עכשיו חוזרים?

פגרת החורף שנמתחה לחודש ימים היתה אחת הפגרות המשמימות ביותר שהיו כאן: קבוצות כמעט ולא ביצעו רכש, בגלל המלחמה, המצב הכלכלי, וגם כי אין טעם להתפרע כאשר היורדת לליגה השנייה כמעט ודאית ; במישור הפיזי, אנשי מקצוע טוענים כי חודש ללא פעילות יביא את השחקנים למצב גופני מקרטע: הכדורגל הגרוע שראינו לפני הפגרה יהפוך בשבועות הקרובים לגרוע עוד יותר

תריסי החלון מוגפים

צריך להניח את הקלפים על השולחן: היה נורא משעמם בפגרה הזאת. לא רק בגלל שלא היו משחקי כדורגל, אלא גם בגלל שלא נרשמו כמעט תנודות בחלון ההעברות. אותן תנודות שבכל קיץ וחורף מפיחות קצת חיים במדורי הספורט. את מקומן תפסו בחורף הנוכחי סיפורים על טילים בדרום ושחקנים שנאלצים לנדוד להתאמן במרכז.

כשהתפזר ערפל הקרב התברר שרק 12 שחקנים חדשים צירפו הקבוצות בפגרה, שבעה מהם ישראלים. בעונה שעברה השקיעו קבוצות ליגת העל בעסקאות קנייה ומכירה 41 מיליון שקל, סכום אסטרונומי ביחס לחלון הנוכחי. והחלון של 2009? הוא לא יצליח לדגדג אפילו את המספרים של 2007, שהסתכמו ב-21 מיליון שקל.

אז למה השוק כל כך חלש השנה? חלק מאשימים את המשבר הכלכלי, חלק טוענים שהסיבה היא דווקא אחרת. סוכן השחקנים רונן קצב מסביר ש "המצב הכלכלי גרם לכך שהקבוצות נמצאות באי ודאות כמו כל המשק ולכן הן לא ממהרות לבצע עסקאות, אבל יש סיבה יותר מרכזית - בניגוד לשנים הקודמות, השנה יש רק יורדת אחת לליגה השנייה וגם היא כבר די מסומנת ותהיה ככל הנראה הכח רמת גן. במצב כזה, קבוצות לא ממהרות להכניס יד לכיס כי הן פשוט לא מפחדות לרדת ליגה".

עד כמה המצב הזה שונה ממה שהלך כאן אשתקד, אפשר ללמוד מהסיפור של מ.ס אשדוד. בראיון ל"גלובס" במארס האחרון, אמר הבעלים של הקבוצה, ג'קי בן זקן: "היה לנו ברור שאנחנו הולכים להוריד את המכנסיים בינואר, רק כדי לשרוד בליגה". ואכן, בן זקן השקיע לבדו 10 מיליון שקלים ברכש, מתוכם כחמישה מיליון בחלוץ הבולגרי דימיטאר מקרייב. "מה שאשדוד עשתה לא חוזר השנה אצלה, או אצל קבוצות אחרות. וזו בדיוק התוצאה המעשית של התרחבות הליגות בעונה הבאה ל-16 קבוצות", מסביר קצב.

עמוס לוזון, הבעלים של מכבי פתח תקווה, סותר את התיאוריה של קצב. "תאמין לי שגם השנה קבוצות חוששות לרדת ליגה. הרי זה פסיכולוגי בלבד שיש יורדת אחת. אנשים שוכחים שעוד קבוצה הולכת למבחנים נגד קבוצה מהלאומית. הכח יורדת בטוחה? אני לא קונה את זה, אם תבדוק 10 שנים אחורה תראה שבכל עונה יש קבוצה שהיא יורדת בטוחה ובסוף עושה קאמבק. חוץ מזה, השנה יש תחרות בצמרת, בניגוד לשנה שעברה, ואני לא רואה את קבוצות הצמרת מוציאות מיליונים. כך שהתרחבות הליגה לא רלוונטית לשקט בשוק".

אז מהן בכל זאת הסיבות לתנומת החורף? "שילוב של שני אלמנטים", מסביר לוזון. "קודם כל, אי אפשר כמעט להביא שחקנים זרים, כי הם רואים ב-CNN שיש טילים ומבחינתם אין הבדל אם הם נופלים בבאר שבע ואשדוד, או בפתח תקווה ותל אביב. דבר שני, אי אפשר להתעלם מהמצב הכלכלי, שמשפיע על כולם. בינואר 2008 אנשים השקיעו כסף בכדורגל כי הם חשבו שהם ירוויחו בעסקים הפרטיים שלהם. בינואר 2009 אנשים רק רוצים לא להפסיד. זה משנה את התמונה לחלוטין".

כמו תמיד, האמת כנראה נמצאת איפשהו בין לוזון לבין קצב. אבל מה שבטוח, בחורף הזה לא נקבל מקרייב חדש בליגת העל.

ביטולים במחלקת עסקים

ב-2009 נראה גם שהשחקן הישראלי איבד מהאטרקטיביות שלו עבור קבוצות בחו"ל. בעוד שבחורף הקודם יצאו שלושה שחקנים לחו"ל (תמיר כהן, ברק יצחקי ועומר גולן), השנה אף ישראלי לא יוצא לנסות את מזלו ביבשת. קצב, שמייצג בין היתר את יוסי בניון ודודו אוואט, טוען שהסיבה לכך היא ששחקני ליגת העל פשוט לומדים מניסיון. "מה שקרה לברק יצחקי בשנה שעברה זה סוג של בית ספר בשביל השחקנים (לא התאקלם בבלגיה וחזר לבית"ר בתחילת העונה - ש"ב). הם מבינים שהרבה יותר קל להגיע לקבוצה כבר באוגוסט, לעבור איתה מחנה אימונים ולהתאקלם, מאשר להצטרף לקבוצה שכבר רצה. אף אחד לא רוצה לטרטר את עצמו לחו"ל בשביל חצי שנה לא מוצלחת מקצועית או חברתית".

לוזון מוסיף שגם העניין הכלכלי משחק תפקיד: "גם בעולם קונים פחות שחקנים מהסיבה הפשוטה שכל בעל בית חושב היום עשר פעמים לפני שהוא מכניס את היד לכיס".

אבל השחקן הישראלי הוא חלק מתופעה של הקיפאון הכולל באירופה. אם לא יקרה משהו מאוד יוצא דופן, כמו רכישה של קאקה ב-100 מיליון אירו על ידי החבורה של מנצ'סטר סיטי מאבו דאבי - החלון של 2009 יקבע שההשתוללות בשוק הכדורגל חוזרת חמש שנים לאחור, לרמות של 2003, ערב כניסתו של רומן אברמוביץ' לכדורגל. באיטליה הוציאו הקבוצות עד כה 10 מיליון אירו בלבד על רכש; בספרד 42 מיליון אירו (ריאל מדריד לבדה אחראית על 40 מיליון); ובאנגליה מסתפקים בינתיים ב-50 מיליון אירו בלבד (אחרי שהסכום הגיע אשתקד ל-193 מיליון אירו).

דייויד קון כתב ב"גרדיאן" כי "ההאטה הכלכלית בשווקים מורגשת בכדורגל, ובמיוחד בחלון ההעברות. לא משנה אם מדובר על קבוצה שמשלמת בדולר, ליש"ט, אירו או דינר. אף אחד כיום לא חסין אש, עם יוצאת אחת מהכלל: מנצ'סטר סיטי והרוכשים הסופר-אמידים שלה מאבו-דאבי".

הירשם לניוזלטר והתראות ספורט

סיבולת? עייפת

לא רק האטה כלכלית יש כרגע בכדורגל האירופאי, אלא גם סופות שלגים ומגרשים שמכוסים בקרח. דברים שלא קיימים בישראל, ובכל זאת ההתאחדות לכדורגל לא ויתרה גם השנה על פגרה בת שלושה שבועות, שהתארכה לחודש בגלל המלחמה. העניין הזה מבטיח דבר אחד: שאת הכדורגל הלא טוב שראינו עד עכשיו, יחליף כדורגל עוד פחות טוב בשבתות הקרובות, עד ששחקנים יחזרו לקצב משחק. מרבית השחקנים יצאו לחופשה של שבוע לפחות מאימונים, מה שיביאו אותם לשלב הכי חשוב של העונה כשהם נמצאים כמה צעדים אחורה מבחינת כושר משחק וכושר גופני.

מולי אפשטיין, פיזיולוג מאמץ ומומחה לרפואת ספורט במכון וינגייט, מסביר את התופעה: "הפסקת אימונים למשך שבוע ימים היא דבר תמוה. זוהי יציאה מוחלטת משגרת הפעילות והאימון, במיוחד כאשר מדובר על אמצע הליגה. כבר אחרי שלושה ימים נוצרת פגיעה קריטית בכושר של השחקן. היעדר אימונים מתאימים, בשילוב תקופת חופש כל כך ארוכה, תפגע קשות ביכולת לשמר את היכולות הגופניות".

מנג'ר הפועל פתח תקווה, זאב זלצר, טוען ש"אם שחקנים נמצאים ב-100% כושר לפני הפגרה, אז כשהם חוזרים לאימונים אנחנו מקבלים אותם במצב של 40%. ברור שלא נצליח עד שבת להחזיר אותם לכושר מלא. עשינו בפגרה שלושה משחקי אימון כדי למזער את הנזקים עד כמה שניתן".

זלצר טוען שלפחות בהיבט הנפשי "הפגרה והחופשה הזאת עושה טוב לשחקנים ומחזירה להם חלק מהמרץ וחדוות המשחק. בשורה התחתונה, פגרת החורף רעה מאוד לקבוצה מבחינה פיזית, אבל היא אחד הדברים הטובים שיכולים לקרות לקבוצת כדורגל מבחינה מנטלית".

sharon-b@globes.co.il