כי"ל יורדת ב-1.4% בהמתנה לדו"חות פוטאש מחר - יובל זעירא: "התחזית ל-2009 תהיה במוקד"

מנהל מחלקת המחקר של בית ההשקעות IBI לקראת דו"חות פוטאש: "דחיית המו"מ היה צעד חכם מבחינת הסינים" ; מעריך כי החברה תחטיא את תחזית הרווח השנתית למניה

"התחזית ל-2009 תהיה במוקד", כותב יובל זעירא, מנהל מחלקת המחקר בבית ההשקעות IBI בהתייחסו לדו"חות הרבעון הרביעי (והדו"חות השנתיים ל-2008 כולה) של פוטאש , שיתפרסמו מחר. מסקירה שפרסם עולה, כי דגשים נוספים יתייחסו להערכות לגבי שינוי מגמה בעולם החקלאות, וצפי המחירים החזוי בדשנים הנוכחיים - אשלג, זרחן וחנקן.

קונצנזוס האנליסטים לרבעון הרביעי צופים לענקית הדשנים רווח של 2.28 דולר למניה, 96.6% מהרווח למניה ברבעון המקביל, בעקבות עליות מחירי הדשנים החדות במהלך השנה. "על פי תחזיות אלו, צפויה החברה לא לעמוד בתחזיותיה לרווח שנתי של 10.75 מיליארד דולר לשנת 2008", נכתב בסקירתו. האנליסטים עצמם צופים בשורה זו 10.7 מיליארד דולר בממוצע, מה שמגלם זינוק של 76.9%.

במבט קדימה, ההנחה היא כי החולשה בשוק הדשנים צפויה להימשך גם במחצית השנה הראשונה של 2009, על סך פרסומים קודמים של החברה. "החברה צופה כי השינוי החיובי יחל במחצית השנייה של 2009", הוא מציין, מה שעשוי להביא את מרבית תשומת הלב אם החברה תסטה מהנחה זו. ממוצע תחזיות האנליסטים עומד על רווח של 12.7 דולר למניה ל-2009 כולה. ההכנסות צפויות לגדול ב-7.1% בלבד, ל-9.92 מיליארד דולר.

ולתוצאות בהרחבה. במגזר האשלג המחיר הממוצע לטון צפוי להסתכם בכ-650 דולר לטון. "חשוב לזכור", מציין זעירא, "כי המכירות נובעות מתוקף חוזים שנחתמו לפני מספר חודשים, כאשר במהלך הרבעון שוק האשלג היה קפוא, וכמעט שלא נחתמו חוזים חדשים". הרווח הגולמי הצפוי במגזר זה צפוי לעלות על 750 מיליון דולר.

בכל הנוגע לתעשיית הזרחן (פוספט), "מגזר זה נחבט קשות עם ירידה חדה במחירי המכירה, עודף כושר הייצור וריבוי השחקנים בענף, שהוביל לירידות מחירים של כ-60%-70% בממוצע", הוא מציין. מכאן, שהמגזר צפוי להניב רווח גולמי של כ-340 מיליון דולר, יותר מכפליים מהרבעון המקביל (142 מיליון דולר) אך נמוך בשליש מהרבעון הקודם.

פוטאש, חשוב לציין, אינה מובילה כבעבר את המו"מ לחתימת חוזה האשלג בין סין ליצרניות הדשנים. את מקומה תופסות היצרניות מרוסיה (אורקלי שסימולה URKA:RU בבורסת ה-RTS במוסקבה, למשל) ומנהל מחלקת המחקר סבור כי "דחיית המו"מ היה צעד חכם מבחינת הסינים". בעוד שיצרניות האשלג הפגינו משמעת מחירים לאחרונה גם במחיר של קיצוץ הייצור, הרי שהחרפת המשבר הכלכלי ומצבן הרעוע של מדינות בריה"מ לשעבר עשוי להביא את הסינים לעמדת מיקוח טובה יותר מבעבר. לנתונים אלה יש להוסיף גם את העלייה במלאי הגרעינים העולמי ומכרה האשלג שהחל לפעול בסין - שהינו בעל כושר ייצור של 1.2 מיליון טון אשלג.

מניותיה של פוטאש, המנוהלת בידי ביל דויל והמחזיקה ב-11.4% מכימיקלים לישראל (כי"ל ), נסחרות בבורסות בניו-יורק ובטורונטו במקביל. החברה נסחרת לפי שווי-שוק של 20.36 מיליארד דולר אמריקני. לשם השוואה, שווי השוק הדולרי של כי"ל עומד על 8.85 מיליארד דולר. מתחילת השנה איבדה המניה בבורסה בניו-יורק 7.7% מערכה, במהלכם חילקה דיבידנד בשיעור 10 סנט למניה.

פוטאשפוטאש