכן ידונו - דרך מצרים - בהסכם ארוך טווח. לפי דיווחים של גורם מצרי רשמי, גלעד יצא "מרוצה" מהפגישה, והמצרים "הניחו את דעתו" באשר להברחות הנשק הרבות ממצרים לרצועה דרך המנהרות שבציר פילדלפי.

דיווח: חמאס יסכים להפסקת אש בת שנה

הסוכנויות הזרות דיווחו הערב כי ראשי חמאס בעזה אמרו למצרים שהם יסכימו לקבל הפסקת אש בת שנה ברצועה. למרות זאת, בארגון הציגו דרישה חדשה - נסיגה מיידית של צה"ל מעזה. בהתבטאויות קודמות הסכימו שם להפסקת אש כשכוחות צה"ל עדיין ברצועה.

הדיווחים ופגישת המטבחון מתקיימים על רקע העמקת פעילות צה"ל בעזה היום. בצה"ל מדגישים כי לא מדובר בהפעלת הצעד השלישי של המבצע, אלא רק בהתקדמות מתונה. עשן סמיך ושחור היתמר לאורך היום מעל עזה, דבר שיכול להעיד על המתרחש בפנים.

דובר צה"ל, תא"ל אבי בניהו, אמר הערב כי "לאורך היום היו היתקלויות רבות בקרבות פנים מול פנים עם חמאס". באותם קרבות נפצעו היום באורח קל 4 חיילי צה"ל, אחד מהם קצין. הם פונו לקבלת טיפול רפואי בישראל.

על רקע המאמצים להפסקת אש - נמשכים חילופי האש

בעוד המאמצים להפסקת אש נכנסים - אולי - לישורת האחרונה, חמאס מגביר את קצב שיגור הרקטות, במקביל. טיל גראד נחת בבאר שבע. דווח על פצועה אחת קשה ו-8 פצועים בינוני.

צה"ל מגביר את קצב התקיפות, במטרה להגיע להישגים משמעותיים יותר לפני שחלון הזמן המדיני מסתיים. סעיד סיאם, שם הפנים של חמאס, חוסל על ידי כוחות הביטחון הישראלים.

חמאס מוכים הלם בעקבות חיסולו הערב של בכיר התנועה, ששימש כשר הפנים בממשלת הארגון בעזה, ואשר הוביל את הפלג הקיצוני בארגון. אמצעי התקשורת הערביים ובראשם כלי התקשורת של חמאס, לא מיהרו לדווח על מותו של סיאם, חרף הדיווחים הרבים על כך בכלי התקשורת הישראלים והאישור הרשמי של צה"ל על מותו.

הפלסטינים דיווחו תחילה כי "מטוסי חיל האוויר של הכיבוש פגעו בביתו של אחיו של סיאם, הרגו אותו ואת כל משפחתו". אך עם חלוף זמן קצר, הגיע האישור הרשמי גם מעזה: סיאם חוסל, יחד עם אחיו וכל בני משפחתו. בעקבות האיחור בדיווח, איחרה גם לבוא התגובה הרשמית של הארגון - אולי בגלל ההלם, ואולי בגלל ההכחשה.

אולם בסופו של דבר החלו לזרום הגינויים והאיומים. הזרוע הצבאית של הארגון, 'גדודי עז א-דין אל-קסאם' פרסמה הודעה רשמית בה הבטיחה "להגיב על הפשע במעשים ולא בדיבורים". בארגון הבטיחו כי "מותו של סיאם לא נשפך לחינם", וכי "יהווה הוא 'דלק למנועיהם' של פעילי עז א-דין אל-קסאם". בחמאס הבטיחו גם כי רצונה ישראל לפגוע ב"ראש הנחש" לא תצליח: "את סיאם יחליפו 1,000 מנהיגים, וההתנגדות תמשיך בדרכה". בארגון הבטיחו כי "הפגיעה בסיאם לא תפגע בנו, אדרבא - היא תחזק את הג'יהאד וההתנגדות".

רשתות הטלוויזיה הערביות מדווחות כי צה"ל מכתר את ביתו של בכיר החמאס מחמוד א-זאהר. צה"ל אישר כי אמש תקפו מטוסי חיה"א 5 מחבלים חמושים, ופגעו בשומרי ראשו של א-זאהר.

רקטה פגעה סמוך לרכב בבאר שבע - שני פצועים קשה ושני פצועים קל נרשמו באירוע.

כוחות משולבים של חי"ר ושריון מתקדמים בעיר עזה, בסיוע תקיפות מאסיביות מהאוויר. ארטילריה כבדה משתקת את יכולת ההתנגדות של חמושי החמאס באיזור. על פי רשתות הטלוויזיה הערביות, כוחות צה"ל נמצאים כבר בלב העיר עזה, קילומטר אחד בלבד מרחוב תלאתין, הרחוב הראשי של העיר. בתמונות שמשודרות מהרצועה ניתן לראות הגברה בתדירות התקיפות שמבצע צה"ל, ועשן כבד מיתמר מעל העיר.

ככל הנראה לא מדובר בהרחבת הפעולה למה שמכונה "שלב ג'", אלא על העמקה בפשיטות שמבצע צה"ל על מנת להמשיך ולפגוע ביעדי חמאס, בחמושים ובאמצעי לחימה שברשות הארגון.

פגיעה ישירה במפקדת אונר"א בעזה

סוכנויות הידיעות מדווחות כי פגזי ארטילריה של צה"ל פגעו פגיעה ישירה במפקדת אונר"א - סוכנות הסעד של האו"ם בעיר. מזכ"ל האו"ם השוהה בביקור בארץ התקשר לשר הביטחון ברק, וזה מצידו התנצל על הפגיעה והבטיח שיבדוק את הדברים. תקיפה נוספת של צה"ל פגעה ישירות בבניין המשמש את רשתות התקשורת הזרות ברצועה. עד כה דווח על לפחות שני אנשי תקשורת, מקליט וצלם, שנפצעו מהפגיעה בבניין.

על פי דיווח אחר, חיל האוויר תקף בית חולים של הסהר האדום בשכונת תל אל-הווא, והוא עולה באש. סוכנויות הידיעות מדווחות על התקדמות כוחות צה"ל בתוך שטח העיר, ועל אלפים מתושבי העיר שנסים מבתיהם על רקע הפעילות ההתקפית של כוחותינו.

הרעשה יוצאת דופן נשמעה הבוקר בשכונת תל אל-הווא ובתים באזור שעולים באש. הפלסטינים מדווחים על יותר מ-25 הרוגים מאז הבוקר, וכוחות ההצלה מתקשים להגיע למקום לסייע לפצועים - משום שהאש נמשכת.

מאז תחילת הלחימה מדווחים גורמי רפואה בעזה על יותר מ-1,024 בני אדם שנהרגו בקרבות, מתוכם על פי הדיווח, 670 אזרחים.

ארגון "FREE GAZA", אותו ארגון ששלח בעבר מספר ספינות סיוע לרצועה, ניסה הבוקר לשלוח לעזה ספינה ועליה פעילי שמאל ועיתונאים. חיל הים, האוכף מזה למעלה משבועיים סגר ימי כללי על הרצועה, לא איפשר לספינת הסיוע להגיע לחוף. גם אניית הסיוע האירנית עוגנת במרחק של 40 מייל מהחוף משום שחיל הים אינו מאפשר לאף כלי שייט להתקרב לחופי הרצועה.

לפחות 20 טילים על יישובי הדרום

גם חמאס מאותת שהלחימה טרם הסתיימה ומשגר מטח כבד על יישובי הדרום, במטרה לגרום לפגיעה משמעותית בעורף הישראלי לפני הפסקת האש. לפחות 20 רקטות קסאם וטילי גראד נורו היום לעבר יישובי הדרום. 11 מהם נחתו בנגב וארבעה נוספים בחבל לכיש.

בסמוך לשעה 08:30 נורו שתי רקטות קסאם לעבר שדרות. אחת הרקטות נחתה סמוך לבית הוריו של כבאי שהיה במשמרת, הוזעק למקום וגילה שמדובר בבית הוריו. ההורים נכנסו למרחב המוגן במהירות ואיש לא נפגע. לבית ולמכוניות חונות בסמוך נגרם נזק רב. למקום הגיעו כוחות משטרה וצוותי מד"א שהחלו לסרוק את האזור, ומספר נפגעי חרדה פונו מהמקום.

טיל גראד פגע סמוך לשעה 9:30 בשטחים פתוחים סמוך לגדרה, אין נפגעים ולא נגרם נזק. רקטה נוספת נחתה בסמוך למוסד חינוכי במועצה האיזורית שער הנגב. שבע רקטות נורו לעבר המועצה האזורית אשכול. הרקטות נחתו בשטחים פתוחים. לא נגרם נזק ולא היו נפגעים.

במקביל, דיווחים מתוך עזה מצביעים על מתקפה משולבת של כוחות קרקע וחיל אוויר בשכונות הצפונית של העיר עזה. על פי סוכנויות הידיעות, אלפי תושבים נסו מבתיהם בעקבות התקיפות, ומעל מרכז העיר מיתמר עשן כבד.

הלילה: לפחות 35 הרוגים לחמאס, 11 פצועים לצה"ל

בעוד מתגברים המאמצים המדיניים להפסקת אש ברצועה, ממשיכה הפעילות הצבאית במלוא הכוח. בשורה ארוכה של היתקלויות וחילופי אש הלילה בעזה הצליחו חיילי צה"ל, בסיוע צמוד של מסוקי קרב, להרוג לפחות 35 פעילי חמאס חמושים. כתוצאה מחילופי האש נפצעו קל 11 לוחמי צה"ל ופונו לקבלת טיפול רפואי בבתי החולים.

במקביל ללחימה הקרקעית תקף חיל האוויר יותר מ-70 יעדים מדרום הרצועה ועד לצפונה. בין המטרות העיקריות שנפגעו היה מסגד ובו מחסן של אמצעי לחימה ורקטות שהוברחו לרצועה דרך ציר פילדלפי.

בודקים את היוזמה - ממשיכים במבצע

בודקים את האפיק המדיני - אבל לא מפסיקים את המהלך הצבאי. ראש האגף המדיני-ביטחוני במשרד הביטחון האלוף (במיל') עמוס גלעד ייצא הבוקר לקהיר על מנת לבחון מקרוב את ההצעה המצרית להפסקת האש ברצועת עזה, זאת לאחר החלטת המטבחון אמש לתת הזדמנות לקידום היוזמה של הנשיא המצרי, חוסני מובארק.

חברי המטבחון - רה"מ אהוד אולמרט, שר הביטחון אהוד ברק ושרת החוץ ציפי לבני, הנחו את גלעד בשורת נושאים שייעלו בדיונים, ובעיקר בנושא הברחות הנשק לעזה דרך המנהרות , פתיחת המעברים ברצועה והפסקת הירי על יישובי הדרום מצד החמאס. מקורות ישראלים הדגישו כי השיחות בקהיר יתקיימו מול גורמים מצריים בלבד, וכי לא מדובר במשא ומתן עקיף עם חמאס. כמו כן הוחלט כי עד שיושג הסדר יציב, פעילות צה"ל ברצועה תימשך בהתאם להנחיות הדרג הצבאי והמדיני.

בחמאס מאמצים את היוזמה

וגם בחמאס כבר נותנים הזדמנות ליוזמה המצרית. בתום סבב שיחות בין הנהגת חמאס לשר המודיעין המצרי עומאר סולימאן, הודיעו אמש נציגי חמאס בקהיר כי התנועה מאמצת את היוזמה כמתווה להפסקת אש עם ישראל, בצירוף הסתייגויות שנמסרו לצד המצרי.

מנהיגי העולם ממשיכים אף הם במאמצים לקדם את הפסקת האש בין הצדדים. מזכ"ל האו"ם, באן קי מון, שהביע דאגה עמוקה לנוכח המצב ברצועה, יגיע היום לישראל כחלק מסיור שהוא עורך במזרח התיכון, במטרה להביא לסיום הלחימה בעזה. אתמול נפגש באן עם הנשיא מובארק ודן איתו ביוזמה המצרית. ראש ממשלת בריטניה, שנפגש בפריז עם נשיא צרפת ניקולא סרקוזי, הכריז כי ארצו תפעל להפסקת הברחות הנשק לרצועה ולפתיחת המעברים.